AJECI_Vol 05 N 03

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    التوظيف النفسي للمرأة المتزوجة غير متوافقة زاوجيا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-09) جدو, عبدالحفيظ; عدائكة, سامية
    تدور الدراسة الحالية حول التوظيف النفسي لدى الزوجة غير متوافقة زواجيا ، تعيش هذه الاخيرة وضعية ضاغطة، حيث تعجز و تفشل الزوجة غير متوافقة زواجيا في ارصان معاناتها النفسية و الفائض النزوي للطاقة الذي يعتري الجهاز النفسي، فتعجر ' الأنا' من تحقيق التوازن لشدة الموقف الضاغط فتلجأ الى أليات الكف و التجنب محاولة التكيف مع الواقع . اعتمد الباحث المنهجية العيادية من خلال دراسة الحالة و تطبيق اختيار و شبكة الفرز لشنتوب 1990 على حالتين من زريبة الواد ، بسكرة في العيادة متعددة الخدمات. و من نتائج الدراسة و بعد تحليل معطيات المتحصل عليها توصلنا إلى التحقق من الفرضيات التي انطلقنا منها أي أن الزوجة غير متوافقة زواجيا تتميز بعدم التكيف مع الواقع و بتوظيفهما النفسي الهش متميزا و ظاهرا بالقلق الحاد و الكف و التجنب. Abstract:This curent study aimed to reveal the psychological employment women incompatible marital through the projective production test-TAT-.the researcher relied on the clinical approch using the research tools represented the case study’ the semi confrontationel interview،and test TAT.(-Shenotop Sorting Network1990-).the study was conducted on two cases from Zeribet-el-Oued-Biskra-in multi service clinc. The researcher it s result from verication on the study hypotheses: "-the fragile psycholgical employement is characterized by weakness inability to perceive reality and adaptation. " –the fragile psychological employement is characterized by acute anxiety، despondency and avoidance.
  • Item
    التقييم في المدرسة الجزائرية واشكاليته
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-09) بوكرديم, فدوى
    شهد النظام التعليمي الجزائري منذ الاستقلال عدة تحوّلات وتغييرات أطلق عليها اسم إصلاحات هدفت إلى إيجاد نظام يجمع ويوّفق بين عدة عوامل منها أسس بناء المناهج من جهة، ومن جهة أخرى حرصت على وضع مناهج ذات بنية سليمة ومتكاملة؛ بمعنى مناهج حديثة تواكب أحدث المنظومات التربوية المتطورة من حيث مكوناتها (أهداف، وسائل تعليمية، طرق تدريس، إجراءات التقويم...) والمقاربات البيداغوجية التي بنيت وفقها. ولأهمية العنصر الأخير من مكونات المنهج وهو إجراءات التقييم في المناهج الحديثة، حاولنا من خلال المقال الحالي التركيز على هذه النقطة؛ أي التقييم تعريفه، وأهدافه إجراءاته... ومدى مطابقة ذلك مع واقع التقييم في المدرسة الجزائرية. Abstract : Since the independence of the Algerian educational system, there have been several reforms aimed at creating a system that combines and reconciles several factors, including the foundations of curriculum building, , it has endeavored to develop curricula with integrated structure; In the sense of modern curricula that keep pace with the latest advanced educational systems in terms of their components and the pedagogical approaches that were built according to them. So, , we tried through the current article to focus on this point; and the extent to which this corresponds to the reality of the evaluation in the Algerian school.
  • Item
    التعليم القرآني ودوره في خفض صعوبات التعلم الأكاديمية لدى الأطفال في الطور الابتدائي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-09) مركون, هبة
    هدفت هذه الدراسة إلى معرفة التعليم القراني ودوره في خفض صعوبات التعلم الاكاديمية للطفل في الطور الابتدائي، ومن أجل تحقيق هذا الهدف اعتمدنا المنهج الوصفي،واخترنا العينة بطريقة مقصودة والتي بلغت 50معلما يدرسون بالمدارس القرآنية، ولجمع المعلومات استخدمنا الاستبيان كأداة أساسية في البحث والملاحظة والمقابلة كأدوات مساعدة، والإستمارة تتألف من أربعة محاور: محور للبيانات الشخصية، والمحور الثاني التعليم القرآني وتطوير مهارة القراءة لطفل الطور الابتدائي، والمحور الثالث بعنوان التعليم القراني وتطوير مهارة الكتابة لدى الطفل، والمحور الرابع هو بعنوان التعليم القراني وتطوير مهارة الحساب لدى الطفل.وقمنا بتحليل البيانات التي تم جمعها من الميدان باستخدام معامل كا مربع للتطابق.وتوصلنا للنتائج التالية :-يساهم التعليم القرآني في تطوير مهارة القراءة لدى طفل الطور الابتدائي.-يساهم التعليم القرآني في تطوير مهارة الكتابة لطفل الطور الابتدائي.-يساهم التعليم القرآني في تطوير مهارة الحساب لطفل الطور الابتدائي . Abstract: This study aimed at knowing Quranic education and its role in reducing the academic learning difficulties of the child in the primary stage, and in order to achieve this goal we adopted the descriptive approach, and we chose the sample in an intended manner that amounted to 50 teachers studying in Qur’anic schools, and to collect information we used the form as a basic tool in research, observation and interview as an auxiliary tools. The questionnaire consists of four axes: a axis for personal data, the second axis is Qur’anic education and the development of reading skills for the primary school child, and the third axis is titled Qur’anic education and the development of writing skills for the child, and the fourth axis is titled Qur’anic education and the development of the child's numeracy skill. We analyzed the data that was done. He collected it from the field using the Ka-square coefficient for congruence. And we reached the following results: - Quranic education contributes to the development of the reading skill of the primary school child. - Qur’anic education contributes to developing the writing skill of the primary school child. - Qur’anic education contributes to the development of the arithmetic skill of the primary school child.
  • Item
    إغلاق المؤسسات التعليمية بسبب جائحة كوفيد -19 وتداعياته على قطاع التعليم في الجزائر
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-09) مقعاش, سامية; مباركي, سامي
    الهدف من هذه الدراسة هو تسليط الضوء على تأثيرات جائحة كورونا كوفيد -19 على قطاع التعليم في الجزائر والتداعيات الناجمة عن عمليات إغلاق المدارس بسبب تفشي الوباء، وتوضيح التحديات التي تعيشها الجزائر جراء ذلك. وكيف ساهم استغلالها للمهارات والأساليب التكنولوجية في استمرارية العملية التعليمة خلال فترة الإغلاق. وتوصلت الدراسة إلى أن توظيف تقنيات التعليم عن بعد ساهم في استمرارية التعليم والتقليل من انتشار الفيروس في الجزائر، إلا أن هذه العملية واجهتها بعض الصعوبات، سببها نقص الوسائل التقنية وكذا ضعف البنية التحتية لتكنولوجيا التعليم عن بعد، إضافة إلى ضعف الشبكة أو عدم توفرها في بعض المناطق. Abstract : The objective of this study is to shed light on the impacts of the Corona Covid-19 pandemic on the education sector in Algeria, and the implications for school closures caused by the outbreak of the epidemic, and to clarify the challenges that Algeria is facing as a result of that. and how its exploitation of the skills and technological methods contributed to the continuity of the educational process during the closure period. The study found that the employing of distance education technologies contributed to the continuity of education and reduced the spread of the virus in Algeria. However, this process faced some difficulties, caused by the lack of the technical means, as well as weak the infrastructure for distance education technology, in addition to the weakness of the network or its lack of availability in some areas.