02.Faculty of social and humanities sciences_BThesis
Permanent URI for this communityhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/21814
Browse
Browsing 02.Faculty of social and humanities sciences_BThesis by Subject "Accompagnement pédagogique"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item معوقات تطبيق المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر طلبة السنة الأولى جامعي علوم اجتماعية(University of Eloued جامعة الوادي, 2021) غدير إبراهيم, حنان; بيه, ميمونهملخص الدراسة: هدفت الدراسة الى التعرف على المعوقات التي تعيق تطبيق المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر طلبة السنة الأولى جذع مشترك علوم اجتماعية، وقمنا بتطبيق الدراسة على عينة اخترناها بطريقة عشوائية بسيطة تقدر ب 60 طالب وطالبة وقد اتبعنا المنهج الوصفي الاستكشافي واعتمدنا على استبيان معوقات المرافقة البيداغوجية لتحقيق أهداف الدراسة وقد استخدمنا الأساليب الإحصائية كالمتوسطات والأوزان النسبية واختبار t وقد توصلنا الى النتائج التالية: - هناك اختلاف في ترتيب معوقات المرافقة البيداغوجية من وجهة نظر طلبة السنة الأولى جذع مشترك علوم اجتماعية وبعد التوصل الى النتائج وجدنا أن أهم معوق من معوقات تطبيق المرافقة البيداغوجية وهو الجانب النفسي ويليه الجانب التقني والمنهجي من حيث الأهمية ثم الجانب المهني ثم الجانب الإعلامي والإداري وأخيرا الجانب البيداغوجي. - لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05 في معوقات المرافقة البيداغوجية بالنسبة لطلبة السنة الأولى جذع مشترك علوم اجتماعية تعزى لمتغير الجنس. Study summary: The study aimed to identify the obstacles that hinder the application of pedagogical accompaniment from the point of view of first-year students, a common trunk of social sciences, and we applied the study to a sample that we chose in a simple random way, estimated at 60 students. We followed the descriptive exploratory approach and relied on a questionnaire about the obstacles of pedagogical accompaniment to achieve the objectives of the study. We have used statistical methods such as means, relative weights and t-test and we have reached the following results: - There is a difference in the arrangement of the obstacles of pedagogical accompaniment from the point of view of first-year students, a common trunk of social sciences, and after reaching the results, we found that the most important obstacle of the obstacles to the application of pedagogical accompaniment is the psychological aspect, followed by the technical and methodological aspect in terms of importance, then the professional aspect, then the media and administrative aspect, and finally the aspect pedagogical; - There are no statistically significant differences at the significance level of 0.05 in the obstacles of pedagogical accompaniment for first-year students of a common core social sciences due to the gender variable.