Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8229
Title: التفكيـر التنسيقي لدى تلاميذ الرابعة من التعليم المتوسط المتفوقين دراسيا
Other Titles: دراسة على عينة من التلاميذ ببعض متوسطات دائرة البياضة
Authors: منصر، نادية
Keywords: التفكير التنسيقي، التفوق الدراسي
Pensée de coordination, excellence académique
Coordination thinking, academic excellence
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الوادي university of Eloued
Citation: منصر، نادية . التفكيـر التنسيقي لدى تلاميذ الرابعة من التعليم المتوسط المتفوقين دراسيا. مذكرة ماستر . قسم العلم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2020 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط
Series/Report no.: MS8/ 768;
Abstract: الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى قياس مستوى التفكير التنسيقى لدى تلاميذ الرابعة من التعليم المتوسط المتفوقين دراسيا والكشف عن أية فروق ذات دلالة إحصائية في ذلك تبعا لمتغير (الجنس). وبغرض تحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي الاستكشافي، من خلال تطبيق مقياس التفكير التنسيقي لـ رفعت محمود بهحات وآخرون (2012) على عينة تتكون من 121 تلميذا وتلميذة تم اختيارهم من ثلاث متوسطات بدائرة البياضة تبعا لمعدلهم الدراسي في الثلاثي الأول من السنة الدراسية. - وقد أسفرت النتائج عن مستوى منخفض في التفكير تنسيقي لدى أفراد العينة بجميع أبعاده (التباعدي، التحليلي، التركيبي، النسقي، العلمي، الناقد). كما دلت النتائج أيضا عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير التنسيقي بجميع أبعاده تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث). الكلمات المفتاحية: التفكير التنسيقي، التفوق الدراسي Study summary - The current study aims to measure the systematic thinking level among the excellent pupils of the fourth year of intermediate education, and to reveal any statistical significant differences according to the gender variable. In order to achieve the objectives of the study, a descriptive exploratory approach was used, by applying the scale of the systematic thinking of Refaat Mahmoud Bahajat and others (2012) to a sample consisting of 121 pupils (male and female) who were chosen from three fundamental schools at Bayada according to their average in the first exam of the school year. The results resulted in a low level of systematic thinking among the sample members in all its dimensions (divergent, analytical, synthetic, systemic, scientific, and critical). The results also indicated that there were no statistical significant differences in the level of the systematic thinking in all its dimensions due to the gender variable (male, female).
Description: مذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسي
URI: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8229
Appears in Collections:Department of social sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التفكيـر التنسيقي لدى تلاميذ الرابعة من التعليم المتوسط المتفوقين دراسيا.pdfمذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسي10.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.