02.Faculty of social and humanities sciences_BThesis
Permanent URI for this communityhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/21814
Browse
Browsing 02.Faculty of social and humanities sciences_BThesis by Subject "Bullying, psychological adjustment"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التنمر وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ المتوسطة صلوح عبد الحفيظ بكوينين و بلعبيدي السعيد بكوينين(University of Eloued جامعة الوادي, 2021) خنوفة, حياة; غربي, سهيلةالملخص: ملخص الدراسة يتناول الموضوع التنمر و علاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ مرحلة المتوسط , كونها مرحلة مهمة و أكثر حساسية و التلاميذ فيها من فئة المراهقين . • الاشكالية : - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التنمر والتوافق النفسي لدى تلاميذ الطور المتوسط من كلا الجنسين (ذكور, إناث)؟ - هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في سلوك التنمر بين الاناث والذكور لدى تلاميذ الطور المتوسط؟ - هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في التوافق النفسي بين الاناث والذكور لدى تلاميذ الطور المتوسط؟ الفرضيات :بالنظر الى الدراسات السابقة و الاطار النظري للدراسة الحالية و أهدافها أمكننا صياغة فرضيات الدراسة على النحو الآتي : - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التنمر والتوافق النفسي لدى تلاميذ الطور المتوسط من كلا الجنسين (ذكور, إناث). - لانتوقع وجود فروق ذات دلالة احصائية في سلوك التنمر بين الاناث والذكور لدى تلاميذ الطور المتوسط. - توجد فروق ذات دلالة احصائية في التوافق النفسي بين الاناث والذكور لدى تلاميذ الطور المتوسط. • أهداف البحث : الموضوع هو عبارة عن بحث ميداني قامت به الطالبات لتحقيق أهداف نذكر منها - دراسة العلاقة بين التنمر و التوافق النفسي لدى أفراد العينة. - دراسة الفروق في التنمر في ضل متغير الجنس. - دراسة الفروق في التوافق النفسي في ضل متغير الجنس. • منهج االبحث :اعتمدت الطالبات على استخدام المنهج الوصفي الارتباطي المقارن كما استخدمو الاستبيان كأداة لجمع البيانات و المتمثل في مقياس التنمر و مقياس التوافق النفسي • عينة الدراسة : تم اجراء الدراسة على 70 طالب و طالبة من طلبة السنة رابعة متوسط بمتوسطة بلعبيدي السعيد كوينين و متوسطة حفيان محمد العيد كوينين بولاية الوادي و قد اخترنا العينة بطريقة عشوائية . • نتائج البحث : توصلت الطالبات في هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج نلخصها في ا- لا يوجد علاقة ارتباطية بين سلوك التنمر و التوافق النفسي. - عدم وجود فروق في التوافق النفسي بين الذكور و الاناث. - وجود فروق في سلوك التنمر بين الذكور و الاناث . Résumé :فرنسية أو انجلزية abstract: The present study aimed to identify the quality of family life and its relation to the educational achievement of the adolescent in secondary school by answering the following questions: - Is there a statistically significant relationship between the quality of family life and the academic achievement of the adolescent in secondary school? This question is divided into: - Are there differences in the quality of family life due to the gender variable of the adolescent in secondary school? - Are there differences in the quality of family life due to the variable level of education in the secondary school adolescent? The hypothesis of the study came as a temporary answer to its questions as follows: - There is a statistically significant relationship between the quality of family life and the scholastic achievement of secondary school students. - There are differences in the quality of family life due to the gender variable of the adolescent in secondary school. - There are differences in the quality of family life due to the level of education of the adolescent in secondary school The sample of the final study was (103) pupils and students of secondary school adolescents They were selected in a simple random manner. The study tools were a measure of the quality of family life. The study resulted in the following results: - There is a significant correlation between the quality of family life and the academic achievement of the sample members - There are no differences in the quality of family life due to the gender variable of the adolescent in secondary school. - There are statistically significant differences between high achievers and average achievers in the quality of family life in the secondary school adolescent, while there are no differences in the quality of family life between other levels of achievement.