JSS_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/37612
JSS_Vol 08 N 01
Browse
Browsing JSS_Vol 08 N 01 by Subject "Citizenship"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تمثلات قيم المواطنة في كتاب التربية المدنية للسنة الثانية ابتدائي(University of Eloued جامعة الوادي, 2025-02-25) بوديار,عبد الحميدالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف تمثلات قيم المواطنة في كتاب التربية المدنية للسنة الثانية ابتدائي في إطار الإصلاحات التربوية للجيل الثاني في الجزائر, تعتمد الدراسة على المنهج التحليلي لمحتوى الكتاب، مركزةً على تحديد القيم الأساسية للمواطنة مثل المسؤولية، والتضامن، والتسامح، والهوية الوطنية المتضمنة في محتواه, تُعد هذه القيم جوهرية في تشكيل فهم التلاميذ لواجباتهم المدنية وتعزيز التماسك الاجتماعي منذ الصغر,تسلط الدراسة الضوء على كيفية إدماج هذه القيم في المناهج وفقاً للاحتياجات المتغيرة للمجتمع الجزائري وأهداف التعليم العامة, كما تكشف عن مدى مساهمة الكتاب في ترسيخ المواطنة الفاعلة، والمشاركة الديمقراطية، واحترام التنوع, وتهتم الدراسة بشكل خاص بتحليل هيكل الكتاب ومحتوياته والأساليب التربوية المستخدمة في إيصال هذه القيم.Abstract This study aims to explore the representations of citizenship values in the second-grade civic education textbook within the framework of Algeria’s second-generation educational reforms, Through a content analysis approach, the research focuses on identifying key citizenship values such as responsibility, solidarity, tolerance, and national identity embedded in the textbook, These values are essential for shaping students’ understanding of civic duties and fostering social cohesion from an early age . The study sheds light on how these values are integrated into the curriculum to meet the evolving needs of Algerian society and the broader educational goals, It also examines the extent to which the textbook promotes active citizenship, democratic participation, and respect for diversity, Special attention is given to the analysis of the textbook's structure, content, and pedagogical strategies used to convey these values.