العلاقات المدرسية للتلميذ وانعكاسها على تحصيله الدراسي

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

ملخص الدراسة هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقات الدراسية للتلميذ وانعكاسها على تحصيله الد ارسي لتحقيق ذلك تم صياغة الفرضية الرئيسية كالتالي: - تؤثر العلاقة المدرسية للتلميذ على تحصيله الدراسي - واندرجت تحتها ثلاث فرضيات جزئية تمثلت في: - تؤثر علاقة التلميذ مع الأستاذ على تحصيله الدراسي - تؤثر علاقة التلميذ مع الإدارة على تحصيله الدراسي - تؤثر علاقة التلميذ مع جماعة الرفاق على التحصيل الدراسي - وتم الإعتماد على المنهج الوصفي التحليلي للموضوع المدروس والإعتماد أيضا على الإستبيان، وتم إجراء الدراسة الميدانية على ( )011تلميذ في الطور الثانوي في ولاية الوادي وقد لخصت في الاخير هذه الدراسة إلى أن التلاميذ تربطهم مع الاساتذة علاقة إحترام متبادل مما سهم بدوره في زيادة رغبتهم في التعلم، بالاضافة الى أن المعاملة من طرف الأساتذة بمبدأ المساواة بين التلاميذ يحفزهم على بذل جهد أكبر لتحسين مستوى تحصيلهم الدراسي، كما توصلنا أيضا إلى أن العمل الجماعي مع الزملاء في القسم يساعد التلاميذ على الفهم أكثروأن التفاعل الإيجابي الذي يحدث بين التلاميذ و الأساتذة يتيح للتلاميذ الفرصة في زيادة خبراتهم التعليمية ، إضافة إلى أن الإدارة المدرسية تراعي ظروفهم (المرضية ، الإجتماعية ، الإقتصادية )، كما أنهم يبادرون بالمشاركة مع الأساتذة تلقائيا داخل حجرة الدراسة و يحرصون على أن تكون علاقتهم جيدة مع زملائهم و إدارتهم المدرسية .‌ج ABSTRACT The present study aims to inquire about the pupil- school relations and their reflection on his/her study acquirement .And to realize that, we have formulated the following principal supposition . "The pupil school relationship affects his / her study acquirement ". It includes three partial suppositions represented as follows: The pupil -teacher relationship affects the pupil 's study acquirement .- - The pupil- administration relationship affects the pupil's study acquirement . - The pupil and his/her company relationship affects his/her study acquirement. . "Our work is based on the descriptive- analytic approach of the subject matter and as well on a survey that carried out a study of 100 secondary school pupils in the wilaya of Eloued.As expected ,this study showed that the pupil- school relations reflect on his/her study acquirement . The study concluded that pupils have a mutual respect relationship with their teachers that has increased their motivation for studying Moreover, teachers' equal treatment to pupils incite them to work hard to improve their study acquirement Also ,the collective work with classmates in class helps pupils understand better and their positive interaction with their teachers makes them improve their learning experience The school administration on its part takes into account pupils' conditions( social/medical Economic)In addition pupils share work with their teachers in class and seek to have good relationship with their classmates and their school administration as well.

Description

مذكرة ماستر في علم الإجتماع تخصص علم إجتماع التربية

Keywords

العلاقات التربوية، التحصيل الدراسي, Relations éducatives, réussite scolaire, Educational relations, academic achievement

Citation

قسوم، عائشة . غربي، مروة . العلاقات المدرسية للتلميذ وانعكاسها على تحصيله الدراسي . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2020 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط