Browsing by Author "Guerza, Radia"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Efl Students’ And Teachers’ Attitudes Towards Using Differentiated Instruction In Higher Education(جامعة الوادي - university of Eloued, 2021-09-15) Lombarkia, Soukeina; Guerza, RadiaAbstract The present paper attempts to identify English as a Foreign Language (EFL) students’ and teachers’ attitudes towards using differentiated instruction in higher education, as an alternative teaching approach. It employed a descriptive method in the form of two questionnaires, randomly administered to forty (40) second-year students and fifteen (15) teachers at the department of English, Batna-2 University. Data were organized and analyzed through descriptive statistics. The findings reveal that both teachers and students have, to some extent, a positive tendency towards using differentiated instruction. With regard to learning obstacles, students call for alternative techniques to better understand the lesson. Typically, they prefer to learn within their cognitive capacities to get actively involved during the course. However, teachers accentuate various strategies that can be used in the classroom to achieve a differentiated learning atmosphere. They also support the use of differentiated lesson plans, varied activities, and flexible grouping, which are designed with reference to varied student learning traits. يرمي هذا البحث إلى تحديد مواقف طلبة وأساتذة اللغة الانجليزية تجاه استخدام منهج التعليم المتمايز في التعليم العالي، باعتباره مقاربة تعليمية بديلة. حيث تم استخدام خلاله المنهج الوصفي على شكل استبيانين، وزعا اعتباطيا على أربعين طالبا في السنة الثانية، بالإضافة إلى خمسة عشر أستاذا في قسم اللغة الانجليزية، جامعة باتنة-2. من ثم قمنا بتجميع البيانات وتحليلها من خلال إحصاء وصفي، حيث كشفت النتائج بأن لكل من الطلبة والأساتذة مواقف إيجابية، إلى حد ما، تجاه استخدام التدريس المتمايز. وبالأخذ بعين الاعتبار مشاكل التعلم، طالب الطلاب بإدراج تقنيات بديلة لفهم أفضل للدروس، كما عبروا عن تفضيلهم التعلم ضمن نطاق قدراتهم الإدراكية حتى يتسنى لهم المشاركة بشكل أكثر فعالية في الدروس. أما بالنسبة للأساتذة، فقد تطرقوا إلى العديد من الاستراتيجيات التي يمكن اللجوء إليها في القسم من أجل تحقيق جو التعليم المتمايز، كما أيدوا بشدة استخدام خطط دروس متمايزة، بالإضافة إلى تقسيم الطلاب إلى مجموعات بحسب سماتهم التعلمية.Item The Viability Of Interactive Games In The Teaching Of Efl Writing Skills(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-03) Guerza, RadiaAbstract: Enhancing literacy among English as a Foreign Language (EFL) learners in Algeria is an issue of great debate. Constant observation of more than thirteen years of the EFL context has led us to assume that EFL learners do face real hurdles in showing the appropriate command of the target language. This is apparent through their written compositions. Hence, the impetus for the current research project is to shed light on the viability of introducing interactive games in the teaching of EFL writing skills. The investigation seeks to explore two overarching research queries: “how far can interactive games be a viable tool for the teaching of EFL writing skills?” and “to what extent can interactive games enhance learners’ EFL writing literacy?”. To account for these questions, an experimental design has been deployed where both qualitative and quantitative data are collected. A sample of 60 students (30 as a control group and 30 as an experimental group) is randomly chosen from a population of EFL first-year LMD students at Batna-2 University. The results confirm that interactive games could be viable means that contribute positively to enhancing EFL learners’ writing. Thus, the current project endeavors to foster the quality of teaching EFL writing. يعتبر موضوع تعزيز الإلمام بالقراءة والكتابة لدى طلاب و متعلمي اللغة الإنجليزية و اللغات الأجنبية في الجزائر ذو أهمية كبيرة. لقد أدت الملاحظة المستمرة لأكثر من ثلاثة عشر عاما ال تعليمية اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للتوصل إلى الفرضية البحثية القائلة بأن الطلاب يواجهون عقبات حقيقية في إظهار الملكات اللغوية المناسبة. وهذا واضح من خلال مباحثهم و مواضيعهم المكتوبة. وبالتالي، فإن الدافع لمشروع البحث الحالي هو تسليط الضوء على جدوى إدخال الألعاب التفاعلية في تدري مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية. ويسعى البحث إلى استكشاف مبحثين شاملين: "إلى أي مدى يمكن للألعاب التفاعلية أن تكون أداة قابلة للتطبيق لتدريس مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية؟" و "إلى أي مدى يمكن للألعاب التفاعلية أن تعزز القراءة والكتابة لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية؟". و لدراسة هذه التساؤلات، اخترنا منهجا تجريبيا حيث يتم جمع البيانات النوعية والكمية على حد سواء. تم اختيار عينة من 60 طالبا (30 كمجموعة ضابطة و 30 مجموعة تجريبية) عشوائيا من عدد طلاب السنة الأولى في قسم اللغة الإنجليزية لجامعة باتنة 2 .وتؤكد النتائج أن الألعاب التفاعلية هي بالفعل وسائل مبتكرة تسهم إسهاما إيجابيا في تعزيز القراءة والكتابة لدى المتعلمين. وبالتالي، فإن المشروع الحالي يسعى إلى تعزيز نوعية تدريس الكتابة باللغة الإنجليزية على مستوى الجامعة.