المجلد 06 العدد 02

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    واقع التكفل النفسي بالطفل التريزومي 21 تقرير ميداني بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعوقين ذهنيا بالوادي
    (2018-06-01) ضيف, الأزهر; الأشراف, فطيمة الزهرة
    يعتبر ذوو الاحتياجات الخاصة طاقة بناءة يمكن الاستفادة منها في تنمية المجتمع خاصة إذا ما تم إرشادهم بطريقة تساعدهم على معرفة طبيعة البيئة التي يعيشون فيها ويؤدون أدوارهم من خلالها حيث يتعلمون أهم الأساليب الفعالة للقيام بشؤونهم اليومية ومواجهة مشكلاتهم لأنهم يختلفون عن الأشخاص العاديين من حيث أنهم لا يستطيعون التكيف بسهولة نتيجة لنمو مشاعر النقص والرفض لديهم وذلك بسبب إعاقتهم. إلا أنه لا يتأتى لأي مجتمع من المجتمعات استغلال هذه الطاقات إلا من خلال الاهتمام بهذه الشريحة وتوفير سبل التكفل بها ورعايتها على الوجه الأمثل، ومن بين المؤسسات التي توكل لها هذه المهام نذكر المراكز النفسية البيداغوجية سواء الخاصة منها بالتكفل بالمعاقين ذهنيا أو المعاقين سمعيا أو المكفوفين. وعليه نحاول التطرق في هذا الطرح إلى واقع التكفل النفسي بالطفل التريزومي 21 المنتسب لمثل هذه المراكز في الجزائر. the actuality of undertaking Mongolian children 21: fieldreport in the psychological centre of the mental hampered children in El Oued. Abstract: People with special needs are considered as constructine energy that can be utilized in community development especially if they are guided in a way that helps them to know the nature of the environment in wich they live and perform their roles through them where they learn the most effective methods to carry out their daily affairs and face their problems because they differ from ordinary people in that they cannot adapt easily due to the growth of feelings deprivation and rejection because of their disability. but it is not possible for any community and any of its institutions to exploit these energies only through interest in this segment and the provision of ways to ensure and care for the same face. At the forefront of these tasks is the psychological centers of children with mental disabilities. Therefore, we try to address in this presentation the reality of the undertaking of the Mongolian children 21 belonging to such centers in Algeria
  • Item
    اتجاهات الموظفين نحو زملاءهم من ذوي الاحتياجات الخاصة في تولي المناصب القيادية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2018-06-01) هویدي, عبد الباسط; بالنور, یوسف; دركي, ایمان
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات بعض الموظفین العاملین بالمؤسسة الجزائریة للمیاه لولایة الوادي إتجاه زملاءهم من ذوي الاحتیاجات الخاصة في تولي المناصب القیادیة و علاقتها ببعض المتغیرات:الجنس،العمر،المؤهل العلمي و قد تكونت العینة الوصفیة من 60 موظف و موظفة یعملون بالمؤسسة الجزائریة للمیاه ولایة الوادي مدینة الوادي. و قد تم الاعتماد على المنهج الوصفي، اما فیما یتعلق بأداة جمع البیانات فتم الاعتماد على الاستبیان و الذي قسم الى ثلاث محاور حسب مكونات الاتجاه. و لقد تم التوصل الى النتائج التالیة : ان اتجاهات الموظفین نحو زملاءهم من ذوي الاحتیاجات الخاصة في تولى المناصب القیادیة تتسم بالایجابیة لا توجد فروق ذات دلالة احصائیة في اتجاهات الموظفین نحو زملاءهم من ذوي الاحتیاجات الخاصة في تولى المناصب القیادیة حسب متغیر الجنس لا توجد فروق ذات دلالة احصائیة في اتجاهات الموظفین نحو زملاءهم من ذوي الاحتیاجات الخاصة في تولى المناصب القیادیة حسب متغیر العمر لا توجد فروق ذات دلالة احصائیة في اتجاهات الموظفین نحو زملاءهم من ذوي الاحتیاجات الخاصة في تولى المناصب القیادیة حسب متغیر المؤهل العلمي Abstract The aim of this study was to identify the trends of some employees of the Algerian Water Corporation in the state of El-Wadi towards their colleagues with special needs in holding leadership positions and their relation to some variables: gender, age, and academic qualification. The descriptive sample consisted of 60 employees and employees of the Algerian Water Corporation Valley State Valley City. The descriptive approach was based on the data collection tool. The questionnaire was divided into three axes according to the trend components. The following results have been achieved: The attitudes of staff towards their colleagues with special needs to leadership positions are positive There were no statistically significant differences in the attitudes of employees toward their special needs colleagues in assuming leadership positions by sex variable There are no statistically significant differences in the attitudes of employees toward their special needs colleagues in assuming leadership positions according to the age variable There are no statistically significant differences in the attitudes of employees towards their colleagues with special needs in assuming leadership positions according to the variable of scientific qualification