JPES_Vol 06 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16114
Browse
Browsing JPES_Vol 06 N 03 by Subject "bstacles, computer use ,history curriculum"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item معيقات استخدام الحاسوب في تدريس منهاج التاريخ(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) راشد العليمات, عبيرالملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على معيقات استخدام الحاسوب في تدريس منهاج التاريخ لطلبة المرحلة الأساسية العليا في قصبة السلط من وجهة نظر المعلمين وبيان الحلول المقترحة لتحسين استخدامه وبيان الفروق في مواجهة هذه المعيقات حسب متغيرات الجنس،الخبرة،وعدد الحصص. وتكون مجتمع الدراسة وعينتها من جميع معلمي التاريخ في مديرية التربية والتعليم في قصبة السلط وعددهم (36) معلما ومعلمة وتم استخدام الاستبانة لجمع المعلومات بحيث تم تناول المعيقات حسب اربعة مجالات وهي مجال المنهاج المقرر،مجال الطلبة،مجال المعلمين،ومجال الحاسوب،واظهرت نتائج الدراسة ان المعيقات حسب مجال المنهاج المقرر ومجال الطلبة ذات تأثيربدرجة اكبر من المعيقات حسب مجال الحاسوب ومجال المعلمين في استخدام الحاسوب كوسيلة تعليمية في تدريس منهاج التاريخ لطلبة المرحلة الاساسية العليا،ومن اهم الحلول المقترحة لتحسين استخدامه من وجهة نظر معلمي التاريخ هي توفير جهاز حاسوب لكل صف تحت إشراف المعلم وربط مختبرات الحاسوب بشبكة الانترنت لخدمة المعلمين والطلبة وحوسبة منهاج التاريخ للمرحلة الاساسية العليا، وإيلاء مادة التاريخ أهمية كغيرها من المواد سواء من قبل المعلم أو الطالب ،كما أظهرت نتائج اختبار (ت)لإجابات أفراد العينة على مجالات الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات استخدام الحاسوب ترجع الى متغيرالخبرة وعدد الحصص، فيما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات استخدام الحاسوب تعود الى الجنس في جميع المجالات وفي المعيقات ككل ،باستثناء مجال الطلبة ومجال الحاسوب وجاءت الفروق لصالح الذكور. Abstract:This study aims tofind out about salt high primary teachers views about obstacles and solutions in the use of computer as an instructional method in teaching history to their students .more over ,the study tried to show whether there were any differences in facing these obstacles based on gender ,ex perience and number of class period . The study sample included all the thirty six(36)-history teachers in Salt education directory .the study used aquestionnaire about four types of obstacles to collect data.The results showed that the obstacles of facing the use of the computer use as instructional way in teaching history for high primary stage are more apparent in the field of decided subject and student more than in the ones related to teachers and computer field .the history teachers view about the most important sohution to improve computer usage to challenges these obstacles are as follows .firstly ,each class should have computer under the teachers supervision .secondly link computer laboratories to internet to serve teacher and students .thirdly ,computerize history subject for all classes of this stage .fourthly .show that history subject is as important as other subjects are. The results of students answers of the given exam show that there are no statistically significant differences related to experience and number of period in comuter usage obstacles .in the field of obstacles in the use of computer .males were statistically different form females .the execeptions were in student computer fields.