AJ_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/12691
Browse
Browsing AJ_Vol 08 N 01 by Author "بوغزالة, محمد رشيد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الاستدلال لمسائل الخلاف في المذهب المالكي في العبادات عند السهائي في شرح ترغيب السالك(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-03-15) ذكار, فوضيل الصغير; بوغزالة, محمد رشيدتناول هذا المقال الاستدلال لمسائل الخلاف في العبادات بين المالكية و غيرهم،عند الإمام السهائي في شرحه المخطوط لمقدمته الفقهية المسماة ترغيب السالك،ويبين منهج الإمام السهائي في الاستدلال،و هل تميز عن غيره من شراح المتون بهذا المنهج، وما غايته من ذلك؟و وقد اعتمدت على المنهج الاستقرائي و التحليلي من مخطوطة الشرح،والمصادر و المراجع التي تناولت الشيخ و عصره،فبدأت بالتعريف بعصره ثم بشخصيته و شرحه،و ختمت بمنهجه في الاستدلال في مسائل من العبادات، حيث تبين أنه تميز بما يلي: الاستدلال لفروع المالكية من الكتاب و السنة في المسائل الخلافية بين المالكية و الشافعية خاصة،وذكر ما يرد على دليل المالكية و الجواب عنه أحيانا،وما يرد على استدلال الشافعية،و هذا يغرس في طالب العلم ملكة الفهم و النظر في الأدلة. This article treats the inference of disagreement issues in worship between Malikis and others according to Imam Alsuhai in his manuscript explanation of his jurisprudential introduction called "Targhib Assalek" and the inference approach of Imam Alsuhai.And if his approach is distinguished from other texts commentators and what his purpose is?.I have relied on the inductive and analytical approach from the explanation scripts,sources and inferences that dealt with Alcheikh Alsuhai and his era.So,I started by defining his era,his personality and explanation.Then,I ended by his inference methods in some issues of worship.It was proved that he was destinguished as follows : Maliki branches inference in disagreement issues between Maliki and Shafii,in particular,is from Quran and Sunnah.He has also mentioned the response to Maliki's evidence and answering it.This would instill in scholars the capacity of understanding and insight into evidence.