JSS_Vol 05 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/18927
Browse
Browsing JSS_Vol 05 N 02 by Author "بلعالية, محمد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المهارات الاجتماعية لدى الأستاذ الجامعي من وجهة نظر الطلبة وعلاقتها ببعض المتغيرات الفردية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06-11) بلعالية, محمدهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى المهارات الاجتماعية لدى الأستاذ الجامعي من وجهة نظر الطلبة وعلاقتها ببعض المتغيرات الفردية، وقد طبقت هذه الدراسة على عينة قوامها 375 طالبا وطالبة بجامعة ابن خلدون – تيارت- للسنة الجامعية 2019-2020 . استخدم الباحث في جمع المعطيات مقياس المهارات الاجتماعية لدى الأستاذ من وجهة نظر الطلبة، بعد الـتأكد من خصائصه السيكومترية. و لتحليل نتائج الدراسة تم استخدام حساب المتوسطات الحسابية، و الانحرافات المعيارية و اختبار ( ت ) t- test. حيث أسفرت النتائج على وجود مستويات متوسطة من المهارات الاجتماعية لدى الأستاذ الجامعي من وجهة نظر الطلبة، كما أثبتت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة (الذكور و الإناث ) في إدراكهم للمهارات الاجتماعية لدى الأستاذ لصالح الإناث. واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات. the study aimed to reveal the level of the social skills of the professor from the perspective of students its Relationship with some individual variables. The sample of the study consisted of 375 students at ibn khaldoun university of tiaret. The researcher used in collecting data the professor `s social skills scale from the students ( point of view) after confirming his psychometric characteristics. to analyze the results of the study, arithmetic means, standard deviations , and( T.test) were used. The results of the study revealed the professor`s social skills perceived by students was moderate level. The study also proved that there are statistically significant differences between students (males, females). In their perception of the teacher`s social skills in favour of females. The study reached several recommendations.