The Role of Women in Thomas Hardy’s Jude the Obscure

No Thumbnail Available

Date

2019-06-23

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي Universty of Eloued

Abstract

الملخص: شهد العصر الفيكتوري تغييرات جذرية في جميع النواحي تقريبًا .أهمها الوعي النسوي المتمثل في مطالباتهن بحقوقهن. أدى هذا الوعي إلى ظهور الأدب النسوي بالتزامن مع الحركة النسوية. تتحرى الأطروحة الحالية تمثيل الشخصيات النسائية في آخر عمل روائي لتوماس هارديJude the Obscure (1895) . .قمنا من خلالها بتحليل آراء الروائي حول مفاهيم الزواج والجنس والتعليم والدين التي تعرضت لانتقادات شديدة من خلال اتجاهات المختلفة. تهدف الدراسة أيضًا إلى توضيح جوانب شخصيات هاردي الأنثوية. كما أنه يفترض أنه طالما كان تمثيل الكاتب للمرأة يتعارض مع المعايير الاجتماعية المعاصرة ، فإن شخصياته الأنثوية لا تزال غامضة حول ما إذا كانت تشبه المرأة القوية الحقيقية. تعتمد هذه الدراسة النظرية النسوية والتحليل النفسي كنهج مناسب يسمح لنا بتفسير البيانات المجمعة بعمق. النتائج التي توصلنا إليها تبين أن "المرأة الجديدة" التي يتوقعها الكاتب تظل غير قابلة للتحقيق. وتخلص هذه الدراسة أيضًا إلى أن توماس هاردي ناشط نسوي وليس الشخص الكاره للنساء. يتمثل السقوط المأساوي لبطلات هاردي في حزنهم اللانهائي ورغبتهم غير المكتملة. Résumé :فرنسية أو انجليزية The Victorian England Era has witnessed radical changes in almost all respects. One of which was an increasingly widespread emergence of awareness among women and their claims to rights. This awareness was the advent of the feminist literature in simultaneity with the feminist movement. The present dissertation investigates the representation of women characters in Thomas Hardy’s last novel Jude the Obscure (1895). The study analyzes the novelist’s views about concepts of marriage, sex, education and religion that are severely criticized through various tones. The study, also, aims to demonstrate the aspects of Hardy’s female characters. Furthermore, it hypothesizes that as far as the writer’s representation of women was against the contemporary social norms, his female characters still obscure about whether they resemble the real strong woman. The study under investigation adopts feminist and psychoanalytic theories as appropriate approaches that allow us to deeply interpret the collected data. Our findings show that the writer’s expected ‘New Woman’ remained unattainable. The paper, also, concludes that Thomas Hardy is a feminist rather than a misogynist. Then, the tragic flaw of Hardy’s heroines is represented in their infinite sorrow and incomplete desire.

Description

Keywords

الحركة النسائية, كره النساء, الغموض, توماس هاردي, لا تقليدي, المرأة الفيكتورية، توماس هاردي، لا تقليدي, Feminism. Misogyny, Obscure, Thomas Hardy, Unorthodox, Victorian women.

Citation