AJECI_Vol 07 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 17 of 17
  • Item
    نوعية الحياة المرتبطة بالصحة عند مرضى سرطان الرئة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) دايدي, مريم
    أصبح تقييم نوعية الحياة نقطة نهاية مهمة في التجارب السريرية، فالأبحاث في المجال المرضي يوفر للمتخصصين في الرعاية الصحية وصانعي القرار البيانات الأساسية حول تأثير نوعية الحياة على الأمراض وعلاجاتها، وعلى الوظائف الجسدية والنفسية والاجتماعية أو على رفاه المريض، وتعتبر نوعية الحياة المرتبطة بالصحة احدى هذه النقاط التي تهتم بعدة جوانب في الطب والرعاية الصحية، ويسترشد قياسها من قبل اثنين من المبادئ، متعددة الأبعاد والموضوعية، إما عن طريق الأدوات العامة التي توفر لمحة صحية موجزة، أو الأدوات الخاصة بالمرض التي تركز على آثار جانبية محددة والخلل الوظيفي، وقد ارتأينا في هذا البحث طرح موضوع نوعية الحياة المرتبطة بالصحة عند مرضى سرطان الرئة، وذلك باتباع المنهج الوصفي للظاهرة عن طريق تطبيق مقياسين على 14فرد، قصد التعرف على مستوى نوعية الحياة المرتبطة بالصحة عندهم، وبعد المعالجة الاحصائية للبيانات توصلنا الى ان مستوى نوعية الحياة المرتبطة بالصحة عند مرضى سرطان الرئة قد عرفت قيمة متوسطة والتي تدل على تحسن متوسط في نوعية الحياة بانخفاض الأعراض المصاحبة للمرض. summary Quality of life assessment has become an important endpoint in clinical trials. Research in the pathological field provides healthcare professionals and decision makers with essential data about the impact of quality of life on diseases and their treatments, and on physical, psychological, and social functions or well-being. Health-related quality of life is one such point. Which is concerned with several aspects of medicine and health care, and its measurement is guided by two principles, multidimensional and objective, either through general tools that provide a brief health overview, or disease-specific tools that focus on specific side effects and dysfunction, and we have considered in this research Introduce the issue of health-related quality of life in patients with lung cancer; By following the descriptive approach of the phenomenon by applying two scales to 14 individuals, in order to identify the level of health-related quality of life for them, and after statistical processing of the data, we concluded that the level of health-related quality of life for patients with lung cancer has known an average value, which indicates an average improvement in the quality of life. Decreased symptoms associated with the disease.
  • Item
    مفاهيم أساسية في التعامل مع الخصائص السيكومترية لأدوات القياس في البحوث النفسية والتربوية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) سراوي, علي; سراوي, محمد الجموعى
    البحوث في مجالات العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية شأنها شأن بقية المجالات تسعى لتزويد البشر بالمعلومات والمعارف المكتشفة أو الخاضعة للبحث، وإن كانت هذه البحوث في ظاهرها تبدو كيفية إلا أن خضوعها للقياس ساهم في تكميمها وأضفى عليها شيء من الدقة والموضوعية، فإجابة الباحث عن مشكلة بحثه تتطلب منه جمع وتحليل البيانات والملاحظات المرتبطة بمشكلة بحثه، ومن أجل الحصول على البيانات عليه أن يختار أدوات قياس جيدة ومناسبة لدراسته تمتاز بخصائص سيكومترية ممثلة أساسا في الصدق والثبات وبدرجة أقل استخراج المعايير، ذلك أنه لا يمكن الوثوق في أداة القياس ولا في نتائجها ولا القرارات المتخذة عنها بدون توفر هذه الخصائص، ومن خلال الدراسة الحالية سيتم التطرق لمفهوم الخصائص السيكومترية لأدوات القياس وأهم هذه الخصائص وأنواعها وطرق حساب معاملاتها ومعنى هذه المعاملات المتحصل عليها. Abstract : Research in the fields of psychological, educational and social sciences, like other fields, seeks to provide people with information and knowledge discovered or subject to research, Although these researches appear to be qualitative on the surface, their measurement contributed to their muzzling and gave them some accuracy and objectivity, The researcher's answer to his research problem requires him to collect and analyze data and observations related to his research problem, and in order to obtain data, he must choose good measuring instruments suitable for his study that are characterized by psychometric characteristics represented mainly in honesty, constancy and to a lesser extent, extracting criteria, The current study will address the concept of psychometric characteristics of measuring instruments, the most important of these characteristics, their types, methods of calculating their coefficients and the meaning of these coefficients obtained.
  • Item
    قلق المستقبل المهني وعلاقته بالتوافق الأكاديمي لدى الطلبة المقبلين على التخرج
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) حمامة, عمار; خليل, امنة
    ملخص : هدفت هذه الدراسة للكشف عن العلاقة بين قلق المستقبل المهني والتوافق الأكاديمي لدى الطلبة المقبلين على التخرج. وقد أجريت الدراسة اعتمادا على المنهج الوصفي الإرتباطي ، حيث تم استخدام مقياس قلق المستقبل المهني من إعداد" مشري، فلاح ، جوادي"(2018) ومقياس التوافق الأكاديمي من إعداد "عديلي"(2016) وطبقت الأداتان على عينة قوامها 150 طالب وطالبة بطريقة عرضية ، من طلبة ليسانس بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي من التخصصات التالية: علوم اقتصادية ، إرشاد وتوجيه ، بيوكيمياء. وتوصلت الدراسة في الأخير إلى عدم وجود علاقة ارتباطيه بين قلق المستقبل المهني والتوافق الأكاديمي لدى الطلبة المقبلين على التخرج. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل المهني لدى الطلبة المقبلين على التخرج باختلاف الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التوافق الأكاديمي لدى الطلبة المقبلين على التخرج باختلاف الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل المهني لدى الطلبة المقبلين على التخرج باختلاف التخصص. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التوافق الأكاديمي لدى الطلبة المقبلين على التخرج باختلاف التخصص. Abstract : This study was aimed at revealing the relationship between the concern of the professional future and the academic compatibility of students coming to graduate The study was conducted on the basis of the descriptive correlation method where the measure of future anxiety was used by the preparation of Mashri, Falah, Jawadi (2018) and the academic compatibility scale of Adly's preparation (2016) and applied the instruments to a sample of 150students and students in an incidental manner from the students of The University of Hama for the Greens of the Valley from theThe study concluded in the end that there is no correlation between the concern of the career and the academic compatibility of students coming to graduate. - There are no statistically significant differences in the level of career anxiety among students who are coming to graduate by gender. - There are no statistically significant differences in the level of academic compatibility concern among students who are coming to graduate by gender. - There are statistically significant differences in the level of concern for the career of students who are coming to graduate in different disciplines. - There are statistically significant differences in the level of concern of academic compatibility among students coming to graduate according to specialization. following disciplines economics, guidance and orientation, biochemistry.
  • Item
    فاعلية برنامج تدريبي مستند إلى اللعب التركيبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال التوحد
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) عثماني, أسماء; سجلماني, أمين
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي يستند على اللعب التركيبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال التوحد، وقد تم استخدام المنهج الشبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، ومقياس مهارات التواصل غير اللفظي لبشرى عويجان (2012)، والمطبق على عينة مكونة من (6) أطفال مصابين بالتوحد متوسط الشدة، تتراوح أعمارهم مابين 4-5 سنوات. بعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا توصلت النتائج إلى أنه يوجد فاعلية للبرنامج التدريبي المستند على اللعب التركيبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال التوحد (عينة الدراسة) بين مختلف أبعاده. Abstract : The current study aimed to identify the effectiveness of a training program based on synthetic play in developing the nonverbal communication skills of autistic children. The quasi-experimental one-group approach was used. And a scale of nonverbal communication skills by Bushra Owaijan (2012), which is applied to a sample of (6) children with moderate severity of autism, aged between 4-5 years. After collecting the data and processing it statistically, the results concluded that there is an effectiveness of the training program based on synthetic play in developing the nonverbal communication skills of autistic children (the study sample) among its various dimensions.
  • Item
    فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي في تنمية الدافعية للتعلم
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) خويلد, أسماء; خزور, أسماء; عمامرة, سميرة
    هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن مدى فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي (من إعداد الباحثات) في تنمية الدافعية للتعلم لدى عينة تجريبية من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة الامام حاشي معمر بمدينة الجلفة قدر عددها ب:12 تلميذا وتلميذة، مقارنة بعينة ضابطة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بمتوسطة المجاهد لطرش شعبان بمدينة الجلفة قدر عددها ب:12 تلميذا وتلميذة، واستخدمت الدراسة في عملية جمع المعلومات مقياس الدافعية للتعلم لأحمد دوقة. وتمت المعالجة الإحصائية لنتائج الدراسة باستخدام اختبار "ت" لدلالة الفروق بين المتوسطات، وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية: 1-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات القياس القبلي والبعدي في الدافعية للتعلم للعينة الضابطة. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات القياس القبلي والبعدي في الدافعية للتعلم للعينة التجريبية تعزى للبرنامج الإرشادي. 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات العينة الضابطة والتجريبية في القياس البعدي في الدافعية للتعلم تعزى للبرنامج الإرشادي. Abstract: The current study aimed to reveal the effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program (prepared by the two researchers) in developing the motivation to learn among an experimental sample of fourth year average students at Imam Hashi Muammar Intermediate School in Djelfa city, estimated at 12 male and female, compared to a control sample of fourth year students. Average in the middle school of Mujahid Tarsh Shaban in the city of Djelfa, its number was estimated at: 12 male and female students, and the study used in the process of collecting information the scale of motivation to learn by Ahmed Duqa. The results of the study were statistically treated using the T-test to indicate the differences between the means, and the study reached the following results: 1- There are no statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements in the motivation to learn for the control sample. 2- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements in the motivation to learn for the experimental sample due to the counseling program. 3- There are statistically significant differences between the mean scores of the control and experimental sample in the post measurement in motivation to learn due to the counseling program.
  • Item
    جودة الحياة الوظيفية وعلاقتها بالرأسمال النفسي عند الأساتذة الجامعيين
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) بوطالية, يمينة
    هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى كل من جودة الحياة الوظيفية والرأسمال النفسي عند عينة من الأساتذة الجامعيين ومعرفة العلاقة بين أبعاد الرأسمال النفسي وجودة الحياة الوظيفية، كما هدفت الدراسة الى معرفة العوامل التي تزيد من جودة الحياة الوظيفية للأستاذ وكذا الرفع من قيمة رأسماله النفسي، وبلغ عدد المشاركين في الدراسة 187 أستاذا وأستاذة موزعين على 10 جامعات ومركزا جامعيا. ومن أجل الإجابة عن أسئلة الدراسة اعتمدنا المنهج المختلط من خلال تطبيق مقياسين، الأول خاص بجودة الحياة الوظيفية للأستاذ والثاني خاص بالرأسمال النفسي، كما تم تدعيم المقياسين باستبيان مفتوح لجمع بيانات كيفية عن جودة الحياة الوظيفية والرأسمال النفسي. وتوصلت الدراسة الى أن مستوى جودة الحياة المهنية والرأسمال النفسي منخفض عند المشاركين في الدراسة مع وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين جودة الحياة الوظيفية والرأسمال النفسي بأبعاده الأربعة. Abstract: The current study aimed to identify the level of both the quality of work life and the psychological capital among a sample of university teachers, as well as to uncover the relationship between them. This study also aimed at revealing the factors that may participate in the increase of the teachers’ quality of work life and boost the psychological capital. The study sample consisted of 187 teachers from 10 universities and university centers. In order to answer the research questions we adopted the mixed method, and administered two scales to gather information: one is regarding the quality of work life and the other is about the teachers’ psychological capital. The two scales were also supplemented with open-ended questions to gather more in depth qualitative data . The study findings revealed that the level of the two variables was low among the study sample membres, and the correlation between the quality of work life and the four dimensions of the psychological capital was significant.
  • Item
    انعكاسات العوامل الاجتماعية على الانقطاع المدرسي المبكر لدى التلاميذ دراسة تحليلية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) تومي, الخنساء; مزوجي, هشام
    Abstract The subject of school drop-out sits as a sensitive and permanent topic in social research, as this problem has negative effects on both the individual and society. It extends to the spread of more complex social problems and phenomena such as theft, illiteracy, the spread of drugs and alcohol, child labour... This indicates that the wheel of community development is declining on several levels: social, cultural, religious, political, economic What will be addressed in this paper is the detection of social factors that cause early school drop-outs in pupils .يعد موضوع الانقطاع المدرسي من المواضيع الحساسة ودائمة الطرح في البحوث الاجتماعية، لما لهذه المشكلة من آثار سلبية بالنسبة للفرد والمجتمع معا. ويمتد الأمر لتفشي مشاكل وظواهر اجتماعية أكثر تعقيدا كالسرقة ، تفشي الأمية، انتشار المخدرات والكحول، عمالة الأطفال...هذا إن دل فإنما يدل على تراجع عجلة التنمية المجتمعية على مستويات عدة : اجتماعية، ثقافية، دينية، سياسية، وعليه ما سيتم معالجته ضن هذه الورقة البحثية هو الكشف عن العوامل الاجتماعية المتسببة في الانقطاع المدرسي المبكر لدى التلاميذ.
  • Item
    الممارسة الرياضية في المدارس و أثرها في التخفيف من الآفات الاجتماعية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) قدادرة, شوقي; بن بردي, سعاد
    تهدف هذه المداخلة إلى تسليط الضوء على مفهوم المدرسة, والممارسة الرياضية المدرسية, ومفهوم الآفات الاجتماعية وأهميتها وأهدافها وعرض لبعض الدراسات العربية والأجنبية التي تطرقت لموضوع الممارسة الرياضية المدرسية وأثرها في التخفيف من الانحرافات والآفات الاجتماعية, وبعدها تطرقنا لدور الأنشطة الرياضية في الوقاية من الجريمة والآفات الاجتماعية وفي الأخير قدمنا بعض الاقتراحات والتوصيات لوقاية الشباب من الوقوع في الانحرافات. Abstract: The purpose of this intervention is to highlight the concept of school, school sports practice, the concept of social pests, its importance and objectives, and the presentation of some Arab and foreign studies that dealt with the subject of school sports practice and its impact on alleviating social deviations and pests. The latter made some suggestions and recommendations to prevent young people from becoming d
  • Item
    الطمأنينة النفسية وعلاقتها بالقدرة على حل المشكلات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) بوقصارة, حياة; فوطية, فتيحة
    ملخص : نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى تبيان العلاقة ما بين الطمأنينة النفسية والقدرة على حل المشكلات لدى التلاميذ في مرحلة الثانوية بولاية مستغانم، وتم تطبيقها على عينة قوامها (100) تلميذ وتلميذة، تم اختيارهم عشوائيا، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقياس الطمأنينة النفسية من إعداد للباحث د.عقيل بن ساسي(2013) ومقياس القدرة على حل المشكلات للباحث نزيه حمدي (1998)، وانتهجنا في ذلك المنهج الوصفي التحليلي، وبعد جمع البيانات وتحليلها أسفرت نتائج الورقة البحثية على أنه للطمأنينة النفسية علاقة بالقدرة على حل المشكلات لدى التلاميذ في المرحلة الثانوية بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الطمأنينة النفسية تعزى لصالح الإناث، وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القدرة على حل المشكلات تعزى لصالح الإناث. Abstract : the aim through this research paper to show the relationship between psychological tranquility and the ability to solve problems among secondary school students in the state of Mostaganem, and it was applied to a sample of (100) male and female students, who were chosen randomly. A preparation by researcher Dr. Aqeel bin Sassi (2013) and a scale of problem-solving ability for researcher Nazih Hamdi (1998), and we followed the descriptive analytical approach, and after collecting and analyzing data, the results of the research paper showed that psychological reassurance has a relationship to the ability to solve problems among students in the first stage. In addition to the presence of statistically significant differences in psychological reassurance that are attributed to the benefit of females, and there are also statistically significant differences in the ability to solve problems due to the benefit of females.
  • Item
    السيطرة الإنتباهية لدى الطلبة المقبلين على امتحان شهادة البكالوريا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) بن خليفة, فاطيمة
    يهدف هذا البحث إلى دراسة السيطرة الإنتباهية لدى الطلبة المقبلين على امتحان شهادة البكالوريا. لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي كما تم تطبيق مقياس السيطرة الإنتباهية المكون من بعدين اثنين ( تركيز الإنتباه وتحويل الإنتباه) على عينة الدراسة المكونة من (157) طالبا وطالبة من مستوى السنة الثالثة ثانوي. أسفرت النتائج عن وجود مستوى مرتفع في السيطرة الإنتباهية لدى أفراد عينة الدراسة، وكذلك وجود فروق دالة احصائيا في بعد تركيز الانتباه لصالح الإناث، كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة احصائيا تعزى لمتغير التخصص الدراسي في مقياس السيطرة الانتباهية وأبعاده لصالح التخصصات العلمية. Abstract: This research aims to study the attentional control among baccalaureate students. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used, and the attentional control scale consisting of two dimensions (focusing and shifting attention) was applied to the study sample consisting of 157 students from the third year secondary level. The results revealed a high level of attentional control among the members of the study sample, as well as the presence of statistically significant differences in the attention focus dimension in favor of females. The study also found statistically significant differences due to the academic specialization variable in the attentional control scale and its dimensions in favor of scientific disciplines
  • Item
    التناول السياقي العائلي لإضطراب المرور إلى الفعل لدى المراهقين
    (2023-03) خشخوش, صالح
    يتلخص مقالنا الحالي، في قراءة عيادية لإضطراب المرور إلى الفعل لدى المراهق، من منظور العلاج السياقي، حيث سيسمح لنا العلاج السياقي من خلال مجمل المصطلحات التي يقترحها فهم دور المرور إلى الفعل كعرض داخل السياق العلائقي العائلي، وسيتم لك من خلال التراث النظري للمقاربة السياقية ووضعية عيادية عايشناها خلال العلاج العائلي. Abstract : the article in hand boils down to a clinical reading of adolescent acting out disorder from the perspective of contextual therapy. Here, contextual therapy allows to understand the role of acting out as a symptom within the family relational context. This is done through the totality of terms it proposes. Also, this is done through the theoretical heritage of the contextual ans situational approach clinic witnessed during family therapy.
  • Item
    التربية الصحية في الوسط المدرسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) سبع, محمد
    إن البحث في موضوع التربية الصحية داخل الوسط المدرسي يتقاطع مع العديد من المباحث التي تحاول الورقة المقترحة الوقوف عليها من خلال شق نظري يمتد مجاله ليشمل جملة من الموضوعات تتسع حينا وتضيق في أخرى بما يحقق أهداف هذه المساهمة العلمية التي تروم تشخيص الواقع كما هو بكل محاسنه ومثالبه ومحاولة اقتراح حلول في شكل توصيات تؤسس لصياغة برامج واستراتيجيات تقدم إلى الهيئات الوصية على قطاع التربية بما يسهم في ترسيخ التعاون بين مؤسسة الجامعة وبقية قطاعات المجتمع. تأسيسا على ما تقدم تحاول المقالة المقترحة بعنوان (التربية الصحية المدرسي : مقاربة تشخيصية ومحاولة لاقتراح حلول) الوقوف على جملة من الإشكالات المعرفية من المنظور السيكواجتماعي المرتبطة بالتربية الصحية في الوسط المدرسي ضمن بحث تربوي سيكواجتماعي يبحث في مباحث التربية الصحية في المدرسة الجزائرية، ويحاول إبراز خصائصها وأركانها ودعائمها التربوية كما يعرج على طرق وأساليب التربية الصحية والكفاءات المستهدفة في الوسط المدرسي، كما يعالج في الشق التطبيقي واقع الصحة المدرسية ووحدات الكشف والمتابعة ويقيم نجاعتها ويتناول بالفحص والتمحيص المناهج الدراسية للتربية الصحية وطرق تلقينها وإدراك القائمين على تلقينها لأهميتها ويعرج على الحملات والبرامج الصحية التي تتخذ من الوسط المدرسي مجالا لها من أجل بلوغ قراءة تشخيصية دقيقة تمهد الطريق نحو محاولة اقتراح حلول تقويم مكامن الخلل في أركان التربية الصحية داخل الوسط المدرسي. Abstract : The research on health education within the school community intersects with many investigators who attempt to identify the proposed paper through a theoretical incision that extends to a number of subjects that expand and narrow in other areas in order to achieve the objectives of this scientific contribution, which aims to diagnose the reality as it is in all its improvements and likelihood and try to propose solutions in the form of recommendations that establish programs and strategies to be submitted to the guardian bodies in the education sector in order to strengthen cooperation between the university institution.Based on the foregoing, the proposed article "School health education: Diagnostic approach and an attempt to propose solutions) Identify a number of cognitive problems from a psychosocial perspective related to health education in the school environment in a psychosocial educational research that examines health education investigations in the Algerian school and endeavours to highlight its characteristics, pillars and educational pillars, as well as the methods and methods of health education and the targeted competencies of the school community; It also addresses the reality of school health and the detection and follow-up units, evaluates their effectiveness, examines the curricula of health education, teaches them and recognizes their importance. It defines the school's health campaigns and programmes in order to achieve accurate diagnostic reading that will pave the way for trying to redress the kinks of health education within the school system.
  • Item
    الأسس الإبستمولوجية لنظرية النمائية لجان بياجيه
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) ذياب, سليمة
    ملخص : تعد نظرية بياجيه النمائية من أهم النظريات التي فتحت آفاق واسعة أمام الآلاف البحوث التجريبية؛ حيث تناولت النمو الاجتماعي والانفعالي والاخلاقي واللغوي وكذا الذهني.؛ تأتي أعمال جان بياجيه ونظريته في علم النفس التربوي استجابة تاريخية لإشكاليات تربوية فرضت نفسها بقوة في المجتمع الحديثة. وتتمثل هذه الإشكاليات في الصعوبات التي كان يواجهها المربون في فهم سلوك الطفل، وعدم قدرتهم على التجاوب مع التحديات المعرفية التي تتصل بمراحل النمو العقلي عند الأطفال، وبالكيفيات التي تتحقق فيها عملية التكوين المعرفي لديهم. فقد قام بياجيه بمعالجة القضايا المتعلقة بمراحل النمو الذهني للطفل وميكانيزمات اكتساب المعرفة وتأثير المفاهيم والممارسات السائدة في المجال التربوي على مردودية التعليم، ودور المناهج التربوية المعمول بها فما تؤول إليه أوضاع التعليم. Abstract : Piaget's developmental theory is one of the most important theories that have opened broad horizons for thousands of experimental research; Where it dealt with social, emotional, moral and linguistic growth, as well as mental, and the actions of Jean -Piaget and his theory of educational psychology come a historical response to educational problems that imposed themselves strongly in modern society. These problems are the difficulties that educators were facing in understanding the child's behavior, and their inability to respond to the cognitive challenges related to the stages of mental development in children, and the conditioners in which the process of cognitive training is achieved. Piaget has tackled issues related to the stages of mental development of the child and the mechanisms for acquiring knowledge and the impact of concepts and practices prevailing in the educational field on the cost -effectiveness of education, and the role of the educational curricula in force, so what leads to education conditions
  • Item
    اتجاهات الآباء نحو لعب الأبناء وعلاقتها بعض المتغيرات الديموغرافية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) هوادف, رابح; فارس, علي
    تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة اتجاهات الآباء نحو لعب الأبناء في ضوء بعض المتغيرات، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) والداً ووالدة، والتي اختيرت بأسلوب المعاينة غير العشوائية بالطريقة العرضية. ولجمع البيانات تم استخدام مقياس الاتجاهات نحو اللعب الذي صممه نظمي أبو مصطفى وعطاف أبو غالي (2005). ولمعالجة هذه البيانات بعد التفريغ تم استخدام الإحصاء الوصفي والاستدلالي من خلال الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات المجمعة أسفرت الدراسة إلى أنه يمتلك الآباء اتجاهات ايجابية نحو لعب أبنائهم. كما توجد فروق في مستوى اتجاهات الآباء نحو لعب الأبناء تبعاً لمتغير جنس الوالدين لصالح الأمهات، وتبعاً لمتغير المستوى الاجتماعي للوالدين لصالح ذوي المستوى الاجتماعي المرتفع. وتبعاً لمتغير المستوى التعليمي للوالدين لصالح ذوي المستوى التعليمي المرتفع. Abstract : The present study aims at revealing the nature of parents' attitudes towards children's playing and its relationship with some variables. The study sample consisted of (120) fathers and mothers, which were selected by random sampling method. To collect data, used Parent's attitudes towards children's playing scale which designed by Nazmi Abu Mustafa and Ataf Abu Ghali (2005). In order to process this data after discharge, descriptive and indicative statistics were used by using the SPSS (v. 20) program. After the statistical analysis, the current study showed the following results: Parents have positive attitudes towards their children's playing. There are differences in the level of parents' attitudes towards children's playing according to the gender variable parents in favor of mothers. There are differences in the level of parents' attitudes towards children's playing according to the variable level of social parents in favor of the high social level. There are differences in the level of parents' attitudes towards children's playing according to the variable educational level of parents in favor of those with higher education level.
  • Item
    Women And Work
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) Abdelhakem, Slimane
    Abstract: This paper aims at the working women issue. Starting with an introduction. Then it states The World Economic Forum report adopting policies to encourage the incorporation of women into the world of work. Women roles in companies are mentioned .The role of women regarding work, and their role in society. Discrimination against women worldwide. The study states the women's liberation movement starting with French Revolution, then the feminist movements in England and the American women's liberation movement. The study highlights the Algerian women and work, the position of Islam and the West towards them. Their hidden tasks, unappreciated by society. The study reveals the gender differences in the use of information technology. The most important part of the paper and the core of the study gives the advantages of working women; professional satisfaction, their psychological aspect, their economic independence, and how they manage time effectively. The study goes to the other side of the issue that is the disadvantages; children’s educational neglect. The disadvantages of a woman's work vis-à-vis her household. The conclusion gives the author point of view concerning the women’s work.
  • Item
    Travail Enseignant, Résilience Et Formation
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) Oumelili, Hamid
    Résumé : Avec la dégradation de la qualité éducative en Algérie et les conditions d'enseignement dues à la crise sanitaire COVID 19, les enseignants se retrouvent face à de nombreux défis et un épuisement professionnel. Devant ces perturbations, il est devenu nécessaire d'intégrer le processus de résiliation dans la formation continue des enseignants. L’objectif de cet article se résume à la clarification des constructions identitaire tant sur le plan personnel ou professionnel, en liant le vécu intime de l'enseignant (qui suis-je) et le développement de ses compétences professionnelles (qui voudrais-je être).With the deterioration of educational quality in Algeria and the teaching conditions due to the COVID 19 health crisis, the teachers have found themselves facing many challenges and burnout. In the face of these tensions, it has become necessary to integrate the process of termination into the continuing education of teachers. The objective of this article comes down to clarifying identity constructions both on a personal and professional level, by linking the intimate experience of the teacher (who am I) and the development of his professional skills (who would I like to be).
  • Item
    La Gestion De La Discipline En Contexte Scolaire Algérien
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-03) بن عباس, سعاد
    Résumé : L’article rend compte des résultats partiels d’une enquête par questionnaire menée conjointement auprès d’enseignants et d’élèves de secondaire portant sur les formes de violences exercées et subies par les uns et les autres, ainsi que les différentes causes et solutions proposées pour y palier. Il ressort de l’analyse quantitative que nous avons effectuée que la violence physique et psychologique est très répandue. Il convient d’outiller les acteurs du milieu scolaire pour comprendre les diverses formes de violence, en identifier les causes et intervenir efficacement. Il importe de promouvoir des conduites favorisant le développement social et la résolution des conflits.