JMS_Vol 02 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15855
Browse
Browsing JMS_Vol 02 N 02 by Author "زادي, ليلى"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مساهمة البرامج الثقافية في إذاعة سطيف المحلية في تعزيز الهوية الثقافية عند النساء الماكثات في البيت –دراسة ميدانية بمدينة سطيف-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06-15) زادي, ليلى; عبدلي, أحمديعد موضوع الهوية الثقافية من المواضيع المهمة التي تستدعي حضورا بحثيا مكثفا، لما تنطوي عليه من إشكاليات عميقة تمس البني والمكتسبات الثقافية للمجتمع، ذلك أن الثقافات ذات طابع دينامي تفاعلي فكل ثقافة آخذة من غيرها أو معطية من عنصرها وسماتها، عبر وسائط مختلفة اجتماعية سياسية رياضية وإعلامية، هذه الأخيرة ومنها الإذاعات أضحت الناقل الأساس والمؤثر للكثير من العناصر الثقافية وتعمل على الترويج لها ونشرها، اما بشكل مخطط أو بشكل عفوي. وعليه لقد هدفت هذه الدراسة التعرف على الدور الذي يمكن أن تلعبه الإذاعة المحلية من خلال المضامين الثقافية التي تقدمها في تعزيز الهوية الثقافية لدى المرأة الماكثة في البيت والمستمعة إلى هذا النوع من البرامج، بحيث اعتمدت على عينة تقدر ب:70 مفردة وزعت عليها استمارة تحوي مجموعة من الأسئلة الخاصة بالموضوع والتي كشفت نتائجها على الدور الفعال –رغم بعض النقائص- الذي لا يمكن تغييبه أو تجاوزه لما تقوم وتساهم به هذه الوسيلة الإعلامية التقليدية في مساعدة هذه الفئة من خلال تقديم ما يساهم حقيقة في تعزيز وتدعيم الهوية الثقافية لديها وأيضا نقلها إلى الأجيال اللاحقة.The cultural identity is considered as the most important issue because it needs deep inquiry as it deals with complex problematic covering cultural heritage and structures to a society due to the dynamic and interactional nature of cultures which borrow from each other or providing it its element or features to the other via different social political sportive and mass-media These means, the media Channel become the fundamental and influencing factor contributing to such a cultural elements marketing either intentionally or in naive way The cultural identity is considered as the most important issue because it needs deep inquiry as it deals with complex problematic covering cultural heritage and structures to a society due to the dynamic and interactional nature of cultures which borrow from each other or providing it its element or features to the other via different social political sportive and mass media These means, the media Chanel become the fundamental and influencing factor contributing to such a cultural elements marketing either intentionally or in naive way However, the objective of this academic study is to understand the role might be played by the local Radio broadcast stations via its cultural contents broadcast in order to reinforce cultural identity to house wife listening to such a media's programs The study proceeds conducting survey including sample of 70 individuals responding to questionnaire consists of questions related the concerned treatise, whose findings demonstrate the effective role played by these classic media, in spite of its limitations, in serving this category indeed through reinforcing and consolidating their cultural identity and its transition to the future generation as well.