JBFE_Vol 08 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32640
AJPE_Vol 08 N 02
Browse
Browsing JBFE_Vol 08 N 02 by Subject "accounting deception"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item واقع ممارسة المحاسبة الإبداعية في البيئة الأعمال الجزائرية -دراسة لمجموعة من المؤسسات الاقتصادية -(جامعة الوادي University Of Eloued, 2024-01-22) شيحي حسين; عتيق لعلىإن المؤسسات الاقتصادية هي كيان يسعى الى تعظيم الأرباح بشتى الطرق سواءا بطرق قانونية او غير قانونية ، ومن هذه الطرق هي المحاسبة الإبداعية إذ تعتبر وسيلة تحقيق الارباح بالنسبة للمؤسسات الاقتصادية ،و تسعى جاهدة الى محاولة ترسيخ تلك المعاملات التي تعود لها بالفائدة ، بواسطتهم أو بواسطة من لهم مصالح شخصية ، كالمسيرين ، ولاكن المنضمات والهيئات تسعى جاهدة لترسيخ الشفافية ، وتستمل شتى الطرق من أجل محاربة ممارسات المحاسبة الابداعية خاصة تلك الغير قانونية منها ،مثل تفعيل دور مراجعة الحسابات وكذلك تفعيل دور منظمات العالمية ، وقد عالجنا في هذه الدراسة واقع ممارسة المحاسبة الابداعية في البيئة الإقتصادية الجزائرية عن طريق تسليط الضوء على مجموعة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية وتوصلت هذه الدراسة الى المؤسسات في الجزائر كغيرها في شتى دول العالم تسعى جاهدة الى ممارسة المحاسبة الابداعية من أجل تحسين صورتها وكذلك تحقيق أهدافها المسطرة عن طريقها. بيئة الأعمال الجزائرية Economic institutions are an entitythatseeks to maximize profits in variousways, whether by legal or illegalmeans, and one of thesemethodsiscreativeaccounting, as itisconsidered a means of achieving profits for economic institutions, and itstrives to try to establishthose transactions thatbenefitthem, throughthem or throughthosewhoThey have personalinterests, such as managers, but organizations and bodies strive to establishtransparency, and use variousmethods in order to combat creativeaccounting practices, especiallythosethat are illegal, such as activating the role of auditing as well as activating the role of international organizations. In this study, we addressed the reality of practicing creative accounting in The Algerian economic environment throughBy shedding light on a group of Algerian economic institutions, this study found that institutions in Algeria, like others in various countries of the world, strive to practice creative accounting in order to improve their image as well as achieve their established goal