JSSR_Vol 11 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/30024
Browse
Browsing JSSR_Vol 11 N 02 by Author "زمام, نور الدين"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تأملات في أبعاد تطبيق مؤشرات الجودة في آداء التعليم العالي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-09) شكري, شرف الدين; زمام, نور الدينAbstract: The education quality indicators are important in reading the education path. It is the one that controls its inputs and outputs within its enabling environment, but in return, it monopolizes the values of those standards at the expense of societies that have found it difficult to adapt to them, and unfair in recognizing their values, and the efforts they make to overcome the many difficulties that permeate the educational process and hinder the development of education, especially higher education. This made the association of Arab Universities present a project to establish indicators of an Arab character at the end of the year 2022, respecting our privacy and the privacy of the international community, so as not to deviate from the global track, reduce the isolation of Arab knowledge production, and give our researchers the opportunity to evaluate the manifestations of pathological studies according to local standards, and rise in classification. Which raised a great debate, between accepting those international indicators and rejecting them and intermarrying between them. Through our research, we tried to conduct an assessment of the dimensions of the intonation indicators and the obstacles to adapting to them in the Arab world, while offering objective alternatives, using the documentary and journalistic heritage, and the content analysis that would direct the Arab indicators that It will be created as a much-needed academic project, which will be circulated in two years (2023/2025). تكتسي مؤشرات جودة التعليم أهمية في قراءة مسار التعليم. فهي التي تضبط مدخلاته ومخرجاته ضمن بيئته التمكينية، لكنها بالمقابل، تحتكر قيم تلك المعايير على حساب مجتمعات وجدت صعوبة في التأقلم معها، وإجحافا في الاعتراف بقيمها، وبالمجهودات التي تبذلها للتغلب على العديد من الصعاب التي تتخلل العملية التربوية وتعيق تطوير التعليم، وخاصة التعليم العالي. مما جعل اتحاد الجامعات العربية يتقدّم بمشروع تأسيس مؤشرات ذات طابع عربي نهاية سنة 2022، تحترم خصوصياتنا وخصوصيات المجتمع الدولي ، حتى لا نخرج عن المسار العالمي، ونقلل من عزل الإنتاج المعرفي العربي، ونتيح لباحثينا فرصة تقييم المظاهر الدراسية الباطولوجية بمعايير محلية، ونرتقي في التصنيف. مما طرح جدلا كبيرا، بين متقبّل لتلك المؤشرات الدولية ورافضٍ لها و مزاوج بينهما.حاولنا من خلال مبحثنا هذا إجراء تقييم لأبعاد مؤشرات التجويد وعوائق التأقلم معها عربيا، مع طرح بدائل موضوعية، مستعينين بالتراث التوثيقي والصحافي، وتحليل المضمون الذي من شأنه توجيه المؤشرات العربية التي سيتم استحداثها كمشروع أكاديمي نحن في أمس الحاجة إليه، ومن شأنه أن يعمَّم بعد سنتين (2023/2025).