JPES_Vol 06 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16114
Browse
Browsing JPES_Vol 06 N 03 by Author "بن قويدر, أحمد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item اثر استخدام برنامج مقترح بالألعاب الحركية في تنمية الجانب الخلقي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) بن قويدر, أحمد; حسيني, محمد أمينهدفت الدراسة عن كشف فاعلية البرنامج المقترح (العاب حركية) في تنمية الجانب الخلقي لدى أطفال الروضة وذلك بالعمل على توجيه أو تعليم الاطفال،حيث يقع على عاتقنا غرس القيم الأخلاقية المهمة في أطفالهم منذ الصغر، ومن أهم المبادئ الأساسية في الأخلاق التي ينبغي تسليط الضوء عليها، وتعليمها للأطفال وتعويدهم عليها نذكر منها النظافة الاحترام الطاعة الأدب المسؤولية الصدق، الأمانة العدل، التواضع ....حيث استخدم الباحثان المنهج التجريبي لملاءمته لطبيعة البحث، تكونت عينة البحث من (40) طفلا وطفلة بواقع (20) ذكرا (20) أنثى، توزيعو على مجموعتين (20) طفلا وطفلة لكل مجموعة منهم(10) ذكور و(10) إناث، واجري التكافؤ بينهم، طبيق برنامج على المجموعة التجريبية، واستخدم الحزمةالإحصائية spss، وقد استنتج الباحثان ما يأتي: 1.يعمل البرنامج على تنمية الجانب الخلقي لدى أطفال الروضة . 2. نجاعة الالعاب كطريقة و اسلوب في تنمية الجانب الخلقي لدى أطفال . Abstract: The study aimed to uncover the effectiveness of the proposed program (movement games) in the development of the moral side of kindergarten children by working to guide or educate children, where we have to instill important moral values in their children since childhood, and one of the most fundamental principles in ethics that should be highlighted , And educated children and accustom them to them mention hygiene respect obedience literature responsibility honesty, honesty justice, humility ... Where the researchers used the experimental method to suit the nature of the research, the research sample consisted of (40) boys and girls (20) males (20) females, and distributed to two groups (20) boys and girls each group (10) males and (10) females, A parity was applied between them, applying a program to the experimental group. The researchers concluded the following: 1. The program works to develop the moral aspect of kindergarten children. 2. The effectiveness of games as a method and method in the development of the moral side of children.