JAER_Vol 09 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32701
JAER_Vol 09 N 01
Browse
Browsing JAER_Vol 09 N 01 by Subject "artificial intelligence"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item دراسة العلاقة السببية بين الذكاء الاصطناعي والبطالة باستخدام منهجية Toda & Yamamoto (حالة الصين)(جامعة الوادي University of Eloued, 2024-03-31) فراحي وهيبةThis study aimed to test the causal relationship between artificial intelligence and unemployment in China during the period (2010-2021) using the causality of Toda & Yamamoto (1995). Most of the research interested in studying the impact of artificial intelligence on jobs indicates that its impact is limited to the quality of jobs. Low-skilled or lower-paid workers are affected by the use of artificial intelligence. The study found a bidirectional causal relationship between the unemployment rate and patents related to artificial intelligence, as there is a strong relationship between the unemployment rate and patents related to artificial intelligence in China. It was also found that there is a one-way causal relationship extending from the installation of robots to the unemployment rateItem مساهمة الذكاء الإصطناعي والتطبيقات المبتكرة في أداء القطاع السياحي في ظل أزمة كورونا -عرض التجربة الإماراتية -(جامعة الوادي University of Eloued, 2024-03-31) بن داود سفيانتهدف الدراسة إلى إبراز دور التكنولوجيا المتطورة خاصة التطبيقات المبتكرة للهاتف النقال وآليات الذكاء الاصطناعي في تفعيل أداء القطاع السياحي خلال الازمة الصحية، بحيث تم استعمال المنهج الوصفي التحليلي من خلال عرض نموذج الإمارات العربية المتحدة، باعتبارها نموذج رائد في المجال، وتحليل مؤشرات اقتصادية ومالية لغرض الوقوف على مستوى الأداء السياحي بالإمارات، ومدى مساهمة استخدام الذكاء الاصطناعي في تحسين هذا الأداء، لتخلص الدراسة بالعديد من النتائج أهمها أن الإمارات نجحت إلى حد ما في مواجهة أزمة كورونا والاستمرار في تحقيق الإيرادات من القطاع السياحي بفضل انتهاجها لسياسات محكمة قائمة على التحول الرقمي، ومن أهمم التوصيات المقترحة كانت تخص الاقتصاد الجزائري ، بضرورة الأخذ بالتجارب الدولية الناجحة والسيرورة نحو التحول الرقمي في المجال السياحي للحفاظ على موارده خلال فترات الأزمات، وجعله ركيزة لتحقيق التنويع الاقتصادي بغرض تحقيق التنمية المستدامة. The study aims to highlight the role of advanced technology, especially innovative mobile applications, and artificial intelligence mechanisms, in activating the performance of the tourism sector during the health crisis. On the level of tourism performance in the UAE, and the extent to which the use of artificial intelligence contributes to improving this performance, the study concludes with many results, the most important of which is that the UAE has succeeded to some extent in facing the Corona crisis and continuing to achieve revenues from the tourism sector thanks to its adoption of tight policies based on digital transformation. As for the most important recommendations proposed concerning the Algerian economy, the necessity of adopting successful international experiences and the process towards digital transformation in the tourism field to preserve its resources during periods of crisis and make it a pillar to achieve economic diversification to achieve sustainable development.