Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8228
Title: واقع الاتصال الداخلي بين المدير والأستاذ في المدرسة الابتدائية من وجهة نظر المديرين
Other Titles: دراسة ميدانية على مديري ابتدائيات دائرة المغير
Authors: يزيد، طلاب, حميداتو، سليم
Keywords: الاتصال الداخلي، الإدارة المدرسية
Interphone, administration scolaire
Intercom, school administration
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة الوادي university of Eloued
Citation: يزيد، طلاب . حميداتو، سليم . واقع الاتصال الداخلي بين المدير والأستاذ في المدرسة الابتدائية من وجهة نظر المديرين . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2020 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط
Series/Report no.: MS8/ 769;
Abstract: الملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على واقع الاتصال الداخلي بين المدير والأستاذ في المدرسة الابتدائية في دائرة المغير من وجهة نظر المديرين، وذلك من خلال اكتشاف صور الاتصال الداخلي بينهم، ومختلف الوسائل المستخدمة في هذا الاتصال، وكذا معرفة مدى فعاليته ومساهمته في تحقيق أهداف المؤسسة، وذلك عن طريق الإجابة عن التساؤلات التالية: ما هي أنماط الاتصال الداخلي السائدة بين المدير والأساتذة في المدارس الابتدائية لدائرة المغير، من وجهة نظر المديرين؟ ما هي أهم وسائل الاتصال الداخلي المستخدمة بين المدير والأساتذة في المدارس الابتدائية الدائرة المغير، من وجهة نظر المديرين؟ ما مدى فعالية الاتصال الداخلي في تحسين سير المدارس الابتدائية لدائرة المغير، من وجهة نظر المديرين؟ وقد تبنى الباحثان المنهج الوصفي في هذه الدراسة، حيث استخدما الاستبيان كاداة لجمع البيانات، وقد وزع الاستبيان على كل مدراء ابتدائيات دائرة المغير، والبالغ عددهم 36 مديرا، وبعدها تم تفريغ البيانات في جداول من أجل معرفة عدد التكرارات والنسبة المئوية الكل إجابة من إجابات المبحوث، وبعدها تمت عملية التحليل والتفسير، والتي أسفرت عن الخروج بالنتائج التالية: الاتصال الداخلي السائد في المدرسة الابتدائية بدائرة المغير هو الهابط (نازل) من الإدارة باتجاه الأستاذ، بنسبة 62 . 1 % من الإجابات، وأن تعاملهم مع طاقم التدريس يسري بشكل ديمقراطي بعيدا عن التساهل والدكتاتورية، وهو ما تبينه النسب الساحقة حول عدم أهمية إلزام الأستاذ بمكان أو زمان معين من أجل لقاء المدير، وكذا إتاحة الفرصة للجميع للنقاش والحوار وإبداء الآراء مدراء ابتدائيات دائرة المغير يعتمدون بنسبة كبيرة على الاتصال الشفهي المباشر عند اتصالهم بالأستاذ، وفي حالات الضرورة يكون هناك اتصال مكتوب كالتقارير والمذكرات واستعمال سجل التبليغ والاتصال، في حين هناك غياب شبه تام للاتصال الإلكتروني و استعمال التقنيات الحديثة والهاتف النقال، ماعدا في حالات تسجيل معلومات ومعطيات الأساتذة على الأرضية الرقمية للوزارة، أو استخراج وثائقهم منها. میری مدراء ابتدائيات دائرة المغير أن الاتصال الدائم بالأستاذ والاحتكاك به من الأمور التي تشجعه على أداء مهامه بشكل جيد وذلك بسبب الثقة التي يكتسبها الأستاذ، والروح المعنوية العالية التي تتشكل عن طريق زرع أواصر التعاون والمحبة بين المدير وطاقم التدريس، الأمر الذي يحقق الرضا الوظيفي والذي ينعكس مباشرة على العمل في حجرات الدرس، وهو ما أجابت عنه ما نسبته 94 . 44 % من المبحوثين. Résumé :فرنسية أو انجلزية This study aimed to discover the reality of communication betweendirector and teachers in elementary school in Elmeghaier Department,and find means used in communication, and Knowing how effectivecommunication is in improving the organization, by answering the following questions: - From the point of view of the directors, what are the prevailinginternal communication patterns between the directors and theprofessors in the elementary schools of Elmeghaier Department? -From the point of view of the directors, what are the most importantmeans of communication used between the directors and the teachersin the elementary schools in Elmeghaier Department? - From the point of view of the directors, how effective is internalcommunication in improving the functioning of primary schools in theElmeghaier Department? The researchers used the descriptive method for data analysis andinterpretation, and they used the questionnaire us the questionnaire asa tool for collection data, the questionnaire is distributed to 36directors. The results of the study are as follows: -The predominant communication in the elementary school in theElmeghaier district is the descending communication from theadministration towards the professor, with 62.1% of answers, and thattheir interaction with the teachers is conducted democratically, farfrom leniency and dictatorship, which is shown by the overwhelmingpercentages about the lack of importance of obliging the professor to acertain place or time for the sake of meeting the director. -Primary directors of Elmeghaier Department depend to a large extenton direct verbal communication when they contact the professor, andin cases of necessity there is written communication such as reportsand notes. While there is an almost complete absence of electroniccommunication and the use of modern technologies and mobile phones, except in cases where professors' information and data arerecorded on the ministry’s digital floor, or their documents areextracted from it. -Primary directors of Elmeghaier Department believe that constantcontact with the teacher is one of the things that encourages him toperform his duties well, due to the confidence that the teacher gainsand the high morale that is formed by planting the bonds ofcooperation and love between the director and the teaching staff, which achieves job.
Description: مذكرة ماستر في علم الإجتماع تخصص علم إجتماع الإتصال
URI: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8228
Appears in Collections:Department of social sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
واقع الاتصال الداخلي بين المدير والأستاذ في المدرسة الابتدائية من وجهة نظر المديرين.pdfمذكرة ماستر في علم الإجتماع تخصص علم إجتماع الإتصال10.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.