دور الدروس الخصوصية في التحصيل الدراسي

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

الملخص: تهدف الدراسة إلى الكشف عن دور الدروس الخصوصية في التحصيل الدراسي، ولدراسة هذا الموضوع تمت صياغة السؤال الرئيسي كالتالي : هل تلعب الدروس الخصوصية دور في التحصيل الدراسي ؟ ويندرج تحت هذا السؤال الرئيسي أسئلة فرعية نوردها كالتالي : 1. هل تساهم الدروس الخصوصية في زيادة فهم واستيعاب الطلبة المقبلين على شهادة البكالوريا؟ 2. هل تعتبر الدروس الخصوصية وسيلة لإعانة طلبة شهادة البكالوريا على النجاح؟ 3. هل ترفع الدروس الخصوصية من مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة شهادة البكالوريا؟ وتمت صياغة الفرضية الرئيسية على النحو التالي : تلعب الدروس الخصوصية دور في التحصيل الدراسي . وتنطوي تحت الفرضية الرئيسية ثلاث (3) فرضيات كالتالي : 1. تساهم الدروس الخصوصية في زيادة فهم واستيعاب الطلبة المقبلين على شهادة البكالوريا . 2. الدروس الخصوصية وسيلة لإعانة الطلبة على النجاح في شهادة البكالوريا . 3. ترفع الدروس الخصوصية من مستوى التحصيل الدراسي لطلبة شهادة البكالوريا . ولدراسة هذا الموضوع اعتمدنا على المنهج الوصفي وذلك لتوافقه مع طبيعة الدراسة وهي وصف دور الدروس الخصوصية في التحصيل الدراسي، وتم اختيار عينة قصدية وتكونت العينة من 80 تلميذا (ذكورا وإناثا) من تلاميذ السنة ثالثة ثانوي، حيث توزعت العينة على تلاميذ الثالثة ثانوي بثانوية حبه عبد المجيد بالمغير –الوادي، وتم بناء استمارة من قبل الباحثان وتحتوي على ثماني وعشرون (28) سؤالا مقسّمة إلى ثلاث محاور تتوافق مع فرضيات الدراسة، وتم توزيع الاستمارات بعد التأكد من صحتّها وملاءمتها ثم تم تفريغ البيانات وتحليلها ثم توصلنا إلى نتائج خلصت إلى أن للدروس الخصوصية دور نسبي في التحصيل الدراسي حسب استجابات المبحوثين الذين أجريت عليهم هذه الدراسة. Résumé : انجليزية StudySummary: The study aims at revealing the role of private lessons in academic achievement. To study this topic, the main question was formulated as follows: Do private lessons play a role in academic achievement ? Under this main question are the following sub-questions: 1. Do private lessons contribute to a better understanding and comprehension of students on the baccalaureate? 2. Are private lessons a way to help baccalaureate students succeed? 3. Do private lessons raise the level of academic achievement among baccalaureate students? The main hypothesis was formulated as follows: Private lessons play a role in academic achievement. Under the main hypothesis, there are three (3) hypotheses as follows: 1. The private lessons contribute to increasing the understanding and comprehension of students on the baccalaureate. 2. Private tutoring is a way to help students succeed in the baccalaureate degree. 3. The private lessons are raised from the level of academic achievement of the students of the baccalaureate degree. In order to study the subject, we relied on the descriptive approach in order to conform to the nature of the study. It is a description of the role of private lessons in scholastic achievement. A sample was chosen. The sample consisted of 80 male and female students of the third year secondary school. And a questionnaire was prepared by the researchers and contains 30 question divided into three axes consistent with the hypotheses of the study. The forms were distributed after verifying their validity and suitability. The data were then released, analyzed and discussed and we reached the following results: The first hypothesis is that private tutoring helps to increase the understanding and absorption of students who pass the baccalaureate. The second hypothesis was that tutoring was a way to help students succeed in the baccalaureate. The third hypothesis is that private tutoring raises the level of academic attainment for baccalaureate students.

Description

مذكرة ماستر في علم الإجتماع تخصص علم إجتماع التربية

Keywords

الدروس الخصوصية، التحصيل الدراسي, Cours particuliers, réussite scolaire, Private lessons, academic achievement

Citation

دباخ، الحسين . بوزيدي، حياة . دور الدروس الخصوصية في التحصيل الدراسي . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2019 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط