AJ-Vol 05 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15370
Browse
Browsing AJ-Vol 05 N 01 by Author "عثمان إسماعيل, إسماعيل صديق"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المعاد والبعث في الأديان السّماوية - دراسة مقارنة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-06-17) عثمان إسماعيل, إسماعيل صديقيعتبر المعاد من العلوم الغيبية التي شغف الناس بالبحث عنها ؛ لهذا لا نجد ديانة سماوية إلا أولته أهمية خاصة، وقد شغلت مسألة المعاد أهمية قصوى ضمن المشكلات الفلسفية الكبرى والتي احتفظت دوماً بقوتها وحساسيتها، والمتأمل في نصوص العهد القديم والجديد (التوراة والإنجيل) يلاحظ بوضوح إشكالية التجسيد المادي لبعض الموضوعات الروحية والغير مادية. وعند دراسة المعاد في الإسلام تتجلى لنا قوة الرؤية الإسلامية وتماسكها وهيمنتها علي ما دونها من مذاهب وأديان بل نجد أن العلوم الإنسانية تقترب منها وتؤكد دوماً صحتها وعظمة هذا الدين . ولذلك كان من أبرز أهداف هذا البحث إثبات الرؤية الصحيحة للمعاد، في الأديان السماوية والانتقال من دار الامتحان والابتلاء إلى دار الجزاء والعطاء، وإظهار ضعف المخلوق أمام قوة الخالق، وقد اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي من خلال أسلوبي الاستنباط والاستقراء. The Day of Resurrection is one of the issues that people were interested in looking into. It was taken care of by all the monotheistic religions, and it occupied a large place among the major philosophical problems that had always preserved its strength and sensitivity. and it also occupied a large place among the major philosophical problems that have always preserved their strength and sensitivity. A reflection on the texts of the Old and New Testaments (the Torah and the Gospel) notes the problem of the physical embodiment of some spiritual subjects. Upon studying the Day of Return in Islam, the strength of the Islamic vision, its coherence and its hegemony over other religions and sects, becomes evident to us. Indeed, we find that the human sciences approach it and always confirm its validity and greatness of this religion. Therefore, one of the most important objectives of this research was to prove the correct vision of the enemy in the heavenly religions and to move from the abode of testing and affliction to the abode of reward and giving, and to demonstrate the weakness of the creature before the power of the Creator.