JSS_Vol 02 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    الألعاب الالكترونية في مؤسسات الشباب
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06-06) باللموشي, عبد الرزاق; ضيف, حسين
    إلا أنه نظرا للتقدم الهائل في مجال الاعلام والاتصال وفي مجال البرمجيات نلاحظ أن الأطفال لم يعد تريقهم وتمتعهم الألعاب التقليدية التي نشأ وتربى من خلالها آباءهم وأمهاتهم والتي تمثل موروثا شعبيا بالنسبة للمجتمعات والتي بالإضافة لدورها في تفريغ طاقاتهم الزائدة وملأ أوقات فراغهم كانت تؤدي دورا تربويا وغرس قيم المجتمع وتأهيلهم الى الأدوار الاجتماعية المستقبلية ،بل نجد الألعاب الإلكترونية هي التي أصبحت تمتع وتجذب الأطفال بصورة رهيبة الى حد أنهم أصبحوا يفضلونها ويقضون فيها الوقت الطويل ولو على حساب ساعات تعلمهم بل حتى على حساب حاجاتهم الأساسية كالأكل والشرب والنوم . ولهذا وجب على كل مؤسسات التنشئة الاجتماعية أن تدق جرس الانذار وتلعب دورها في توجيه الطفل والمراهق نحو الاستخدام الأمثل لهاته الألعاب ومراقبتها . ومن بين هاته المؤسسات نجد المؤسسات الشبانية بمختلف أنواعها لها دور كبير في هذا المجال. فما هي الألعاب الإلكترونية؟ وما هي إيجابياتها؟ وماهي سلبياتها ؟ وما هي هاته المؤسسات ؟ وما أهميتها؟ وما دورها أتجاه الاستخدام المفرط للأطفال للألعاب الالكترونية ؟However, due to the tremendous progress in the field of media, communication and in the field of software, we notice that children no longer enjoy and enjoy the traditional games through which their parents were raised and raised, which represent a popular legacy for societies and which in addition to its role in emptying their extra energies and filling their spare time was playing an educational role. Inculcating community values and qualifying them for future social roles, we find electronic games that have become terribly enjoyable and attractive to children to the extent that they prefer them and spend a long time in them, even at the expense of their learning hours, even at the expense of their basic needs such as eating, drinking and sleeping . That is why all social upbringing institutions must ring the alarm and play their role in guiding the child and adolescent towards the optimal use of these games and monitoring them . Among these institutions, we find youth institutions of all kinds that play a major role in this field . So what are electronic games? What are its advantages? What are its disadvantages? What are these institutions? What is its importance? What is its role towards children's excessive
  • Item
    مخاطر تأثير الألعاب الإلكترونية على الفرد والمجتمع وطرق علاجها
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06-06) بوسعيد, سليمة; عوادي, حنان
    تهدف هذه الورقة إلى معرفة مدى تأثير الألعاب الالكترونية على الفرد والمجتمع وكذا طرق علاجها، لأنها لا تؤثر فقط على من يستخدمها إنما تمتد أثارها إلى كل السياق الاجتماعي وبعض هذه الآثار يمكن أن تلاحظ بوضوح في المجتمع، ولهذا حظيت الألعاب الالكترونية بأشكالها المختلفة باهتمام الباحثين وذلك بفعل تأثيرها الكبير على الأطفال ونموهم الذهني والاجتماعي والحركي والتربوي على حد سواء، لقد كان هذا الاختلاف مصدرا للحيرة هل بلعب الأطفال أم يمنعون من اللعب؟ هل الدول أن توقف الصناعات الخاصة بهذه الألعاب على الرغم أنها تشكل مصدرا ضخما للاستثمار؟ وسنتأول فيما يلي تأثير تلك الألعاب الالكترونية على الطفل والمراهق بصفة خاصة وعلى المجتمع بصفة عامة .This paper aims to know the extent of the impact of electronic games on the individual and society, as well as the methods of treating them, because they not only affect those who use them, but rather their effects extend to the whole social context and some of these effects can be clearly observed in society, and for this reason electronic games in their various forms have received the attention of researchers. And due to its great impact on children and their mental, social, motor and educational development alike, this difference has been a source of confusion whether children play or are they prevented from playing? Will countries stop the industries for these games even though they are a huge source of investment? In the following, we will discuss the impact of these electronic games on the child and adolescent in particular and on society in general .
  • Item
    انعكاسات استخدام الطفل للألعاب الالكترونية على التحصيل الدراسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06-06) بوشيبان, صليحة; الاشراف, فطيمة
    انتشرت الالعاب الالكترونية في الكثير من المجتمعات العربية و الاجنبية اذ لا يكاد يخلو منها بيت و لا متجر, تجذب الاطفال بالرسوم و الالوان و الخيال و المغامرة, حيث انتشرت انتشارا كبيرا و ملحوظا, و اغرقت الاسواق بأنواع مختلفة منها و دخلت الى معظم المنازل و اصبحت الشغل الشاغل للأطفال اليوم حيث انها استحوذت على عقولهم و اهتماهم, كما أن الالعاب الالكترونية لم تعد حكرا على الصغار بل صارت هوس الكثير من الشباب و تعدى ذلك للكبار. هذا وقد انتشرت هذه الالعاب الالكترونية بسرعة هائلة في المجتمعات العربية بوجه عام و الجزائر بوجه خاص, فلا يكاد يخلو بيت في الجزائر منها حتى اصبحت جزء من غرف الاطفال, بل اصبح الاباء يصطحبونها معهم حتى زاد اهتمام و ادمان الاطفال على ممارستها. و جاءت هذه الدراسة لتسلط الضوء على مدى تأثير الالعاب الالكترونية على التحصيل الدراسي للطفل الجزائري, و لقد حاولنا من خلالها معرفة مدى تأثير هذه الالعاب الالكترونية على اطفال المدارس لولاية برج بوعريريجElectronic games have spread in many Arab and foreign societies, as there is hardly a house or shop empty of them, attracting children with drawings, colors, imagination and adventure, as they spread a large and remarkable spread, and the markets were flooded with different types of them and entered most homes And it became the main concern of children today as it captured their minds and interest, and electronic games were no longer restricted to young people, but rather became obsessed by many young people and exceeded that for adults. These electronic games have spread at a tremendous speed in Arab societies in general and Algeria in particular, so there is hardly a house in Algeria without them until they became part of the children's rooms, but parents took them with them until the children's interest and addiction to their practice increased . This study came to shed light on the impact of electronic games on the academic achievement of the Algerian child, and through it we tried to find out the extent of the impact of these electronic games on school children in the state of Bordj Bou Arreridj .
  • Item
    الألعاب الالكترونية .... الاضرار والمنافع
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06-06) غربي, عبد الطيف; حم عيد, حسين
    تطرقت هذه الورقة البحثية الى الألعاب الالكترونية من خلال تعريفها وتاريخ نشأتها كظاهرة مصاحبة لظهور ووسائل الاعلام والتكنولوجيا وتوضيح أهم أنواعها و أصنافها وكذلك توضيح آثارها الإيجابية والسلبية على الأطفال من مختلف الجوانب الصحية والاجتماعية والدينية وذلك بطرح وصفي تسلسلي باعتماد على بعض المراجع والمقالات التي تناولت الموضوع The paper discussed the electronic games through the definition and history of its emergence as a phenomenon associated with the emergence of media and technology and clarify the most important types and varieties as well as to clarify the positive and negative effects on children from various aspects of health, social and religious by a descriptive serial based on some references and articles on the subject
  • Item
    أهم الجرائم المستجدة والمستحدثة وآليات مواجهتها
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06-06) قدادرة, شوقي
    إن نمط التقدم المتسارع والنمو في بعض البلدان صاحبته آثار سلبية على الجانب الإقتصادي والإجتماعي والبيئي والأمني، مما أدى إلى إبراز أنماط مستجدة من الجرائم غير التقليدية، وظهور طوائف جديدة من التركيبات تختلف تماما عن تلك النمطية المعتادة سابقا، فعلى مستوى الجريمة ظهرت أنواع منها غير مألوفة لا تعتمد على إستخدام الأساليب التقليدية، بل أصبحت تستعين بأحدث التقنيات ونتائج الدراسات العلمية والكبية والإلكترونية، ولا تركن إلى إستخدام العنف في كافة جوانبها، بل أصبحت تعتمد على وسائل ذكية عبر أجهزة الحاسب الآلي، التي صارت في متناول يد الجميع، وباتت أداة هامة تشكل درجة كبيرة من الخطورة في أيدي مرتكبي مثل هذه الصور من الجريمة. كما تميز مرتكبو هذه الجرائم بالذكاء والثقافة العلمية والإلكترونية التي ساعدتهم على إتقان وضع الخطط وآليات تنفيذها، مع البراعة في إخفاء لسرعة الإفلات من يد أجهزة العدالة. وفي ضوء المتغيرات الدولية والعلمية والتقنية بدأت الجرائم المستحدثة في الإنتشار وبصفة خاصة في الولايات المتحدة الأمريكية ودول أوروبا الغربية، التي انطلقت منها هذه المتغيرات، ووقعت فيها العديد من هذه الجرائم بصورها غير النمطية، ولذلك تسعى الدراسة إلى التعرف على أهم الجرائم المستحدثة والمستجدة وآليات مواجهتها وأساليب ارتكابها وخصائص مرتكبيها وصفاتهم ودوافعهم إلى ارتكابها، وأوجه الخلاف بينها وبين الجرائم التقليدية.The trend towards accelerating progress and growth in some countries has had a negative impact on the economic, social, environmental and security dimensions, leading to the emergence of new types of non-conventional crimes and the emergence of new patterns. The combination of structures is very different from those first. Do not rely on traditional methods, but use the latest technology and results of scientific, electronic and electronic studies, do not allow the use of violence in all its aspects, but use intelligent means, through computers, which are available to all, which pose a high degree of risk in the hands of the perpetrators of these images The Reaper. The perpetrators of these crimes were characterized by intelligence and scientific and electronic culture that helped them master the plans and mechanisms of their implementation, with the talent to hide the speed with which they managed to escape justice. As a result of international, scientific and technological changes, newly emerging crimes have begun to spread, particularly in the United States and Western European States, from which these changes have been launched. Many of these crimes were committed in a non-stereotyped manner. Characteristics, motivations and motivations, as well as differences between them and conventional crimes .