Faculty of law and political science_PPN
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/103
Browse
Browsing Faculty of law and political science_PPN by Subject "Concession"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item توسعة مساحة الاراضي الفلاحية في الجزائر عن طريق نظام الاستصلاح في إطار الامتياز(جامعة بومرداس, 2024-10-22) سلخ محمد لميننظرا لأهمية الفلاحة في الجزائر، وكذا الرغبة الملحة في توسيع المساحة الزراعة لا سيما في المناطق الصحراوية، قرر المشرع ضرورة وضع نظام قانوني يشجع استصلاح تلك المناطق ويجعلها قابلة للاستغلال الفلاحي، وفي سبيل ذلك أصدر عدة نصوص قانونية وتنظيمية لتأطير هاته العملية منذ مطلع الثمانينات إلى غاية يومنا هذا، وقد تم اعتماد عدة أساليب ونظم قانونية تراوحت بين التنازل عن الملكية لصالح المستصلح ومنح حق الامتياز القابل للتحويل الى تنازل، لتستقر أخيرا على منح الامتياز الغير قابل للتحويل إلى التنازل. حيث نتناول من خلال هاته المداخلة نظام الاستصلاح في إطار الإمتياز المعتمد بموجب المرسوم التنفيذي رقم: 21-432، بالتطرق إلى إجراءات وآثار الاستفادة من هذا النظام، بالتطرق إلى إجراءات وآثار الاستفادة من النظام، في قراءة تحليلية ونقدية للنصوص ذات الصلة بالموضوع. Abstract: Given the importance of agriculture in Algeria, as well as the urgent desire to expand the agricultural area, especially in desert areas, the legislator decided to establish a legal system that encourages the reclamation of these areas and makes them suitable for agricultural exploitation. To this end, he issued several legal and regulatory texts to frame this process since the early eighties to the present day. Several legal methods and systems have been adopted, ranging from the transfer of ownership in favor of the reclaimer and the granting of a concession that can be transferred to a transfer, to finally settle on granting a concession that cannot be transferred to a transfer. In this intervention, we address the reclamation system within the framework of the concession adopted by Executive Decree No. 21-432, by addressing the procedures and effects of benefiting from this system, in an analytical and critical reading of the texts related to the subject.