Al-Sirraj Journal in Education and Community Issues مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Al-Sirraj Journal in Education and Community Issues مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع by Title
Now showing 1 - 20 of 323
Results Per Page
Sort Options
Item Conception Interculturelle Des Manuels Scolaires Du Français, Enquête Et Réalités(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-09) Abed, HassibaRésumé : l’article a pour objectif d’étudier la conception des manuels scolaires du français du moyen algérien de la première et de la deuxième génération d’un point de vue interculturel. L’étude vise de comprendre les réalités et les conditions d’élaboration de ces outils. Elle s’inscrit dans un travail analytique et comparatif dans la mesure où on met en analyse le discours des deux concepteurs des manuels du français et on compare les résultats trouvés. La réalisation des deux entretiens semi-directifs ainsi que les analyses effectuées permettent de déduire que la dimension interculturelle n’est présentée que rarement dans les manuels du français et le passage de la première à la deuxième génération n’apporte en effet aucun changement en termes de l’enseignement interculturel.Abstract: This article has for aim to study the design of middle Algerian French textbooks of the first and second generation from an intercultural viewpoint. The study aims to understand the elaboration’s realities and conditions of these tools. It is an analytical and comparative work insofar as we analyze the discourse of two designers of the French textbooks and we compare the results founded. The realization of the two semi-structured interviews as well as the analyzes carried out allow to deduce that the intercultural dimension is only rarely presented in the French textbooks and the passage from the first to the second generation doesn’t in fact bring any change in terms intercultural education.Item The Effect Of Psychological Support On Psychological Security, Marital Compatibility And Hardiness Of The Newly Married Women(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-09) Ahmedi, Khaoula; Mezaini, Djilaliتهدف الدراسة الحالية إلى التحقق من أثر المرافقة النفسية في تحقيق الأمن النفسي والتوافق الزواجي والصلابة النفسية للمرأة حديثة الزواج، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج التجريبي تصميم مجموعة واحدة قياس قبلي وبعدي، وطبقت الدراسة على عينة قوامها (15) زوجة، وتم التوصل من خلال استخدام مقياس الأمن النفسي، ومقياس التوافق الزواجي، ومقياس الصلابة النفسية، وباستخدام الأساليب الإحصـائية المتمثلة فـي اختبار T للفروق بين متوسطين إلى ما يلي: 1. توجد فروق في درجات مقياس الأمن النفسي بين القياس القبلي والبعدي. 2. توجد فروق في درجات مقياس التوافق الزواجي بين القياس القبلي والبعدي. 3. توجد فروق في درجات مقياس الصلابة النفسية بين القياس القبلي والبعدي. واعتمادا على النتائج المتوصل إليها تبين الأثر الايجابي لاستخدام المرافقة النفسية، وذلك من خلال تأثيرها إيجابا بكل من الأمن النفسي، التوافق الزواجي، والصلابة النفسية، الأمر يبين ضرورة استخدام المرافقة النفسية من قبل المختصين للمساعدة في حل المشكلات المختلفة. Abstract: The present study aims to examine the effect of the psychological support on the psychological security, marital compatibility and hardinessness of newly married women. In orderto conduct this research, a repeated measures ( pre-post) design was used. The study sample consisted of (15) newly married wives.And to gather data,three different instruments were used (Psychological Security, the Marital Compatibility , and Hardiness scales).The study results revealed that there was significant mean differences in the study variables. Finally, results revealed that the participants rated themselves significantly higher on overall scales in the post-test compared to pre- test.Item Guiding Special Needs According To Carl Rogers's Self-theory(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Bouaza, Salah; Boudari, AzeddineAbstract: In the field of guidance, there have been many theories, the guiding theory reflects the originality of psychological guidance and educational guidance, and the role that this science plays in the service of humanity, especially since psychological counseling and all its branches are identical to what these theories aspire to in the field of application and among Theories that have emerged in the field of guidance of the selftheory of its contemporary psychological founder Carl Rogers where the philosophy of self-theories is based on the belief in the importance of the individual especially people with special needs, whatever the problems, because he has good elements and internal powers to help him solve his problems and assess himself and report His own destiny and self-directed self-guidance to be worthy of respect, the researcher tried to shed light on this theory in guiding the people with special needs.Item La Gestion De La Discipline En Contexte Scolaire Algérien(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) بن عباس, سعادRésumé : L’article rend compte des résultats partiels d’une enquête par questionnaire menée conjointement auprès d’enseignants et d’élèves de secondaire portant sur les formes de violences exercées et subies par les uns et les autres, ainsi que les différentes causes et solutions proposées pour y palier. Il ressort de l’analyse quantitative que nous avons effectuée que la violence physique et psychologique est très répandue. Il convient d’outiller les acteurs du milieu scolaire pour comprendre les diverses formes de violence, en identifier les causes et intervenir efficacement. Il importe de promouvoir des conduites favorisant le développement social et la résolution des conflits.Item Les Représentations Des Parents Sur L’intégration De Leurs Enfants Autistes Dans Les Classes Ordinaires(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Boulahouat, DjaziaRésumé : La scolarisation des enfants en situation d’handicape atteints d’autisme, constitue un long parcours de combat, mais commence à se procurer une place dans le système scolaire algérien. Le présent travail a pour objectif de mettre en lumière le facteur qui permit l’intégration scolaire des autistes dans les classes ordinaires. Notre population s’est portée sur tous les parents des enfants autistes scolarisés dans l’école « les martyrs Challal –Targaouzemour- Bejaia » qui sont au nombre de sept, et l’analyse des données obtenues par le biais d’entretiens nous révèlent que les parents des autistes partagent le désir que le potentiel de leurs enfants soit développé grâce à un climat scolaire favorable, dont certains on relatés leur insatisfaction quant à la prise en charge de leurs enfants ce qui a influencé négativement sur l’intégration. Abstract : The schooling of children with disabilities suffering from autism is a long struggle, but is beginning to secure a place in the Algerian school system. The present study, we will try to highlight the factor that enabled the school integration of autistic ; Our population focused on all the parents of autistic children attending school "les martyrs Challal -Targa ouzemour-Bejaia" who number seven, and the analysis of the data obtained from the respondents through interviews reveal us some parents expressed their dissatisfaction with the teachers regarding the care of their children, noting the lack of technical means and mastery of methods appropriate to their cases, which has negatively influenced the integration of some children, according to the testimonies.Item L’enseignement à Distance Dans L’université Algérienne à L’ère De La Covid-19(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Beyat, AsmaRésumé : Cette étude s’intéresse aux difficultés rencontrées lors de l'expérience de l'enseignement du FLE à distance assuré par les enseignants de français à l'ENS de Ouargla durant le confinement. Adopter l'enseignement à distance comme une solution définitive pour achever l'année universitaire ne parait pas aisé pour les enseignants puisque ce mode d'enseignement nécessite une réflexion réelle autour de l’intégration des TICE dans les pratiques enseignantes afin de surmonter les contraintes lors de cette opération. Pour bien mener notre étude sur l'enseignement du FLE à distance durant le confinement, nous avons opté, dans la présente recherche, pour une enquête par questionnaire. Abstract: This research paper aims to point out the difficulties encountered and the results throughout the experience of teaching French as a Foreign Language online provided by French teachers at the ENS at Ouargla during confinement. Adopting distance education as a definitive solution to complete the academic year does not seem easy for teachers since this mode of teaching requires real reflection around the extension of the ICT in teaching practices and availability of materials with a good internet connection to overcome the constraints during this operation. To carry out our study on the teaching of FFL at a distance during confinement, we have opted, in this research, for a questionnaire survey.Item Making British And American Culture And Civilization Classes Engaging And Enjoyable(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-12) Raouti, Rabhaملخص يتناول هذا المقال التحديات التي تواجه طلاب السنة الأولى في جامعة سعيدة الذين يدرسون الثقافة والحضارة البريطانية والأمريكية لأول مرة. وتتعرض الورقة للموقف السلبي الذي يتبناه الطلاب تجاه هذه الدورة، وكيف يمكن للمدرسين تخفيف الضغط النفسي الذي يعاني منه الطلاب في هذه الفصول، بالإضافة إلى الطرق التي يمكن استخدامها لجعل الحصة أكثر جاذبية ومتعة. تم الاعتماد في هذا البحث على خبرة الباحث في تدريس الثقافة والحضارة في قسم اللغة الإنجليزية، وقد كشفت النتائج عن عدة عوامل متعددة الأوجه ترتبط بفشل هذه الوحدة، بعضها يتعلق بالموضوع نفسه، والبعض الآخر يعود إلى نقص المعرفة الخلفية للطلاب القادمين من المدارس الثانوية. وخلص الباحث إلى توصيات تؤكد على استخدام التعلم النشط لتوليد الحماس داخل الفصل من خلال استخدام أساليب التدريس المختلفة ودمج التكنولوجيا، والابتعاد عن الأساليب التقليدية التي تعتمد على الحفظ والأساليب التدريسية القديمة . Abstract: The purpose of this article is to highlight the challenges encountered by L1 EFL students at the University of Saida who encounter British and American culture and civilization for the first time. It delves into the negative attitude that students have towards this course and examines the teacher’s role in alleviating the stress experienced by students in these classes. Furthermore, it investigates ways to make the course more engaging and enjoyable. In this work, I draw on my teaching experience in culture and civilization at the department of English which spans over from 2007 to this time. The results revealed several multifaceted factors associated with the failure of this module. Some of these factors pertain to the subject matter itself, while others are due to the inadequate background knowledge of students who come from high school. The researcher concluded this study by proposing recommendations that emphasize active learning to generate enthusiasm in the classroom. This can be accomplished by utilizing different teaching approaches, incorporating technology, and moving away from conventional methods that rely on memorization and outdated teaching stylesItem The Phenomenon Of Crime(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Mekaoussi, Karima; Nebbar, Rebihaلقد حظيت ظاهرة الجريمة بالكثير من الدراسات والبحوث نظرا لعلاقتها بالبناء الاجتماعي للمجتمع وتهديده، فيولد الإنسان على الفطرة السليمة التي لا تمت بصلة للإجرام، لكن تتدخل البيئة المحيطة به في تشكيل شخصيته والتأثير فيه، مما يجعله ينحرف ويمارس سلوكيات غير سوية، و يقوده في نهاية المطاف إلى ارتكاب الجرائم، وذلك بغض النظر عن الأسباب والدوافع الأساسية لارتكابها، سواء تعلق الأمر بالفقر والحاجة او بالانتقام من الآخرين أو الثأر منهم أو الرغبة بالسيطرة والتحكم أو بدافع المخدرات أو المال أو التهرب من المشكلات التي يعيشها على الواقع و محاولته التخلص منها. Abstract: The phenomenon of crime has received a lot of studies and research due to its relationship to the social construction of society and its threat. Man is born with a sound instinct that has nothing to do with crime, but the surrounding environment interferes in shaping and influencing his personality, which makes him deviate and practice abnormal behaviors, and ultimately leads him To commit crimes, regardless of the basic reasons and motives for committing them, whether it is related to poverty, need, revenge against others, revenge against them, desire for control and control, motivated by drugs or money, or evading the problems he lives on the reality and trying to get rid of them.Item The Role Of A Semi-sports Games In Reducing Child(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Ben Hadj Tahar, Abdelkader; Bensaid, Mohammed El Amin; Boudebza, Mostafa. الملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور برنامج ألعاب شبه رياضية في الحد من فرط حركة الأطفال خلال فترة الحجر المنزلي لفيروس كوفيد 19 من وجهة نظر الأولياء، ولتحقيق اهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج التجريبي، حيث تم ارسال المقياس على اولياء عينة الدراسة المكونة من (12) تلميذا من ذوي اضطراب فرط الحركة السنة الثانية ابتدائي، وبعد المعالجة الاحصائية توصلت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين القياس القبلي والبعدي على مقياس كونز لفرط الحركة لصالح القياس البعدي،.Abstract: this study aims to identify the effect of semi-sport games program in reducing hyperactivity in children during confinement due to covid-19 from the parents perspective and to achieve the objective of the study the Experimental method was used, where the scale was sent to parents of the sample(12) students of second year primary school with hyperactivity disorder, After statistical processing the study concluded that there are statistically significant differences between pre-measurement and post-measurement on the scale conners for hyperactivity in favor of postmeasurement.Item Self-efficacy In Classroom Management Among Primary Special Education Teachers A Field Study(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) Hafdallah, Rafika; Azzag, Rokaia; Tahraoui, AminaAbstract: This study aims to investigate the level of classroom management self-efficacy among primary special education instructors and the disparities in this level based on experience and educational background. The scale of selfefficacy in the classroom was administered to a sample of 30 primary special section teachers in the city of Blida for the purpose of this study. According to the findings, the participants had a high level of self-efficacy. Furthermore, no differences in self-efficacy were found in relation to the teaching experience or academic qualification variables. تھدف ھذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى فاعلیة الذات في إدارة الصف لدى معلمي الأقسام الخاصة الابتدائیة ، وعن الفروق في ھذا المستوى حسب الخبرة والمؤھل العلمي، و لقد طبقنا مقیاس الفعالیة الذاتیة على عینة من 30 معل الأقسام الخاصة الابتدائیة بمدینة البلیدة لتحقیق أھداف الدراسة. ّما من بینت نتائج الدراسة ّ أن مستوى الفعالیة الذاتیة في إدارة الصف لدى معلمي الأقسام الخاصة الابتدائیة مرتفع، ولیس ھناك أي فروق تعزى لمتغیر الخبرة لصالح من ھم أكثر خبرة، كما لا توجد فروق تعزى للمؤھل العلمي للمعلم.Item Sociological Study Of The Independent Syndicate Movement In Algeria(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Zouaoui, NasriAbstract: Talking about the independent syndicate movement in Algeria makes us start from a problem if syndicate pluralism is still only a formality, and its function is to conform to the aspirations of the existing system, the purpose of this article is to clarify that the independent union in Algeria will not take the place reached by the international syndicates if it does not exceed its deep problems, which are mainly related to the fragility of engagement and weak formation. It has been found that it is the classical culture of syndicate participants that weakens the syndicate, this is done by studying the syndicate movement historically, and then analysing syndicate practice according to the descriptive analytical approach.Item Stratégies D’enseignement Pour Favoriser L’apprentissage De L’oral(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) Douki, Boubakeur; Touati, MohamedRésumé : Notre recherche s’intéresse aux pratiques enseignantes en classe d’oral du français langue étrangère dans un contexte algérien. Nous avons tenté d’en dégager les stratégies d’enseignement qui visent à favoriser l‘expression orale des élèves de la 5ème AP à travers l’analyse de leur production verbale et non-verbale. Pour recueillir les données nécessaires, nous avons opté pour une enquête par observation sur le terrain. Notre travail s’est basé en premier lieu sur les approches psycholinguistiques qui ont pour objet l’étude des stratégies d’enseignement et les approches interactionnistes qui mettent en étude les productions orales des élèves en contexte scolaire.Abstract : Our research focuses on teaching practices of spoken French in class as a foreign language in an Algerian context. We attempted to identify teaching strategies that aim to develop oral expression of students in the 5th AP through the analysis of their verbal and non-verbal expression. In order to gather the necessary data, we decided to make observation in the field. Our work is based primarily on psycholinguistic approaches which are made to study teaching strategies and interactionist approaches that study oralItem Travail Enseignant, Résilience Et Formation(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) Oumelili, HamidRésumé : Avec la dégradation de la qualité éducative en Algérie et les conditions d'enseignement dues à la crise sanitaire COVID 19, les enseignants se retrouvent face à de nombreux défis et un épuisement professionnel. Devant ces perturbations, il est devenu nécessaire d'intégrer le processus de résiliation dans la formation continue des enseignants. L’objectif de cet article se résume à la clarification des constructions identitaire tant sur le plan personnel ou professionnel, en liant le vécu intime de l'enseignant (qui suis-je) et le développement de ses compétences professionnelles (qui voudrais-je être).With the deterioration of educational quality in Algeria and the teaching conditions due to the COVID 19 health crisis, the teachers have found themselves facing many challenges and burnout. In the face of these tensions, it has become necessary to integrate the process of termination into the continuing education of teachers. The objective of this article comes down to clarifying identity constructions both on a personal and professional level, by linking the intimate experience of the teacher (who am I) and the development of his professional skills (who would I like to be).Item The Use Of Problem Solving Strategy And Its Role In Increasing(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-09) Bechta, Hananeهدفت الدراسة الى معرفة استخدام استراتجية حل المشكلات ودورها في تحسين مستويات التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة اولى متوسطات دراسة ميدانية ببعض متوسطات جيجل حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي وعلى استبيان تم تطبيقه على عينة عشوائية تتكون من 68 أستاذ واستاذة تم الاعتماد على برنامج الحزم الإحصائيةSPSS . وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: - استخدام إستراتيجية حل المشكلات تسهم في زيادة التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة أولى من التعليم المتوسط من وجهة نظر الأساتذة. الفرضيات الفرعية: - تساهم قدرة التلاميذ على الشعور بالمشكلة في تحسين مستوى التحصيل الدراسي. - تساهم قدرة التلاميذ على تحديد بالمشكلة في تحسين مستوى التحصيل الدراسي. - تساهم قدرة التلاميذ على وضع الفروض بالمشكلة في تحسين مستوى التحصيل الدراسي - تساهم قدرة التلاميذ على جمع البيانات بالمشكلة في تحسين مستوى التحصيل الدراسي - تساهم قدرة التلاميذ على الوصول إلى النتيجة بالمشكلة في تحسين مستوى التحصيل الدراسي. Abstract: The current study aimed at identifying the use of problem solving strategy and its role in increasing first middle school students’ levels of academic achievement. A field studyconducted in some middle schools in Jijel. The researcher applied a descriptive analytical approach using a questionnaire as a research instrument designed for a randomly selected sample of 68 teachers. She utilized thestatistical packaging programme and came up with the following results, -The use of problem solving strategy contributes to increasing the first year middle schoolstudents’ academic achievement according to the teachers’ attitudes. Sub-Hypotheses: -The students’ ability to feel the problem contributes to increasing their level of academicachievement.-The students’ ability to identify the problem contributes to increasing their level of academic achievement. -The students’ ability to put hypotheses for the problem contributes to increasing their level of academic achievement. -The students’ ability to gather information about the problem contributes to increasing their level of academic achievement.Item The Viability Of Interactive Games In The Teaching Of Efl Writing Skills(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-03) Guerza, RadiaAbstract: Enhancing literacy among English as a Foreign Language (EFL) learners in Algeria is an issue of great debate. Constant observation of more than thirteen years of the EFL context has led us to assume that EFL learners do face real hurdles in showing the appropriate command of the target language. This is apparent through their written compositions. Hence, the impetus for the current research project is to shed light on the viability of introducing interactive games in the teaching of EFL writing skills. The investigation seeks to explore two overarching research queries: “how far can interactive games be a viable tool for the teaching of EFL writing skills?” and “to what extent can interactive games enhance learners’ EFL writing literacy?”. To account for these questions, an experimental design has been deployed where both qualitative and quantitative data are collected. A sample of 60 students (30 as a control group and 30 as an experimental group) is randomly chosen from a population of EFL first-year LMD students at Batna-2 University. The results confirm that interactive games could be viable means that contribute positively to enhancing EFL learners’ writing. Thus, the current project endeavors to foster the quality of teaching EFL writing. يعتبر موضوع تعزيز الإلمام بالقراءة والكتابة لدى طلاب و متعلمي اللغة الإنجليزية و اللغات الأجنبية في الجزائر ذو أهمية كبيرة. لقد أدت الملاحظة المستمرة لأكثر من ثلاثة عشر عاما ال تعليمية اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للتوصل إلى الفرضية البحثية القائلة بأن الطلاب يواجهون عقبات حقيقية في إظهار الملكات اللغوية المناسبة. وهذا واضح من خلال مباحثهم و مواضيعهم المكتوبة. وبالتالي، فإن الدافع لمشروع البحث الحالي هو تسليط الضوء على جدوى إدخال الألعاب التفاعلية في تدري مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية. ويسعى البحث إلى استكشاف مبحثين شاملين: "إلى أي مدى يمكن للألعاب التفاعلية أن تكون أداة قابلة للتطبيق لتدريس مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية؟" و "إلى أي مدى يمكن للألعاب التفاعلية أن تعزز القراءة والكتابة لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية؟". و لدراسة هذه التساؤلات، اخترنا منهجا تجريبيا حيث يتم جمع البيانات النوعية والكمية على حد سواء. تم اختيار عينة من 60 طالبا (30 كمجموعة ضابطة و 30 مجموعة تجريبية) عشوائيا من عدد طلاب السنة الأولى في قسم اللغة الإنجليزية لجامعة باتنة 2 .وتؤكد النتائج أن الألعاب التفاعلية هي بالفعل وسائل مبتكرة تسهم إسهاما إيجابيا في تعزيز القراءة والكتابة لدى المتعلمين. وبالتالي، فإن المشروع الحالي يسعى إلى تعزيز نوعية تدريس الكتابة باللغة الإنجليزية على مستوى الجامعة.Item Women And Work(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) Abdelhakem, SlimaneAbstract: This paper aims at the working women issue. Starting with an introduction. Then it states The World Economic Forum report adopting policies to encourage the incorporation of women into the world of work. Women roles in companies are mentioned .The role of women regarding work, and their role in society. Discrimination against women worldwide. The study states the women's liberation movement starting with French Revolution, then the feminist movements in England and the American women's liberation movement. The study highlights the Algerian women and work, the position of Islam and the West towards them. Their hidden tasks, unappreciated by society. The study reveals the gender differences in the use of information technology. The most important part of the paper and the core of the study gives the advantages of working women; professional satisfaction, their psychological aspect, their economic independence, and how they manage time effectively. The study goes to the other side of the issue that is the disadvantages; children’s educational neglect. The disadvantages of a woman's work vis-à-vis her household. The conclusion gives the author point of view concerning the women’s work.Item ابستمولوجيا الطب والصحة بين التجربة الذاتية والمعرفة الجسدية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-03) خن, جمالتبحث هذه الورقة في الرهان الفلسفي للطب الحديث والمعاصر - جورج كانغيلام وميشال فوكو أنموذجين- الأول من خلال مؤلفه الايديولوجيا والعقلانية في تاريخ علوم الحياة والثاني من خلال كتابه مولد الطب السريري، فجورج كانغيلام يعتبر طبيبا وفيلسوفا وقد درس الطب بالتوازي مع تدريس الفلسفة حيث يعود اهتمام كانغيلام بالطب من أجل أن يكون سندا قويا للفلسفة وبالخصوص فلسفة العلوم ، حيث يقول في احدى مؤلفاته"ان الفلسفة تأمل تنفعه كل مادة خارجية،بل لنا أن نقول في أريحيةأن كل مادة من موادها ينبغي أن تكون خارجية ،هذا الى جانب خيبة أخرى تكبدها كانغيلام حيث الطب أصبح بعيدا عن هدفه الأسمى .وهو الذي كتب عام1943 انه كان ينتظر من الطب "مدخلا الى قضايا انسانية ملموسة". أما الرهان الفلسفي للطب لدى ميشال فوكو فيمكن اكتشافه من خلال نصه الصادر في ستينيات القرن الماضي والموسوم "بميلاد العيادة" أو "ولادة الطب السريري"إذ يبحث هذا النص في المعاينة الطبيّة السريريّة، ومراحل وحيثيات ولادتها التي جاءت في أواخر القرن الثامن عشر وبداية التاسع عشر. حيث يبدو فوكو منشغلاً بفهم كيفيّة تطويع معرفة الجسد داخل مؤسسة السلطة. Abstract: This paper investigates the philosophic wager of modern and contemporary medicine by George Cangelam and Michel Foucault as the first models through his author Ideology and rationality in the history of life sciences and the second through his book The Birth of Clinical Medicine. Georges Cangelam is a physician and philosopher. He studied medicine in parallel with the teaching of philosophy. "Philosophy hopes to benefit every foreign matter, but we have to say that each of its articles should be external, in addition to the other disappointment suffered by Kangilam where medicine has become far away.His supreme goala, which he wrote in 1943, was that he was waiting for medicine "as an introduction to concrete human issues." Michel Foucault's philosophical philosophical thesis can be found in his text of the 1960s, dubbed "the birth of the clinic" or "the birth of clinical medicine" This text examines the clinical medical examination, the stages and the origins of its birth that came in the late 18th and early 19th centuries, where Foucault seems to be preoccupied with understanding how to adapt the knowledge of the body within the institution of authority.Item اتجاهات الآباء نحو لعب الأبناء وعلاقتها بعض المتغيرات الديموغرافية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) هوادف, رابح; فارس, عليتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة اتجاهات الآباء نحو لعب الأبناء في ضوء بعض المتغيرات، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) والداً ووالدة، والتي اختيرت بأسلوب المعاينة غير العشوائية بالطريقة العرضية. ولجمع البيانات تم استخدام مقياس الاتجاهات نحو اللعب الذي صممه نظمي أبو مصطفى وعطاف أبو غالي (2005). ولمعالجة هذه البيانات بعد التفريغ تم استخدام الإحصاء الوصفي والاستدلالي من خلال الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات المجمعة أسفرت الدراسة إلى أنه يمتلك الآباء اتجاهات ايجابية نحو لعب أبنائهم. كما توجد فروق في مستوى اتجاهات الآباء نحو لعب الأبناء تبعاً لمتغير جنس الوالدين لصالح الأمهات، وتبعاً لمتغير المستوى الاجتماعي للوالدين لصالح ذوي المستوى الاجتماعي المرتفع. وتبعاً لمتغير المستوى التعليمي للوالدين لصالح ذوي المستوى التعليمي المرتفع. Abstract : The present study aims at revealing the nature of parents' attitudes towards children's playing and its relationship with some variables. The study sample consisted of (120) fathers and mothers, which were selected by random sampling method. To collect data, used Parent's attitudes towards children's playing scale which designed by Nazmi Abu Mustafa and Ataf Abu Ghali (2005). In order to process this data after discharge, descriptive and indicative statistics were used by using the SPSS (v. 20) program. After the statistical analysis, the current study showed the following results: Parents have positive attitudes towards their children's playing. There are differences in the level of parents' attitudes towards children's playing according to the gender variable parents in favor of mothers. There are differences in the level of parents' attitudes towards children's playing according to the variable level of social parents in favor of the high social level. There are differences in the level of parents' attitudes towards children's playing according to the variable educational level of parents in favor of those with higher education level.Item اتجاهات التلاميذ المقبلين على امتحان شهادة البكالوريا نحو محتوى الحصص الإعلامية المقدمة من طرف مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) دوباخ, قويدر; كحول, شفيقةملخص : هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات التلاميذ المقبلين على امتحان شهادة البكالوريا نحو الحصص الإعلامية المقدمة لهم من طرف مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني،و بإتباع خطوات المنهج الوصفي و الاعتماد على المقابلة الغير موجهة كأداة لجمع المعلومة من عينة قوامها100 مبحوث اختيرت بطريقة عنقودية ، حيث توصلت الدراسة إلى وجود فائدة كبيرة و ارتياح كبيرة للحصص الإعلامية المقدمة لهم و هذا ما عكسته تحقيق كل الفرضيات الخمسة المترجمة لمهام مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني في الجانب الإعلامي. Abstract : The study aimed to identify the attitudes of students who are going to take the baccalaureate exam towards the media sessions provided to them by the school and vocational guidance counselors, and by following the steps of the descriptive approach and relying on the undirected interview as a tool for collecting information from a sample of 100 respondents selected in a cluster manner.Where the study found a great benefit and great satisfaction with the media quotas provided to them, and this was reflected in the achievement of all the five hypotheses translated for the tasks of school and vocational guidance and counseling counselors in the media side.Item اتجاهات حديثة في التعليم (التعلم النشط نموذجا)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) جلول, أحمد; دبار, حنانإن التعلم النشط يمثل فلسفة تربوية تشدد على فعالية المتعلم وايجابيته في عملية التعلم وتفعيل دوره في معالجة المعلومات وتلقيها والتفاعل معها بالبحث والتجريب والمشاركة النشطة في مواقف التعلم والاعتماد على الذات في تحصيل المعلومات واكتساب المهارات وتكوين الاتجاهات وتنمية التفكير والقدرة على حل المشكلات واتخاذ القرارات فالمتعلم فيه لا يتعلم بالحفظ والتلقين إنما بالمشاركة النشطة والعمل التعاوني والعملية التعليمية عنده ليست عملا ديناميكيا متكررا إنما هي عملية إبداع واكتشاف وتجديد ومواجهة مواقف وحل مشكلات واتخاذ قرارات بها تردم الهوة بين المتعلم والاهداف التي يسعى إلى تحقيقها وبها يكتسب المتعلم المعلومات ويكون البنى العقلية بالمشاركة والمرور بالخبرات المختلفة بأساليب متنوعة تحفز على التفاعل وتطرد الملل وتكون اتجاهات ايجابية لدى المتعلمين نحو التعلم. فما هو مفهوم التعلم النشط وما دواعي الدعوة إلى تبنيه في التعليم وماهي ميزاته وما الاسس التي يستند إليها وما الاستراتيجيات التي يمكن أن يستخدم فيها؟. Abstract : Active learning represents an educational philosophy that emphasizes the effectiveness and positivity of the learner in the learning process and activating his role in processing information, receiving and interacting with it through research and experimentation, and active participation in learning situations and self-reliance in collecting information, acquiring skills, forming trends, developing thinking and the ability to solve problems and make decisions, so the learner does not He learns by memorization and indoctrination, but through active participation and cooperative work, and his educational process is not a dynamic and repetitive act. It stimulates interaction, expels boredom, and creates positive attitudes for learners towards learning. What is the concept of active learning, what are the reasons for calling for its adoption in education, what are its advantages, what are the foundations on which it is based, and what strategies can it be used in?