Browsing by Author "Bechka, Azzedine"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Difficulties In Applying The Cooperative Learning Strategy From The Teachers' Point Of View(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12-31) Falta, Amira; Bechka, AzzedineThis study aimed to uncover the difficulties of applying the Cooperative Learning Strategy from the point of view of teachers in the light of three dimensions that are perceived as impediments. These dimensions are related to the education space ,the teacher and the student. A questionnaire consisting of 37 items covering the dimensions was used in the study. The study sample consisted of 80 middle-level and secondary-level teachers selected simple random sampling. The descriptive approach was used and the results of the study were analyzed using SPSS. The results of the study revealed that the level of difficulty in applying the Cooperative Learning Strategy was high and that the order of difficulties was as follows: the difficulties related to the organization of the educational space, those related to the student and, finally, those related to the teacher. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن صعوبات تطبيق إستراتيجية التعلم التعاوني من وجهة نظر المعلمين على ضوء ثلاثة أبعاد وهي الفضاء التربوي، المعلم والتلميذ. تم الاعتماد على استبيان مكون من 37 فقرة موزعة على الأبعاد الثلاث، وتكونت عينة الدراسة من (80) معلما ومعلمة من الطور المتوسط والطور الثانوي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وتم استخدام المنهج الوصفي، وبعد تحليل نتائج الدراسة باستخدام برنامج SPSS، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى درجة صعوبات تطبيق إستراتيجية التعلم التعاوني كانت كبيرة، وأن ترتيب الصعوبات جاءت كما يلي: تنظيم الفضاء التربوي ويليه صعوبات متعلقة بالتلميذ واخيرا صعوبات متعلقة بالمعلم.Item L’apport De La Curiosité épistémique Dans La Performance Académique Chez Les étudiants Universitaires(University of Eloued جامعة الوادي, 2016-03-01) Bechka, AzzedineLa réussite scolaire est devenue l’axe de la polémique parentale et estudiantine où l’échec enregistré chaque année et les taux accrus du chômage chez les diplômés universitaires ne cessent d’être critiqué, ce qui a augmenté le souci de toute les familles. Etant donné que la réussite scolaire est reconnue par la performance de l’étudiant qui poursuit un parcours défini par son choix ou orienté à partir de ces compétences, nous analysons à travers dans cet article, la performance académique qui est le résultat de la participation de plusieurs facteurs dont l’effort et l’intelligence sont indiscutables, voir aussi une condition qui est tellement sous-entendue et qu’on doit faire revivre chez les universitaires : la curiosité épistémique.