JEHSS_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/20229
Browse
Browsing JEHSS_Vol 08 N 01 by Subject "الأوقاف، التعليم، بغداد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الأوقاف ودورها في توفير مستلزمات التعليم في بغداد 550-656ه/1160-1258م(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-06) القدحات, محمدارتبط الوقف من حيث مفهومه ونشأته بالعمل الخيري، وقد تطورت طبيعة الأوقاف تبعا لتطورات التي شهدها المجتمع الإسلامي، حتى نجد الوقف قد أخذ على عاتقه توفير الكثير من احتياجات المجتمع، بل نجده منذ القرن الربع الهجري يتحمل أعباء توفير الخدمات العامة للمجتمع: طرق، وبيمارستانات، وجسور، إضافة للمؤسسات الدينية والتعليمية. ولقد حازت الحياة العلمية على الكثير من جهود الوقفين لا سيما في مجال المدارس والمكتبات، والتي حظيت برعاية الخلفاء العباسيين وكبار رجال الدولة والأثرياء، الذين أوقفوا أموالهم على عمارتها. إضافة الى بناء المدارس، فقد تكفل الواقفون بتوفير كل ما يلزم العملية التعليمية من كتب ومحابر وألواح، إضافة إلى توفير السكن والطعام والكسوة للطلبة والمدرسين. ونظرا لكثرة تلك الأوقاف وأهميتها، فقد خُصص النُّظار؛ لإدارتها وضمان استمرارها. لم يقتصر دور الوقف في عملية التعليم على كونه مورداً مالياً ، بل تعدى إلى ضبط العملية التعليمية، فنجد وثيقة الوقف كانت بمثابة اللائحة الأساسية للمؤسسة التعليمية، تضم الأسس التربوية للتعليم والشروط التي يجب أن تتوافر في القائمين بالتدريس ومواعيد الدراسة، والحقوق والواجبات لكل من المعلم والمتعلم. Abstract: Both the concept and origin of Waqf was associated with charitable work. The nature of Waqf evolved in relation to the developments witnessed by the Islamic community, where Waqf became responsible for securing many of the society’s needs; roads, Bimaristans, bridges, in addition to religious and educational institutions. Scientific life, also, benefited largely from the efforts of Waqfiyeen (people who provide Waqf), particularly in the field of schools and libraries, which were sponsored by the Abbasid caliphs, state leaders and wealthy people, who allocated money to participate in constructing those institutions. In addition to the construction of schools, Waqfiyeen provided all necessary educational materials; books, inkstands, writing tablets, as well as housing, food and clothing for students and teachers. Due to the abundance of Waqf and its importance, a Nather (administer) was assigned to manage it and ensure its continuation. The role of Waqf in education was not merely financial; it rather had a controlling role. The Waqf document was as an official bylaw of the educational institution. It included the educational fundamentals, the conditions which must be met by the teaching staff, study dates and the rights and duties of the learner and the teacher.