Faculty of economics commerce and management sciences_PPI
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/110
Browse
Browsing Faculty of economics commerce and management sciences_PPI by Author "بكوش, لطيفة"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Impact of activity-based management to improve performunce from un internal operations perspective(University of eloued جامعة الوادي, 2018-10-26) بكوش, لطيفةIn this research, we study the Activity-Based Costing (ABC) which is considered as an effective accounting system that integrates financial and nonfinancial information describing the causal relationships between resources, activities and products. The outputs of the activity-based costing system are called Activity-Based Information (ABI), which is used to measure performance and make different decisions in the context of activity-based management (ABM). Activity-based management is a management approach that involves the implementation of several actions resulting from the analysis of the findings of activity-based accounting in two aspects: (1) Strategic ABM, (2) Operational ABM. According to the model we have proposed in this study, activity-based information can be employed to improve the performance from the internal processes perspective of the Balanced Scorecard (BSC): (1) cost control, (2) quality improvement and (3) time management. We have selected the pharmaceutical institutions as a field of study and SAIDAL Complex the Algerian state-owned pharmaceutical company as a case study, in which we attempt to develop and analyze the phenomenon using the exploratory approach according to abductive reasoning. The study concludes with a set of findings that prove the active role of activity-based management and its ability to improve company performance from the internal processes perspective.Item انعكاس الابستيمولوجيا على التحديد العلمي في البحث الكيفي(University of Eloued جامعة الوادي, 2019-12-18) بكوش, لطيفة; دادة, دليلةلقد تنامى الاهتمام بتطبيق أساليب البحث الكيفي في البحـوث الاجتماعية مؤخرا خصوصا في الجامعات الأوربية والأمريكية نظرا لطبيعة الظواهر الاجتماعية التي تتسم بالفردية والتغير المستمر، وللعلاقـة المتميزة التي تربط الباحث وموضوع الدراسة. وكذا قدرة هذه الأساليب على فهم طبيعة الظواهر الاجتماعية بصورة عميقة وصادقة لما تتضمنه من وسائل تتيح للباحث القدرة على فهم الواقع الاجتماعي وتكسبه المهارات اللازمة للإحاطة بأبعاد الظاهرة الاجتماعيـة. تعد الابستيمولوجيا كدراسة لـ: طبيعة المعرفة، والشّرح والتبرير، وعقلانيّة الاعتقاد وبالتالي فهي تقوم على الدراسة النقدية لمبادئ العلوم المختلفة، وفروضها ونتائجها وتهدف إلى تحديد أصلها المنطقي وقيمتها ونتائجها الموضوعية، وتعتبر أحد فروع الفلسفة الذي يبحث في أصل المعرفة، وتكوينها، ومناهجها وصحته . بالتالي فالتفكير الابستمولوجي ضرورياً لإضفاء صفة الشرعية والقبول على العمل البحثي ونتائجه التي يراد بها: الوصف، الفهم، الشرح، أو التوقع. مما يعني أنه لابد لكل عمل بحثي أن يرتكز على نظرة خاصة للباحث الذي يستخدم منهجية ويقترح نتائج تهدف للتنبؤ، التقرير، الفهم أو الشرح. مما يعني أن للباحث مرجعية النظرية والفكرية تؤطره عند ممارسة بحوثه العلمية والمعرفية . تهدف هذه الدراسة إلى تأثير الابستيمولوجيا على التحديد العلمي في البحث الكيفي بالاعتماد على تحليل محتوى كأداة للبحث باستخدام المصادر الثانوية للمعلومات والمتمثلة في مختلف الأبحاث والدراسات التي تناولت الموضوع.. Interest has been growing in the application of qualitative research methods in social research recently, especially in European and American universities due to the nature of social phenomena characterized by individualism and constant change, and the distinctive relationship between the researcher and the subject of the study. As well as the ability of these methods to understand the nature of social phenomena in a deep and sincere because of the means that allow the researcher to understand the social reality and acquire the skills necessary to take into account the dimensions of social phenomenon. Epistemology is considered as a study of: the nature of knowledge, explanation and justification, and the rationality of belief. Thus, it is based on a critical study of the principles of science, their assumptions and results and aims at determining their logical origin, value and objective results. It is considered one of the branches of philosophy that examines the origin, composition, methodology and validity of knowledge. Thus, epistemological thinking is necessary to legitimize and accept the research work and its intended results: description, understanding, explanation, or expectation. This means that each research work must be based on a particular view of the researcher who uses a methodology and proposes results aimed at predicting, reporting, understanding or explaining. Which means that the researcher reference theoretical and intellectual framed in the exercise of scientific research and knowledge. This study aims to an epistemology reflection on the rigor scientist of qualitative research based on the analysis of content as a research tool using secondary sources of information represented in various researches and studies dealing with the subject.