توظيف الرمز في مسرحية فاوست و الأميرة الصلعاء لعبد الكريم برشيد

No Thumbnail Available

Date

2020-10

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Univercty of Eloued

Abstract

احتوت هذه الدارسة موضوعا عن الرمز في النص المسرحي ،وكان النموذج للكاتب المغربي المسرحي عبد الكريم برشيد . حيث شمل هذا البحث على جملة من المحطات :بداية كان تمهيد لنشأة المسرح في المغرب ثم جاء الفصل الأول تحت عنوان الرمز مفهومه وأنواعه وخصائصه وتجلياته في الأدب والمسرح ثم تطرقنا لأهم عنصر جاء في الفصل الثاني وهو الجانب التطبيقي :تحث عنوان تمظهر الرمز على مست وى العتبات والشخصيات والأزياء في مسرحية فاوست والأميرة الصلعاء ثم الفصل الثالث تمظهر الرمز على مستوى الفضاء والحوار المسرحي . حيث حاول الكاتب من خلال مسرحيته تعرية المجتمع من الأقنعة، فاستخدم الرمز كأداة للكشف عن الحقائق الخفية. ثم أعقبنا هذا الفصل بخاتمة لعرض لهم النتائج ثم إلى ملحق يترجم حياة المؤلف واهم أعماله This study contained a topic on the symbol in the theatrical text, and the model was for the Moroccan playwright Abdel Karim Berrechid. As this research included a number of stations: First, it was a prelude to the emergence of theater in Morocco, then the first chapter came under the title of symbol, its concept, types, characteristics and manifestations in literature and theater Then we touched upon the most important element that came in the second chapter, which is the practical aspect: The title prompts the manifestation of the symbol at the level of thresholds, characters and costumes in the play Faust and the Bald Princess Then the third chapter shows the symbol on the level of space and theatrical dialogue. Where the writer tried through his play to strip society of masks, using the symbol as a tool to reveal hidden facts. Then we followed this chapter with a conclusion to present the results to them and then to an appendix that translates the life of the author and his most important works

Description

Keywords

المسرح التوظيف الرمز الشخصية, theater - symbol - employment - characters

Citation