JMRHS_Vol 08 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32634
JMRHS_Vol 08 N 03
Browse
Browsing JMRHS_Vol 08 N 03 by Author "بن كحلة فتيحة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item صورة المرأة في الفكر الإصلاحي 1931م-1962(University Of Eloued جامعة الوادي, 2023-06-11) بن كحلة فتيحة; شلبي شهرزادتهدف هذه الورقة البحثية إلى استقراء تجليات حضور المرأة في برنامج الفكر الإصلاحي الديني في الجزائر فترة الاستعمار الفرنسي، بوصفها عاملا حاسما في كسب الرهان على الاستقلال الثقافي، كحجر أساس لتحقيق الاستقلال التام، وذلك من أجل الكشف على مستويات وعي هذا الاتجاه بالدور الذي تضطلع به المرأة في التنشئة الاجتماعية، ومواجهة التغريب، وقياس مدى فاعلية الفعل الإصلاحي في تحقيق الاحتياجات الاجتماعية والثقافية، وحتى الوجدانية المتعلقة بالمرأة المسلمة. وقد خلصت الدراسة إلى أن الفكر الإصلاحي كان على وعي عميق بمحورية العامل النسوي في إنجاز مخططه الاجتماعي القائم على شرط الهوية ، خاصة وأن المرأة هي نصف المجتمع ومسؤولة على تنشئة نصفه الآخر ، ولذلك فقد عمل عبر قنواته المختلفة على تحقيق الصورة الأمثل للمرأة الجزائرية ، بوصفها حرة مسلمة متعلمة ، تلد ثوارا يفتخرون بأصولهم ، ويحافظون على رصيدهم الديني والثقافي وهو ما ينبئ عن رزانة الفكر الإصلاحي الجزائري في التخطيط الاجتماعي من جهة ، ويدفع شبهة الشوفينية الذكورية المتلبسة بالخطاب الإسلامي كحل من جهة أخرى. This research paper aims to extrapolate the manifestations of the women's presence in the religious reformist agenda in Algeria during the French occupation. Consequently, women’s presence was considered as a decisive factor in gaining the bet on cultural independence, and as a cornerstone for achieving full independence. Besides, revealing the stream’s degree of awareness regarding the role played by women in socializing, confronting westernization and measuring the effectiveness of the reformist action in achieving social, cultural and even emotional needs of the Muslim women. Accordingly, the study concluded that the reform doctrine was deeply aware of the feminist factor's significance in the completion of its identity-based social plan. Especially that women represent half of the society and are equally responsible for nurturing the other half. It, therefore, worked through its various channels to attain the optimal image of the Algerian women by depicting them as free, Muslim and educated who give birth to revolutionaries who are proud of their origins and preserve their religious and cultural assets. From the one hand, indicating the wisdom of the Algerian reformist doctrine in social planning and from the other hand, removing, as a solution, the suspicion of masculine “Chauvinism’ stuck with Islamic rhetoric.