JBFE_Vol 06 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/22045
Browse
Browsing JBFE_Vol 06 N 01 by Author "الدبش, مؤمن"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تكنولوجيا المعلومات وتطوير التعليم المحاسبي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-10) ماضي, هشام; العشي, محمد; الدبش, مؤمنملخص: تهدف هذه الدراسة الي مناقشة تطور تكنولوجيا المعلومات وارتباط هذا التطور بمهنة المحاسبة والتعليم المحاسبي من خلال التعرف على مجالات تطور تكنولوجيا الأعمال المختلفة التي ترتبط بمجال عمل المحاسبين، و بيان ارتباط تطور تكنولوجيا الاعمال بالمحاسبة والتعليم المحاسبي. من أجل تحقيق أهداف البحث اُستخدم المنهج الاستكشافي من خلال رصد و مراجعة و تحليل الادبيات السابقة العربية و الاجنبية. توصلت الدراسة الي مجموعة من النتائج أهمها: ضرورة تحديث برامج التعليم المحاسبية وإدراج مهارات تحليل البيانات ضمن البرامج الأكاديمية لمواكبة التطورات التكنولوجية وذلك تماشيًا مع سوق العمل وتحليل البيانات الذي يتطور باستمرار. أوصت الدراسة أيضاً الي الحاجة إلى إعادة تقييم برامج تعليم المحاسبة لتلبية الاحتياجات والمهارات اللازمة لموظفي المحاسبة في ظل الواقع الجديد التي فرضته تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على مهنة المحاسبة بالإضافة الي مواءمة الخطط الدراسية لبرنامج بكالوريوس المحاسبة مع التقدم التكنولوجي ودمج مهارات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في الخطة الدراسية. أوصت الدراسة ضرورة مراجعة منهاج التعليم المحاسبي في الجامعات وتحديث المناهج التعليمية المحاسبية لتواكب التطورات التكنولوجية. Abstract: This study aims to discuss the development of information technology and its’ linkage with the accounting profession and accounting education by identifying the different areas of business technology development that are related to the field of accountants, and identifying how development of business technology is linked with accounting and accounting education. To achieve the research objectives, an exploratory approach was used through which prior literature was reviewed and analyzed. The study concluded that the necessity to update accounting education programs and incorporate data analysis skills into academic programs to keep pace with technological developments in line with the labor market and data analysis that is constantly evolving. The study also recommended the need to re-evaluate accounting education programs to meet the needs and skills of accounting employees in light of the new reality imposed by information technology on the accounting profession. The study recommended the necessity of reviewing the accounting education curriculum in universities and updating the accounting educational curricula to keep pace with technological developments.