AJ_Vol 03 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/5578
Browse
Browsing AJ_Vol 03 N 03 by Subject "التكامل، المعرفة، التكوثر، التشغيل، المجال التداولي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التكامل المعرفي مراجعة مفاهيمية(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-02-07) قاسمي, عماريحصل الآن في حاضر الأمة المسلمة مثل الذي حصل في تاريخها حين شهدت الدولة العباسية تحولات قوية جدا، وانفتاحا معرفيا واسعا غير متحكم فيه نتيجة الغزو الثقافي، هذا الجو أدى إلى تحولات عقائدية وفكرية ومذهبية خطيرة جدا؛ فظهرت أفكار جديدة لا علاقة لها بمرجعية الأمة وتاريخها وحتى واقعها المعيش، فَطُرِحت قضايا متعلقة بالعقيدة والأخلاق..، مزقت وحدة الأمة المسلمة وفككت حقلها المعرفي وشوشت مفاهيمها، يبرز إلى السطح المصطلح المركب "التكامل المعرفي" ليُفَعِّل الحقل المعرفي ويُكَامل بين عناصره المفككة ويربط الأمة المسلمة بمرجعيتها، ويعيد بناء هويتها، لهذا فالبحث يهدف إلى فحص وتتبع مفهومه، والكشف عن حقيقته في النسق الثقافي والحقل المعرفي. الكلمات المفتاحية: التكامل; المعرفة; التكوثر; التشغيل; المجال التداولي. The concept of knowledge complementarity and the mechanisms That makes it work. The summary What is happening today to the present of the Islamic nation is similar to what happened to it in its history when the abbassi nation saw pertinent changes and a big scientific development which was not mastered due to the cultural invasion. This led to very dangerous religious, mental and cultural changes. Therefore, new ideas appeared not associated neiher with the principles of the nation nor with its history and not even with its daily life. So new problems related to religion, behaviour and ethics came to existence and damaged the unity of the Islamic nation and destroyed its scientific field as well as its principles. The term "knowledge complementarity" emerges to make the scientific field operational and complement its detached elements and relate the islamic nation to its origins as well as restore its idenity. This research ,then , aims at checking the significance of this new terminology "knowledge complementarity" and try to find the mechanisms that makes it work in the domains of both knowledge and culture.