Department of mechanical engineering_master
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/23
Browse
Browsing Department of mechanical engineering_master by Author "Abdelhak, KEDDOUDA"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Numerical study of mixed convection heat transfer in a ventilated cavity containing a heat fin(University Of El Oued, 2020) Abdelhak, KEDDOUDA; Mohammed Ridha, BOUDEBIA"Abstract Mixed convection heat transfer inside rectangular ventilated cavity with an isothermally heated T-shaped heat fin have been investigated numerically, wide range of Re number (10 - 1500), Ri number (0.1 - 10) and Pr number (0.71 – 7.10) were covered in the present work, moreover the effects of the fluid-solid thermal conductivity (K = 0.1 – 10) has been also investigated. Furthermore, the effects of several geometrical parameters have been examined, namely, the inlet and outlet dimensions (D1 and D2), locations, fin location, its length (Hf), and the aspect ratio of the cavity (AR). The studied model is governed by a set of partial differential equations, and subjected to a boundary conditions according to the considered assumptions; the mathematical model was transformed to a dimensionless form, and then solved using ANSYS Fluent (finite volume method based CFD code). Results were presented in terms of isotherms, streamlines and average Nusselt number for multiple combinations of the governing parameters. The results indicates that the thermal and flow fields, the heat transfer rate and the average Nusselt number over the fin surface, as well as the dominance of a convection regime over the other, depends significantly on the above mentioned parameters." "ملخص تم دراسة الحمل الحراري المختلط عدديا في تجويف مستطيل في وجود زعنفة حرارية على شكل T يتم تسخينها بدرجة حرارة ثابتة، تم اعتبار مجال واسع من كل من عدد رينولدز (1500 - 10)، عدد ريشاردسون (0.1 - 10) وعدد برانتل (0.71 – 7.10) قصد الدراسة خلال هذا العمل. إضافة إلى هذا، تم دراسة تأثير نسبة الموصلية الحرارية مائع-صلب (K = 10 – 0.1). علاوة على ذلك تم فحص تأثير عدة عوامل هندسية أخرى وهي أبعاد فتحتي المدخل والمخرج (D1 وD2)، مواضعهما، موضع الزعنفة، طولها (Hf) ونسبة طول التجويف إلى إرتفاعه (AR). يحكم النموذج المدروس مجموعة من المعادلات التفاضلية الجزئية، ويخضع لشروط حدية بحسب الفرضيات المعتبرة، تم تحويل النموذج الرياضي إلى شكلٍ بلا أبعاد ومن ثم حله باستخدام طريقة الحجوم المنتهية لـكود الـ CFD من ANSYS Fluent. تم عرض النتائج في صيغة خطوط درجة حرارة ثابتة، خطوط جريان ومتوسط عدد نوسلت من أجل مجموعات مختلفة من العوامل المتحكمة. تشير النتائج الى أن الحقل الحراري وحقل الجريان، معدل نقل الحرارة عند سطح الزعنفة، وكذا هيمنة نمط حمل حراري على الآخر يعتمد بشكل ملحوظ على العوامل المذكورة أعلاه."