02.Faculty of social and humanities sciences_BThesis
Permanent URI for this communityhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/36068
Browse
Browsing 02.Faculty of social and humanities sciences_BThesis by Subject "Academic achievement, parental educational accompaniment"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المرافقة الدراسية الوالدية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ مرحلة الابتدائية(University of Eloued جامعة الوادي, 2021) بابه, ام الهناء; دريد, ام الخيرالملخص: تهدف دراستنا الحالية للكشف عن علاقة المرافقة الدراسية الوالدية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. فقد اعتمدنا عل المنهج الوصفي الإرتباطي، حيث تم إجراؤها على عينة تكونت من 120 تلميذا من السنة الثالثة ابتدائي بابتدائية بن موسىبشير بولاية الوادي التي اختيرت بطريقة قصدية, فقد طبقنا استبيان مكون من مقياس للمرافقة الوالدية الذي تم بناءه وقمنا بإجراء تعديلات عليه وإعادة التأكد من الخصائص السيكومترية لهوفي الأخير توصلت دراستنا إلى: - توجد علاقة ارتباطية بين المرافقة الدراسية الوالدية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الابتدائي. - توجد علاقة ارتباطية بين المرافقةالدراسية الوالدية والتحصيل الدراسي في مادتي اللغة العربية والفرنسية لدى تلاميذالابتدائي. - لا توجد علاقة ارتباطية بين المرافقة الدراسية الوالدية والتحصيل الدراسي في مادة الرياضيات لدى تلاميذالابتدائي . - توجد فروق بين المرافقةالدراسية الوالدية والتحصيل الدراسي باختلاف الجنسين ذكور-اناث لدى تلاميذ الابتدائي. Résumé :فرنسية أو انجلزية Our current study aims to uncover the relationship of parental supervision and educational attainment among primary school pupils. We relied on a descriptive associative approch, they were performed on a sample of 120 pupil from the third year primary school BEN MOUSSA EL-BACHIR Wilaya of El-Oued which were chosen purposely. We applied a questionnaire consisting of standard for parental supervision that had been built and we modified it also reasserted its Piscometric properties. Finally our study reached that: There is a correlation between parental accompaniment and educational attainment of third year primary pupils. There is no correlation between parental accompaniment and educational attainment of different genders males-females with third year primary pupils. There is a correlation between parental accompaniment and educational attainment in Arabic and French subjects for third year primary pupils. There is no correlation between parental accompaniment and educational attainment in math subject in third year primary pupils.