JPES_Vol 06 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16114
Browse
Browsing JPES_Vol 06 N 03 by Subject "school phobia, school compatibility, elementary school students"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فوبيا المدرسة وعلاقتها بالتوافق الدراسي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) عون, علي; لهزيل, محمدتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين فوبيا المدرسة و التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، والتعرف على الفروق بين الذكور والإناث و الفروق بين السنوات الدراسية في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي وقد استخدم فيها المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (100) تلميذا وتلميذة من المدارس الابتدائية بولاية الجلفة. تم استخدام استمارة فوبيا المدرسة لسلوى السيد سليمان ومقياس التوافق الدراسي ليونجمان ، وتم التأكد من صدقهما وثباتهما بتجريبهما على عينة استطلاعية، وجرت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي . وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد علاقة دالة إحصائيا بين فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية كما أسفرت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي حسب الجنس وحسب المستوى الدراسي على التوالي وأسفرت عن وجود فروق دالة إحصائيا في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي حسب المستوى الدراسي والجنس على التوالي. Abstract: The current study aims to know the relationship between school phobia and academic compatibility among a sample of primary school pupils. The current study also aims to identify the differences in school phobia and academic compatibility by gender variable and academic years. The researchers used in this study the descriptive approach, and the study was conducted On a sample consisting of (100) male and female students from primary schools in the Wilaya of Djelfa. As for the study tools, they were represented in the school phobia form for Salwa AlSayyed Suleiman and the Leungman academic compatibility scale, and their validity and reliability were confirmed by experimenting with an exploratory sample, and statistical treatment was carried out using the SPSS statistical program. The primary stage, as well as the absence of statistically significant differences in the school phobia and academic compatibility by sex and by level of school, respectively, and resulted in the presence of statistically significant differences in school phobia and academic compatibility by academic level and Straight ns.