Dpartment of political science_master
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32
Browse
Browsing Dpartment of political science_master by Author "ابتسام صوفه, عبد الله رحماني"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الرعاية الاجتماعية لذوي الاحتياجات الخاصة في الجزائر دراسة المركز النفسي البيداغوجي بجامعة(Universté ELOUEd-جامعة الوادي, 2022) ابتسام صوفه, عبد الله رحمانيالتكفل بذوي الاحتياجات الخاصة من أولى اهتمامات جميع دول العالم باعتبارهم من الفئات التي تواجه صعوبات جد كبيرة في ابسط سبل الحياة، وتكمن أهمية هذه الدراسة في أهمية هذه الفئة وبالتحديد في المرحلة العمرية التي يعيشونها وهي مرحلة الطفولة، وما قد يواجهون من مشاكل وصعوبات، وفي نوع الإعاقة وتخلفهم الذهني الذي يجعلهم منعزلين عما يحيط بهم في مجالهم الذهني خاصة وان تجاربهم في الحياة قليلة، كما انهم يجدون صعوبة في تعلم اللغة والكلام لاستخدامها في حياتهم اليومية. وتبعا لوعي الجزائر بأهمية هذه المسالة ووفاءا بالتزاماتها الدولية في هذا الشأن فقد حرصت على سن العديد من القوانين والتدابير الإجرائية للتكفل بهذه الفئة، وقد حاولنا في هذه الدراسة تشريح هذه الوضعية والوقوف على اهم الاختلالات في هذا الجانب رغم المجهودات المقدمة من طرف كل مركز، حبت خصصت العديد من مراكز التكوين والمراكز البيداغوجية للتكفل النفسي، الذهني، والحركي لنستنتج في الأخير انه ورغم الجهود التي بدلتها الدولة في هذا الشأن الا اتها مازالت لم تصل الى المستوى المطلوب بسبب عدة عوامل نفسية، ثقافية، وفنية، وبالتالي لا بد من تظافر جهود قطاعات أخرى، كالقطاع الخاص، والمجتمع المدنيـ لتساهم جميعا في التكفل ذوي الاحتياجات الخاصة، وترقية الوعي تجاههم مع الاستفادة من التجارب العالمية في هذا الشأن، على اعتبار ان المسالة مسالة إنسانية بالدرجة الأولى قبل ان تكون مسالة تنمية بشرية. Summary Taking care of people with special needs is one of the first concerns of all countries of the world, as they are among the groups that face very great difficulties in the simplest ways of life. Disability is their mental backwardness, which makes them isolated from what surrounds them in their mental field, especially since their experiences in life are few, and they also find it difficult to learn language and speech by using it in their daily lives. According to Algeria’s awareness of the importance of this issue and the fulfillment of its international obligations in this regard, it has been keen to enact many laws and procedural measures to take care of this category. In this study, we have tried to dissect this situation and identify the most important imbalances in this aspect despite the efforts made by each center, as many training centers and pedagogical centers were devoted to psychological, mental, and kinetic support, and we conclude in the end that despite the efforts made by the state in this regard, it still did not reach the required level due to several psychological, cultural, and technical factors. Therefore, there must be concerted efforts from other sectors, such as the private sector and civil society, to all contribute to sponsoring this category and raising