JAER_Vol 09 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35541
JAER_Vol 09 N 02
Browse
Browsing JAER_Vol 09 N 02 by Author "الحاج أحمد فوزي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تحديات وسبل تطوير البنوك الإسلامية في الجزائر(جامعة الوادي University of Eloued, 2024-10-31) شاني محمد عبد الوهاب; الحاج أحمد فوزيتهدف هذه الدراسة إلى عرض تحديات وسبل تطوير عمل البنوك الإسلامية في الجزائر الموافق لأحكام وضوابط الشريعة الإسلامية ، والذي يعتبر أداة فعالة لتحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية على حد سواء من خلال توفير تشكيلة متنوعة من المنتجات المالية الإسلامية الكفيلة بتلبية احتياجات مختلف المتعاملين، وذلك في ضوء الإصلاحات المصرفية المتمثلة في النظام 20-02 المتعلق بالصيرفة الإسلامية بالجزائر، وقد توصلت الدراسة إلى أن البنوك الإسلامية في الجزائر ورغم الإصلاحات المصرفية إلا أنها لاتزال تعاني من عدة جوانب، ولابد من عدة إصلاحات مختلفة ومتنوعة نذكر منها ما يلي: ضرورة إنشاء نظام إسلامي يتيح للبنوك الإسلامية الفرصة للتطور والنمو، أو على الأقل نظام موازي يعامل هذه البنوك الإسلامية معاملة خاصة تتناسب مع طبيعة أنشطتها؛ ضرورة اعتماد سياسة تسويقية فعالة تتناسب مع الخصائص الفريدة للبنوك الإسلامية الجزائرية وما تقدمه من منتجات. This study aims to present the challenges and ways to develop the operations of Islamic banks in Algeria in accordance with the principles and regulations of Islamic law. It considers these banks as effective tools for achieving both economic and social development by providing a diverse range of Islamic financial products that meet the needs of various clients. This is in light of the banking reforms represented by Law 20-02 related to Islamic banking in Algeria. The study concludes that, despite these banking reforms, Islamic banks in Algeria still face several challenges. Therefore, various reforms are necessary, including the establishment of an Islamic system that allows these banks the opportunity to develop and grow, or at least a parallel system that treats Islamic banks in a manner suitable to the nature of their activities. Additionally, there is a need to adopt an effective marketing strategy that aligns with the unique characteristics of Algerian Islamic banks and the products they offer.