JSSR_Vol 12 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35248
JSSR_Vol 12 N 02
Browse
Browsing JSSR_Vol 12 N 02 by Author "بومعراف نسيمة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item بناء مقياس الاتّجاهات نحو استخدام مواقع التّواصل الإلكترونيّ لدى التّلاميذ المُتفوّقين دراسيًّا في المرحلة الثّانوية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-09-10) محمودي خديجة; بومعراف نسيمةتهدف الدراسة الحالية إلى بناء مقياس الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الإلكتروني، وقد تمّ تطبيقُه على التلاميذ المتفوّقين دراسيًّا في المرحلة الثانوية، واستُخرجت خصائصُه السيكومترية على عيّنة عددُ أفرادها (107) تلميذا وتلميذة من مختلف السنوات الدراسيّة ، في ثلاث ثانويات بولاية الوادي، وقد اخْتيرت العيّنة من المجتمع الأصليّ بطريقة عشوائية طبقيّة، كما تمّ الاعتماد على المنهج الوصفيّ بغية تحقيق أهداف الدّراسة، ولاستخراج خصائصه السيكومترية حُسِبَ صدقُه بالاعتماد على طريقتي؛ الصّدق الظاهريّ والاتّساق الدّاخلي، وتمّ التحقّق من ثباته عن طريق استخراج معامل ألفاكرومباخ. وقد أسفرت النتائج عن تمتّع مقياس الاتجاهات نحو استخدام مواقع التواصل الإلكتروني بدلالات صدق وثبات مقبولة تتناسب وخصائص المقياس الجيّد بعد تطبيقه على عينة من التلاميذ المتفوّقين دراسيًّا في المرحلة الثانوية، حيث تكوّن المقياس في صورته النهائية من (35) بندا مُوَزّعين على ثلاثة (3) أبعاد وهي: البعد المعرفي، الوجداني والسّلوكي. Abstract: The current study aims to construct a scale assessing attitudes toward using social media among HighAchieving secondary school pupils. The scale is administered to a stratified random sample of (107) male and female learners across grade levels at three high schools in El Oued Province. The descriptive approach was used to achieve the research objectives and extract the psychometric properties. The scale's validity was verified using apparent validity and internal consistency methods, and reliability was evaluated through Cronbach’s alpha coefficient. The results indicated that the scale of attitudes toward using social media has acceptable validity and reliability that aligned the characteristics of a trustworthy scale after being applied to a sample of academically high-achieving secondary school learners. Ultimately, the scale consisted of (35) items distributed over three (3) dimensions: cognitive, affective, and behavioral components