JSSR_Vol 05 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/6938
Browse
Browsing JSSR_Vol 05 N 02 by Author "حوامدي, الساسي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item اتجاهات أساتذة التعليم المتوسط نحو دور الكتاب المدرسي في تنمية مهارات التفكير الناقد(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-06-01) حوامدي, الساسي; كربوش, رمضان; هويدي, عبد الباسطهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على اتجاهات أساتذة التعليم المتوسط نحو دور الكتاب المدرسي في تنمية مهارات التفكير الناقد دراسة ميدانية ببعض متوسطات ولاية الوادي - ولتحقيق هدف هذه الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي وذلك بتطبيق مقياس تم بناؤه من طرف الباحثين كأدوات لجمع البيانات وتم التأكد من صدقه وثباته، طبق على عينة قدرت بــ 124 استاذا واستاذة. وعليه توصلت الدراسة إلى: طبيعة اتجاهات أساتذة التعليم المتوسط إيجابية نحو دور الكتاب المدرسي في تنمية مهارات التفكير الناقد. كما توصلت لعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة التعليم المتوسط نحو دور الكتاب المدرسي في تنمية مهارات التفكير الناقد تعزى لمتغير المادة الدراسية. في حين أكدت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة التعليم المتوسط نحو دور الكتاب المدرسي في تنمية مهارات التفكير الناقد تعزى لمتغير الخبرة المهنية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية و الضابطة في الدرجة الكلية للتفكير العلمي The aim of this study is to identify the middle school teachers' attitudes in relation to the role of the textbook in developing critical thinking skills. A case study has been carried out in some of middle schools in Eloued region. In order to attain the objectives of this study, a descriptive approach has been followed via the application of a constructed scale as tools of data collection. The scale has been applied to sample of 124 teachers. The findings of the study showed the nature of the attitudes of the teachers towards the positive role that the textbook plays in developing critical thinking skills. Also, it showed that there were no statiscally significant diffrences in these attitudes due to the variety of the taught subject as well as the teachers' professional experience.