QJSHS_Vol 04 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16571
Browse
Browsing QJSHS_Vol 04 N 01 by Author "بوزيدي, محمد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مبادئ فن الإخراج المسرحي عند جيرزي غروتوفسكي(University of Eloued جامعة الوادي, 2020-06) بوزيدي, محمدملخص : يعتبر الممثل المسرحي أحد العناصر الرئيسية والمهمة في عملية العرض، فلا يمكن للمسرحية أن تعرف طريقها إلى المشاهد إلا بحضوره فهو حلقة الوصل بين ما يريد الكاتب توصيله إلى الجمهور من أفكار وبين طريقة عرض هذه الأفكار إلى الجمهور برؤية مشهدية تجتمع فيها توجيهات المخرج ، وقد ظهر في النصف الثاني من القرن العشرين الكثير من النظريات والمدارس المسرحية التي تهتم أساسا بتهيئة الممثلين وتدريبهم وفق قواعد خاصة ومحددة، ولم يكن الروسي )ستانسلافسكي( وحده من اقتحم حاجز التجريب المسرحي وإقامة مناهج خاصة بالممثل والديكور والسينوغرافيا المسرحية، بل كان ذلك شغلا شاغلا لكثير من المبدعين أمثال )مايرهولد( و)بريخت( )وبيتر بروك( )وجروتوفسكي(، وتميزت كل طريقة عن الأخرى في الطرح الفني للعرض المسرحي. في هذا المقال سنحاول توضيح نظرية البولندي )جيرزي جروتوفسكي( في عملية العرض المسرحي وأهم المبادئ التي يعتمدها في منهجه من أجل عرض مميّز يصل به إلى ذروة النجاح والتأثير في المشاهدين. Astract : The actor is considered one of the main and important elements in the process of the presentation, the play can not know its way to the viewer only by his presence is the link between what the writer wants to communicate to the public of ideas and the way of displaying these ideas to the public with a scene where the directive meets the director, has appeared in The second half of the twentieth century a lot of theories and theatrical schools, which mainly concerned with the preparation of actors and training according to special rules and specific, and not only "Stanislawsky" Russian broke into the threshold of theatrical experimentation and the establishment of special curricula for the actor, decoration and theatrical scenography, but it was a concern The cost of many creators such as "Mayhold" and Brecht "and Peter Brock" and Grotovsky ", and distinguished each way from the other in the artistic presentation of the theater. In this article we will try to explain the theory of the Polish "Jerzy Grotowski" in the process of the theater and the most important principles adopted by him in his methodology for a distinctive show up to the peak of success and influence in viewers. الكلمات المفتاحية