Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/8237
Title: فـــاعليـــة الـــذات وعلاقتها بجـــــودة الحيـــــاة الوظيفيـــــة لدى الأخصائي النفسي المدرسي
Other Titles: دراسة ميدانية بوحدات الكشف والمتابعة بولاية الوادي
Authors: قماري، هيام, بلوم، نجاة
Keywords: فاعلية الذات، جودة الحياة الوظيفية، الأخصائي النفسي المدرسي
Auto-efficacité, qualité de carrière, psychologue scolaire
Self-efficacy, quality of career, school psychologist
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الوادي university of Eloued
Citation: قماري، هيام . بلوم، نجاة . فـــاعليـــة الـــذات وعلاقتها بجـــــودة الحيـــــاة الوظيفيـــــة لدى الأخصائي النفسي المدرسي . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2020 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط
Series/Report no.: MS8/ 647;
Abstract: الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بينفاعلية الذاتوجودة الحياة الوظيفية لدى الأخصائي النفسي المدرسي؛وقدشملت(27)أخصائيا مدمجا بوحدات الكشف والمتابعة بولاية الوادي، وهذا هو العدد الإجمالي للأخصائيين النفسانيين المدمجين بوحدات الكشف والمتابعة بولاية الوادي؛ وذلك بإتباع خطوات المنهج الوصفي الارتباطي وباستخدام مقياس فاعلية الذات من أعده محمد السيد عبد الرحمان(1998)والذي قام بشير معمرية بتعديله وذلك بما يناسب البيئة الجزائرية سنة (2010)، كما استخدمنا مقياس جودة الحياة الوظيفية لمروان حسن البربري(2016)، وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي:  وجود ارتباط دال إحصائيا بين درجات فاعلية الذات وجودة الحياة الوظيفية لدى الأخصائيين النفسانيين بوحدات الكشف والمتابعةعينة الدراسة.  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات فاعلية الذات لدى الأخصائيين النفسانيين بوحدات الكشف والمتابعة تبعا لمتغير الجنس.  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات جودة الحياة الوظيفية لدىالأخصائيين النفسانيين بوحدات الكشف والمتابعة تبعا لمتغير الجنس.  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات فاعلية الذات لدى الأخصائيين النفسانيين بوحدات الكشف والمتابعة تبعا لمتغير الأقدمية في العمل.  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات جودة الحياة الوظيفية لدى الأخصائيين النفسانيين بوحدات الكشف والمتابعة تبعا لمتغير الأقدمية في العمل. وبعد تفسير ومناقشة النتائج على ضوء ما أسفر عنه التراث السيكولوجي والدراسات السابقة في الموضوع، توجت الدراسة في الأخير بجملة من المقترحات والتوصيات. Abstract The study aimed to knowing the relationship between self-efficacy of the school psychologist and its relationship to the quality of his career. through field study on a community of 27 psychologist in the in the unit of detection and follow-up in WILAYA of EL-OUED, by following descriptive relational approach and using the self-efficacy measure prepared by Mohamed EL-Sayed Abdel-Rahman (1998), which modified by Bashir Maamaria, to suit the Algerian environment in (2010), we also used the measure of the quality of life careers for Marwan Hassan Al-Barbary (2016), the results showed by the study includes:  There is a statistically significant correlation between the degrees of self-efficacy and the quality of psychologists’ career in the detection and follow-up units of the study sample.  There were no statistically significant differences between the mean scores of Self-Efficacy among psychologist in detection and follow-up units according to the gender variable.  There were no statistically significant differences between the average degrees of quality of work life for psychologists in the detection and follow-up units according to the gender variable.  There were no statistically significant differences between the mean scores of Self-Efficacy among psychologist in detection and follow-up units according to the variable seniority in the work.  There were no statistically significant differences between the mean scores of Self-Efficacy among psychologist in detection and follow-up units according to the variable seniority in the work. After interpreting and discussing the results in the light of the results of the psychological heritage and previous studies on the subject, the study culminated in the latter with a set of proposals and recommendations.
Description: مذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسي
URI: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8237
Appears in Collections:Department of social sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
فـــاعليـــة الـــذات وعلاقتها بجـــــودة الحيـــــاة الوظيفيـــــة لدى الأخصائي النفسي المدرسي.pdfمذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسي1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.