خدمات التدخل المبكر كما يدركها أولياء أطفال التوحد

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على لخدمات التدخل المبكر كما يدركها أولياء أمور أطفال التوحد على المستوى الوقائي قبل الزواج وأثناء الحمل والوالدة وما بعدها. وعلى المستوى النمائي والعلاجي حيث اعتمدت الباحث على المنهج الوصفي الاستكشافي و تم تطبيق استبيان من تصميم الباحث والذي تم توجيهه لعينة ألأولياء الذين لديهم أطفال من ذوي الاحتياجات الخاصة قد تم تشخيصهم بان لديهم اضطراب التوحد ويستفيدون من برنامج التدخل بالرياض الخاصة أو مدمجين في المدارس الابتدائية العادية المتواجدين بمدينتي قمار و الوادي.و البياضة ، بحيث بلغ العدد الإجمالي لأفراد الدراسة 100 ولي طفل توحد أما عينة الدراسة فتم اختيارها بطريقة قصدية . وقد بدأت الدراسة في شهر مارس إلى شهر ماي لسنة 2019 وتم استخدام الاستبيان الذي يحتوي على 57 بندا ، وبعد حساب الصدق التمييزي للاستبيان وجد أن قيمة ت تساوي 9.83 وهي دالة إحصائيا عند مستوى دلالة 0.01 وعند درجة حرية 14 ،كما نجد أن قيمة معامل الارتباط للأبعاد الخمسة لاستبيان خدمات التدخل المبكر لأطفال التوحد تتراوح بين 0.74 و 0.86 وهي دال إحصائيا عند مستوى دلالة 0.01 ، مما يؤكد على أن محتوى الاستبيان يتمتع بدرجة عالية من الصدق من حيث المحتوى أو المضمون ثم حساب ثبات الاستبيان بطريقة التناسق الداخلي للبنود(ألفا كرونباخ ) والتجزئة النصفية وجد انه يتمتع بدرجة عالية من الثبات وبعد عرض وتفسير نتائج الفرضيات الجزئية الخمس التي اتجاهها بين موافق وموافق بشدة والفرضية العامة أي أن مستوى إدراك أولياء أطفال التوحد لخدمات التدخل المبكر مرتفع .وفيي الأخير توصلت إلى تحقق كل الفرضيات ، ثم ختمت الدراسة باستنتاج عام واقتراحات . ABSTRACT The present study aimed to identify early intervention services as perceived by parents of autistic children at the preventive level before marriage, during pregnancy, birth and beyond. The researcher adopted the descriptive descriptive approach and applied a questionnaire designed by the researcher which was directed to the sample of parents who have children with special needs who have been diagnosed with autism disorder and who benefit from the intervention program in Riyadh or are integrated into the regular primary schools located In the towns of Gammar and EL oued i, and Al-Bayadah, bringing the total number of study members to 100 and the parents of a single child The sample of the study was chosen deliberately. The study began in March to May 2019. The questionnaire, which contains 57 items, was used. After calculating the correctness of the questionnaire, T found that the value of 9.83 is statistically significant at 0.01 and at freedom 14. The five dimensions of the early intervention questionnaire for autistic children ranged from 0.74 to 0.86, which is statistically significant at 0.01 indicating that the content of the questionnaire has a high degree of truthfulness in terms of content or content and then calculating the consistency of the questionnaire by the internal consistency of the items Half-found it enjoyed a high degree Of the stability and after the presentation and interpretation of the results of the five partial hypotheses that are oriented between OK and strongly approved and the general hypothesis that the level of awareness of the parents of children of autism for early intervention services is high. The latter reached all the hypotheses, and then concluded the study with a general conclusion and recommendations

Description

مذكرة ماستر في علوم التربية تخصص تربية خاصة

Keywords

التوحد، التدخل المبكر, Autisme, intervention précoce, Autism, early intervention

Citation

رحال، عبد الرحمان . خدمات التدخل المبكر كما يدركها أولياء أطفال التوحد . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2019 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط