JAER_Vol 03 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14753
Browse
Browsing JAER_Vol 03 N 01 by Author "ضو, نصر"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المسؤولية الاجتماعية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات البنكية بولاية الوادي(University of eloued - جامعة الوادي, 2018-06-30) ضو, نصرهدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور المسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك العاملة في ولاية الوادي، ومن اجل التحقق من ذلك تم الاستعانة باستبانة شملت47 فقرة ،لجمع المعلومات الأولية من عينة الدراسة، والتي تكونت من 30 فرد يمثلون فئة المدراء، رؤساء المصالح، والموظفين، وفي ضوء ذلك تم جمع البيانات وتحليلها واختبار الفرضيات باستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية(spss v21). بالإضافة إلى ذلك استخدمنا العديد من الأساليب الإحصائية منها الانحدار الخطي المتعدد والبسيط لتحقيق أهداف الدراسة، وبعد تحليل البيانات واختيار الفرضيات توصلنا في الأخير إلى أهم نتيجة وهي أن تبني المؤسسات البنكية العاملة في ولاية الوادي إلى المسؤولية الاجتماعية بأبعادها الأربعة (اتجاه العاملين، اتجاه المجتمع، اتجاه البيئة، اتجاه العملاء) لها تأثير على تحقيق الميزة التنافسية، ماعدا المسؤولية الاجتماعية اتجاه العملاء التي لا يوجد لها أثر دو دلالة احصائية. The purpose of this study is to highlight the role of social responsibility in achieving the competitive advantage of the banks operating in the city of El Oued. In order to verify this, a questionnaire of forty-seven paragraphs was used to gather preliminary information from the study sample which includes thirty staff members: managers, heads of departments and employees. The data were collected, analyzed and tested using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS v.21). In addition, many statistical methods are used, including simple linear regression, to achieve the study objectives. After data analysis and testing the hypotheses, we reached the most important conclusion that the banks operating in the city of El Oued adopt the social responsibility in its four dimensions (towards workers, society, environment, and customers), and that has an impact on the achievement of competitive advantage, except the social responsibility towards customers that has no statistical significance