الطموح وعلاقته بالصحة النفسية لدى المتفوقين دراسيا

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

ملخص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية للتعرف عن الطموح وعلاقته بالصحة النفسية لدى المتفوقين دراسيا وهذا لأهمية الطموح والصحة النفسية في المجال الدراسي. حيث نصت الفرضية الأولى على وجود علاقة دالة إحصائيا بين درجات الطموح ودرجات الصحة النفسية لدى المتفوقين دراسيا. ولاختبار صحة الفرضيات تم الاعتماد على المنهج الوصفي بأسلوبه الارتباطي، وقد تم استخدام أداتين لجمع البيانات وهما: مقياس الطموح لـ "حنان فوزي أبو العلا" و"رضا ربيع عبد الحليم" وهذا بالنسبة للمتغير المستقل، أما بالنسبة للمتغير التابع فتم الاعتماد على مقياس الصحة النفسية لـ "عمر الشواشرة" و"طارق جيت"، وتكونت عينة الدراسة من 100 تلميذ وتلميذة متفوقين دراسيا من ثانويتي "بوصبيع صالح عبد المجيد" و"بوشوشة المختلطة". أما بالنسبة للمعالجة الإحصائية من خلال برنامج (SPSS) تم بتطبيق معامل الارتباط "بيرسون" و"اختبار ت" لمعرفة دلالة الفروق، واختبار"تحليل التباين الأحادي للمقارنات المتعددة". وقد تم التوصل للنتائج التالية: - توجد علاقة دالة إحصائيا بين درجات الطموح ودرجات الصحة النفسية لدى المتفوقين دراسياً. - توجد فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات الطموح لدى المتفوقين دراسيا حسب متغير الجنس. - توجد فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات الصحة النفسية لدى المتفوقين دراسيا حسب متغير الجنس. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات الطموح لدى المتفوقين دراسيا حسب متغير التخصص الدراسي (علمي، أدبي، تقني). - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات الصحة النفسية لدى المتفوقين دراسياً حسب متغير التخصص الدراسي (علمي، أدبي، تقني). - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات الطموح لدى المتفوقين دراسياً حسب متغير المستوى الدراسي (أولى، ثانية، ثالثة). - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات الصحة النفسية لدى المتفوقين دراسيا حسب متغير المستوى الدراسي (أولى، ثانية، ثالثة). Abstract: The study aimed to get acquainted with the recognition of ambition and its relationship to mental health among the academic excellence, and this is the importance of ambition and mental health in the academic field. Where the first hypothesis stipulated that there is a statistically significant relationship between the degrees of ambition and the degrees of mental health among the excelling scholars and to test the validity of the hypotheses, we adopted a descriptive, associative approach, and we used two tools to collect data, namely: the measure of ambition for "Hanan Fawzi Abu Al-Ela" and "Reda Rabie Abdel-Halim" This is for the independent variable. As for the dependent variable, we relied on the mental health scale for "Omar Al-Shawashra" and "Tariq Gate". The sample of the study consisted of 100 outstanding students from the two secondary schools, “Boussaba Salih Abdel Majid” and “Bouchoucha Mixed.” As for the statistical treatment, we used the SPSS program. We applied the Pearson correlation coefficient and the “T test” to know the significance of the differences, and the test “mono-variance analysis for multiple comparisons”. Among the results reached: - There is a statistically significant relationship between there is a statistically significant relationship between the aspirational degrees and the mental health degrees among the excelling scholars. - There are statistically significant differences in the averages of aspiration degrees among the academic subjects due to the gender variable. - There are statistically significant differences in the mean levels of mental health degrees among the excelling scholars attributed to the gender variable. - There were no statistically significant differences in the averages of ambitious degrees among the excelling scholars due to the variable of the academic specialization (scientific, literary, and technical). - There were no statistically significant differences in the mean levels of mental health degrees among the excelling scholars attributable to the variable of the academic specialization (scientific, literary, technical). - There were no statistically significant differences in the averages of aspiration degrees among the excelling scholars due to the variable of the academic level (first, second, third). - There were no statistically significant differences in the mean levels of mental health degrees among the excelling scholars attributable to the variable of the academic level (first, second, third).

Description

مذكرة ماستر في علم النفس تخصص علم النفس المدرسي

Keywords

الطموح، الصحة النفسية، التفوق الدراسي, Ambition, santé mentale, excellence académique, Ambition, mental health, academic excellence

Citation

رزيق، راضية . هاني، عبير . الطموح وعلاقته بالصحة النفسية لدى المتفوقين دراسيا . مذكرة ماستر . قسم العلم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2020 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط