AJECI_Vol 04 N 04
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing AJECI_Vol 04 N 04 by Subject "الأستاذ؛ المؤسسة التربوية؛ سياسة توظيف"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item التكوين الجامعي وعلاقته بكفاءة الأستاذ في المؤسسة التربوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-12) ذياب, سليمة; بوترعة, بلالتمحورت هذه الورقة البحثية حول هدف أساسي هو: معرفة مدى مساعدة التكوين الجامعي على جعل الأستاذ كفء وفعال في وظيفته بالمؤسسة التربوية من وجهة نظر الأساتذة. وقد استعملت الدراسة المنهج الوصفي، والاستبيان لجمع البيانات؛ واكتفت الدراسة بعينة تكونت من (60) أستاذ وأستاذة يعمل في مؤسسه تربوية في أحد الأطوار التعليمية الثلاث بولاية– الوادي- الجزائر، ونظرا لأهداف الدراسة فقد تمّ استخدام عينة القصدية، وكان ذلك في الفترة الممتدة (من 01 مارس 2019 الى01 ماي 2019)، وأما الأساليب الإحصائية المستخدمة اقتصرت على النسبة المئوية. أسفرت النتائج العملية لهذه الدراسة أن النسبة الكبير من الأساتذة تعتقد أن على الوزارة الفاعلة إعادة النظر في توظيف الأساتذة على أساس شهادة ليسانس وهذا لتجويد المخرجات، وربما تعتبر هذه السياسية توظيفية اجحاف في حق أصحاب الشهادات العليا This research paper focused on a basic goal: to know the extent to which university training helps to make the professor efficient and effective in his job in the educational institution from the professors ’point of view. The study used the descriptive method and questionnaire to collect data. The study was satisfied with a sample consisting of (60) professors working in an educational institution in one of the three educational phases in the wilaya of-El-Oued-Algeria, and in view of the objectives of the study, the intentionality sample was used, and that was during the extended period (from 01 March 2019 to 01 May 2019). The statistical methods used were limited to the percentage. The practical results of this study revealed that the large percentage of professors believe that the effective ministry should reconsider the employment of professors on the basis of a bachelor’s degree, and this is to improve the outputs, and this policy may be considered an employment prejudice to holders of higher degree