المجلد 13 العدد 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 163
  • Item
    Writing Aginst The Grain: The (re)presentation Of Historical Reality In Don Delillo's Libra (1988)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Hassiba, Soufli
    Abstract Don DeLillo’s Libra (1988), as a postmodernist historical novel, can be read as a subversive text that problematizes the boundary between historical reality and fiction. In fact, in Libra DeLillo, writing against the grain, seeks to question the truth-value of historical (re)presentation by imitating the traditional historical novel and corresponding to what Linda Hutcheon calls historiographic metafiction. As a historiographic metafiction, Libra does not only emphasize the indeterminacy of the meaning, but also it reflects that language is no longer the obedient servant of (re)presenting (writing/narrating) History. Therefore, this paper aspires to prove that Libra as a historiographic metafiction work challenges the capacity of history to represent reality outside the text and defy the truth-value of historical knowledge suggesting the possibility of plurality of truths instead of one truth.
  • Item
    The Role Of Auditory And Educational Material In Teaching English To Visually Impaired Students
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Soumia, Tamma; Mohammed, Naoua
    This paper attempts to highlight the role that the auditory and tactile educational material play in teaching English to students with visual impairment (SVI). Unlike their colleagues who can use visual, auditory, and kinesthetic styles in their knowledge processing, visually impaired learners rely mostly on auditory reception without excluding the tactile, or kinesthetic modes to compensate for this limitation. In this context, both teaching methods and technology can help satisfy the special needs of these learners. On the one hand, the Audio-Lingual Method (ALM) with its oral/aural techniques can coincide with their auditory processing of learning. On the other hand, this can be reinforced with the use of technology resources such as the 3 D models, which help them in their tactile language learning. Now, this review aims to raise teachers’ awareness to develop the auditory competence of SVI so that they can improve their language learning. Therefore, this paper recommends teachers to incorporate the methods and material, which satisfy their learners with special learning needs.
  • Item
    Implementing The Theory Of Multiple Intelligences In Teaching English As A Foreign Language In Algeria (case Study Of University Teachers Of English In Oum El Bouaghi And Batna Universities)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Houssam Eddine, Atrous; Charif, Ben Boulaid
    Abstract Abstract: This study aims at evaluating the use of Multiple Intelligences theory for teaching in order to bridge the gap between the theory and practice in the Algerian educational context. It seeks to explore the teachers’ perspectives regarding this theory through interviewing teachers of English as a Foreign Language from the universities of Batna and Oum el Bouaghi. An interview with 20 teachers from both universities was conducted to collect the needed data. The interview reveals the teachers’ positive attitude towards using the theory to improve education, and provided us with tangible methods of implementing the theory in teaching for better results. It also showed the barriers that the theory faces in the Algerian context such as the lack of technological expertise and equipment. Thus, we stated promising solutions to the issues we found. In order to implement the theory at hand, we must urge the instructors, syllabus designers and administration managers to reconsider teaching beneath a new light where this method is taken into consideration to cater for all kinds of learners. ملخص باللغة العربية: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم إستعمال نظرية الذكاءات المتعددة في التدريس وذلك لخلق جسر بين النظري والتطبيقي في النظام الجزائري للتدريس. تهدف أيضا لإستكشاف مفاهيم المعلمين بخصوص هذه النظرية من خلال اجراء مقابلة مع مدرٍسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية من جامعتي باتنة و أم البواقي. جرت المقابلة مع 20 أستاذ من الجامعتين لتحصيل البيانات اللازمة. كشفت المقابلة نظرة الأساتذة الإيجابية تجاه إستعمال النظرية لتحسين التدريس, وزودتنا بطرق قابلة للتطبيق لإستعمال النظرية في التدريس لتحصيل نتائج أحسن. وكذلك كشفت العراقيل التي تواجه تطبيق النظرية في الجزائر كنقص في الخبرة و الموارد التكنلوجية. ولذلك, ذكرنا حلول واعدة للإشكالات التي وجدنها. لتطبيق هذه النظرية, يجب أن نلح على المعلمين, ومصصمي المناهج الدراسية و مسيري الإدارات بإعادة النظر في نظم التدريس بالأخذ بعين الإعتبار هذه النظرية لتلبية احتياجات كافة أنواع أـساليب التعلم لكل المتعلمين.
  • Item
    Analyse De L'usage Des Tice Dans L'enseignement Supérieur En Algérie. Le Cas Des Ens.
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2012-03-15) Fatna, Cherif Hosni; Naima, Guendouz-Benamma
    Résumé Cet article présente les résultats d’une enquête descriptive par questionnaire menée auprès des formateurs des enseignants de FLE dans les Ecoles Normales Supérieures en Algérie. Il a pour objectif d’analyser l’usage des TICE dans l’enseignement supérieur. C’est pourquoi, nous essaierons de répondre à la question suivante : dans quelle perspective le recours aux TICE dans l’enseignement et la formation universitaires s’inscrit-il ? Cette recherche nous a permis de situer l’usage des TICE entre les pratiques professionnelles en classe et celles en dehors des espaces éducatifs. Abstract This article presents a portion of the survey results of the educators of French-as-a-foreign-language “FFL” teachers at the Higher Normal Schools in Algeria. It aims to analyze the use of ICTS in higher education by trying to answer the following question: in what perspective does the use of ICTS come into play? This research allowed us to situate the use of ICTS between professional practices in the classroom and those outside educational spaces. ملخص يعرض هذا المقال جانبا من نتائج الاستطلاع الوصفي الذي تم إجراؤه عن طريق استبيان مع مكوني أساتذة الفرنسية كلغة أجنبية في المدارس العليا بالجزائر و يهدف إلى تحليل استخدام تكنولوجيا الإعلام والاتصال في التعليم العالي من خلال محاولة الإجابة على السؤال التالي: ضمن أي إطار يندرج استخدام تكنولوجيا الإعلام والاتصال؟ سمح لنا هذا البحث بتحديد استخدام تكنولوجيا الإعلام والاتصال بين الممارسات المهنية في القسم و خارجه.
  • Item
    Le Pouvoir Thérapeutique De La Parole Dans La Femme Sans Sépulture D'assia Djebar
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Fatiha, Chaouib
    Résumé Cet article propose une brève réflexion sur le pouvoir de la parole et sa mise en écriture dans ‘’ La femme sans sépulture’’ d’Assia Djebar. Nous verrons que l’auteure choisit la voie de l’écriture pour édifier une sépulture à son héroïne disparue pendant la guerre de révolution. En donnant voix à ses personnages féminins, elle leur permet de dire leur douleur et exhumer leur souffrance. Ainsi, le pouvoir thérapeutique de cette parole, s’avère être une véritable catharsis pour les protagonistes traumatisés par le silence et l’incapacité à faire le deuil de la disparue.
  • Item
    L’implicite Comme Stratégie Discursive Dans La Rumeur
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) ABDELAZIZ, LATRECHE; NASSIMA, AMARI ALLOUCHE
    Résumé ملخص في هذه المقالة، سنتعامل مع بعض الجوانب الخطابية للإشاعة من خلال تحليل الضمني في منشورات الإنترنت التي تتناول الشائعات حول بوباء كوفيد 19. تتيح الإشاعة صياغة أسئلة تستهدف "غير المنطوق" وتقترحه بطريقة استطرادية. إذ تسمح لنا الأسئلة حول هذا الموضوع بفهم الضمني، طبيعته وعمله في الخطاب الإشاعي، بالإضافة إلى الأساليب التي تساهم في إنتاج وتداول المعاني من خلال العلاقة بين ما يقال وما لا يقال. إذ يمكن ترجمة ما يمكن أن نستخلصه من هذا العمل في نقطتين أساسيتين: -فهم الشكل الخطابي للإشاعة، بغض النظر عن صدق محتواها، ضمن آلية حركات المعاني في إنتاج الخطابي للإشاعة. - فهم مظاهر الضمني (الافتراض/المفهوم ضمنيا) على مستوى الإشاعة بما يتجاوز أبعادها الصريحة. الكلمات المفتاحية: إشاعة - معنى - مفهوم ضمنيا - افتراض - ضمني. Résumé Dans cet article, nous traiterons de certains aspects discursifs de la rumeur à travers une analyse de l’implicite dans des publications internet traitant des rumeurs autour de la pandémie Covid19. La rumeur permet de formuler des questions qui visent le « non-dit » et le suggèrent de manière discursive. Les interrogations sur ce sujet nous permettent d’appréhender l’implicite, sa nature et son fonctionnement dans le discours rumoral, ainsi que les modalités, collaborant à la production et à la circulation des sens dans le rapport entre l’on dit et le non-dit. Ce que l’on peut tirer de ce travail, est traduisible en deux points essentiels : - Comprendre la forme discursive de la rumeur au-delà de la véracité de son contenu, par le fonctionnement des mouvements des sens dans la production discursive de la rumeur. - Comprendre les manifestations de l’implicite (présupposé/sous-entendu) au niveau de la rumeur au-delà de sa dimension explicite. Mots-clés : rumeur – sens – sous-entendu – présupposé – implicite. Abstract In this article, we will deal with some discursive aspects of rumor through an analysis of the implicit in internet publications dealing with rumors surrounding the Covid19 pandemic. Rumor makes it possible to formulate questions which target the “unspoken” and suggest it in a discursive manner. The questions on this subject allow us to apprehend the implicit, its nature and its functioning in rumoral discourse, as well as the modalities, collaborating in the production and circulation of the senses in the relationship between saying and not-saying. What we can learn from this work can be translated into two essential points: - Understanding the discursive form of rumor beyond the veracity of its content, by the functioning of the movements of the senses in the discursive production of rumor. - Understanding the manifestations of the implicit (presupposition/implied) at the level of rumor beyond its explicit dimension. Key words: rumor – sense – implied – presupposed – implicit.
  • Item
    De La Rencontre, De L’échange Et De L’enrichissement Dans Djebel Amour De Roger Frison Roche
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Soumeya, BADER
    Cet article traite le thème du discours sur l’Autre dans l’histoire imaginaire de Djebel Amour de R. Frison -Roche, notre souci est de découvrir toutes les images traduisant le thème du métissage sur tout les plans : racial, religieux et culturel à travers cette puissance de l’acte d’écriture et de la description itinérante, en se référant toujours à la présentation réelle des deux personnages centraux du roman. Pour mener à terme cette étude nous avons eu recours à une lecture purement thématique, cette dernière s’est imposée de force car le rapprochement de ce texte explique son ambiguïté et son originalité. En effet, ce travail de recherche s’affirme comme un plaidoyer pour le métissage et confirme une hypothèse déjà avancée: la rencontre avec l’Autre favoriserait-elle le métissage, la mixité, l’interculturalité, l’échange et la diversité ? En conclusion, nous pouvons dire que pour frison Roche l’ouverture sur l’Autre n’est en fait qu’un signe de tolérance et de reconnaissance visant le bonheur et la paix des peuples.
  • Item
    Approaches To Teaching Writing In Efl Context
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Sabrina, BAGHZOU
    Abstract The writing skill has been considered as the most difficult and complex skill to be taught and acquired as well. The common concept between linguists and pedagogical specialists is that it is easier for second/foreign language learners to speak, listen and read L2 than write, since writing requires much more effort from language learners to be learned. Writing teaching methods have been developed in accordance with the developments that affected English teaching methods and approaches. In the current article, two types of teaching methods are presented chronologically. The first type is the product approach followed by the process approach. The aim is to show and identify the theoretical and practical linguistic shifting from product/guided writing to process writing in teaching writing for second/foreign language learners. Product writing is a method of teaching writing, which emphasizes the students’ finished written product. It is termed a product-oriented approach which focuses on what to write and the rules of writing; the teacher is the only one who evaluates the final product; whereas the process writing approach puts emphasis on the composing process. It pays more attention to how the piece of writing is created through stages such as planning, drafting and revising. In the process approach, the teacher’s role has changed from an evaluator of the written product to a facilitator and participant in the writing process.
  • Item
    2021-03-15 One-to-one Vs. Paired Interviews In Assessing Oral Proficiency. A Comparative Study Of A Group Of 3rd Year Efl Students At Constantine-1 University
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Mohammed El Amine, SAIFI; Sarah, Merrouche
    Abstract The present paper provides a comparative framework of using individual (one-to-one) and paired interviews to assess EFL students’ oral proficiency at Constantine-1 University. Moreover, it investigates the students’ perceptions and attitudes towards undertaking each of the aforementioned assessments. Admittedly, the current study represents an individual renewal attempt to adapt and implement standardized oral tests in speaking classes. A sample of 3rd year EFL students were in a position to compare the common differences among individual and paired interviews in assessing oral proficiency through undertaking one particular testing method within each semester, and then answering a questionnaire. The results revealed better performances within paired interviews among the participants who admittedly enjoyed interacting with their peers rather than being alone in front of the teacher.
  • Item
    Enseigner Le Socioculturel En Traduction: La Périphrase Entre Autres
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Lynda, KAZI-TANI
    Résumé Notre travail tend à mettre en évidence l'apport de la compétence socioculturelle dans l'enseignement/apprentissage des langues étrangères de façon générale, et plus particulièrement celui de la spécialité de traduction à l'université. Car si l'enseignement du volet théorique de la traduction est plus ou moins conventionnel, celui de son aspect pratique ne l'est que très rarement. En effet, l'apprenant peut être amené à traduire un texte qui traite de culture, littérature, histoire, civilisation, politique, etc. Des thématiques qui ne peuvent être abordées sans une parfaite connaissance des tenants et aboutissants du dit-thème. Outre la compétence linguistique, le traducteur devra avoir une maîtrise parfaite des différentes composantes des textes sources et cibles pour ne pas commettre d'interférence. Que faire devant les expressions idiomatiques ou figées, les jeux de mots ou encore les périphrases? C'est à cette dernière question que nous tenterons de répondre à travers notre travail.
  • Item
    Introspecting Translation Of Business Idioms Corpus-based Analysis Of Business Idioms Translation From English Into Arabic
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Safia, SEDDIKI; Yasmine, KELLOU
    One of the most challenging issues in the realm of translation is translating idioms. This study shall review the main problems encountered when dealing with the translation of business idioms and the extent to which idiomaticity in economic texts is retained, distorted or lost; and why? In addition to discussing possible strategies to keep losses to a minimum. The research shall adopt a corpus-based analysis to highlight that literal translation is not valid with idioms, however, in economic texts, it may be the only solution for the translator to convey idiomaticity with respect to the characteristics of economic discourse.
  • Item
    Promoting Inclusive Education Practices Through Parental Involvement: The Case Of Algerian Middle Schools
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Khadidja, LATRECHE; Ahmed Chaouki, HOADJLI
    Abstract Inclusive education is one best way of ensuring the full access of students with and without disabilities in the educational process. Its main salient concern is to provide an equitable learning environment wherein all students are alike. Admittedly, there is ample evidence that the educational reform towards inclusive schools, if not allied with a profound understanding to the history of inclusion, would be slow. Reviewing the literature of inclusion highlights various critical factors that cement inclusive practices at schools. Parental involvement is one significant predictor of effective inclusion. This study, henceforth, aims at investigating middle school principals’ attitude towards parental involvement, and how far can this parents-schools synergy promote students’ academic achievement. In essence, it seeks at expanding the inclusive consciousness of parents, either they have children with special educational needs or they do not. To obtain the necessitated data, a cohort of 13 principals at the middle level was conveniently selected for the parental involvement interview. The obtained results from this qualitatively-oriented study reveal some positive and some other negative perceptions of school-parent relations on the part of principals. Recommendations for developing and improving parental involvement issues are henceforth provided.
  • Item
    The Colonial Burden Of The Past In The Present
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Amine, CHAAMI
    The exceptionalism has been reinforced by exposing the truth behind terra nullius .The possession and colonization of Australia were justified by the rigorous application of the doctrine of terra nullius. Exposing the underlying principle of terra nullius is a conspicuous s ouvenir in the Australian history that lies beneath the modern Australian state and of the ways in which that history has sometimes been deliberately suppressed to give the impression of more dignified and honoured foundation of Australia. It is more concerned with readdressing the moment of settlement and exposing the reality behind terra nullius in order to deconstruct th mythic aspect of doctrine than focusing on issues which are related to the exact accuracy of events. .
  • Item
    Key Issues in Implementing CLT in EST
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Mouna, HEZBRI; Djamel, GOUI
    This study attempts to identify the reasons behind the failure of communicative language teaching (CLT) in developing a high level of EL oral proficiency among EFL learners in oral expression classes. Through investigating the key issues of implementing its techniques and strategies in English speaking teaching (EST), it highlights the deficiencies of this method in effectuating an effective didactical oral experience; whereby, EFL learners are able to acquire English speaking skills and develop an independent EL communicative competence (CC) so as to meet their needs in communicating more efficiently using EL. In this respect, it also seeks to reduce the effects of these deficiencies via suggesting alternative implications for English speaking skills didactics in oral expression classes. As well as increasing its efficiency in order that a higher English oral proficiency would be available for EFL learners in oral expression classes, eventually.
  • Item
    Efl Learners’ Perceptions Of The Impact Of Cultural Knowledge Background On Listening Comprehension. The Case Of Lci Private School Learners In El-eulma –sétif
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) Lyna, Keraghel; Charif, Ben Boulaid
    Abstract Culture-language relationship has led to numerous debates on its role in English skills learning proficiency, particularly listening comprehension skills in different non-native speaking countries. The present study aims to explore Algerian EFL learners’ perceptions of the impact of cultural background knowledge of the target language on their listening comprehension. To achieve this purpose, twenty English language learners, females, and males, from the intermediate level class at the private school of languages (LCI) in El-Eulma, Sétif are selected using purposive sampling. Data is collected through a Likert scale questionnaire webbed to the sample and then analyzed by using SPSS. Participants are given 21 statements based on the agreement Likert scale option on the impact of cultural knowledge on their listening comprehension abilities. The findings reveal that the majority of learners consider having a weak grammar, vague pronunciation, and lack of practice as the cause for having difficulty in understanding the listening material. However, a significant number of learners find it difficult to get the meaning of the listening material when they don’t have the cultural awareness of the topic no matter how easy is the language.
  • Item
    حجاجية التأويل في الهرمنيووطيقا المعاصرة تأويلية هانز غادامير أنموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) دلال, وشن
    يحتل كل من الحجاج والتأويل الموقع الأساسي للفكر الإنساني لأنه يتعلق بهما رهان المعنى والتأثير والتأمل الفلسفي. والتأويلية أو الهرمنيوطيقا هي محاولة إعطاء معنى لحدث أو لقول أو لنص لا يبدو فيه المعنى واضحا، وقد احتلت الهرمنيوطيقا في الفترة الأخيرة حيزا كبيرا من الدراسات الأدبية واللسانيات وباقي العلوم الإنسانية حيث أصبحت بمثابة مبحث فلسفي لدراسة عمليات الفهم وتأويل النصوص وخصوصا النصوص الأدبية . انطلاقا من هذا سيحاول هذا المقال البحث في حجاجية التأويل في المشروع التأويلي لدى هانز غادامير رائد الهرمنيوطيقا المعاصرة، إذا علمنا أن التجربة التأويلية عند غادامير تقوم على التفاهم والحوار كعلاقة جدلية منتجة وخلاقة بين النحن والتراث وبين الأنا والآخر قوامها السؤال والجواب ودليلها المساءلة والتجاوب... : Each of argumentation and hermeneutics have their principal position in human because of their strong relations to the meaning, influence and philosophical reflection. Hence‚ Hermeneutics is an attempt to give meaning to an event, a saying or a text in which the meaning is not apparent. Hermeneutics took a place in a huge amount of a lot of literary studies in addition to linghistics an d some other human sciences so it It became a philosophical topic for studying the processes of understanding and interpreting texts, especially literary ones. Based on this, this article will try to research the argumentation of interpretation in the hermeneutical project of Hans Gadamer, the pioneer of contemporary hermeneutics, especially when we know that the interpretive experience of Gadamer is based on understanding and dialogue as a productive and creative dialectical relationship between the "we" and the legacy on the nation in addition to the relation between the "I" and the other, which is based on question and answer and its evidence is accountability and respond. .
  • Item
    الاستعراض السردي وهندسة الديكور الدرامي في الرواية المغربية "الحنش" أنموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) غنية, بروبي; فاطمة, مختاري
    تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن خصوصية الاستعراض السردي في الرواية المغربية المعاصرة من خلال الإحاطة بجماليات التصوير الفني لها مع مجمل العناصر السردية الملتحمة مع بعض البعض ، وذلك من خلال مقاربة الرهانات التجديدية الدرامية داخل الرواية المغربية المعاصرة ونحن –هنا- ننتخب من بين الروايات المغربية المعاصرة رواية الحنش لصاحبها عبد الإله الحمدوشي، لتقع المساءلة النقدية على عدة مستويات تنتهج سبل التقصي لثبات البنى السردية أو أنماط انكساراتها ومحاولة رصد للحظات التشكل الدرامي وأشكاله بما يستقيم مع توجهات البحث وما قامت عليه اشكاليته المحددة بالاستعراض السردي وهندسة الديكور الدرامي في رواية الحنش ،عبر منهج قرائي يتخذ من الوصف والتحليل أسلوبا في التناول والطرح.
  • Item
    دلالة توظيف الرمز في الرواية الجزائرية الحديثة - أصابع لوليتا لواسيني الأعرج أنموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) مروة, عمرة; مسعود, وقاد
    استطاعت الرواية الجزائرية الحديثة أن تحقق ثراء فنيا متميزا، لا سيما خلال الفترة الأخيرة من القرن العشرين، ومطلع القرن الراهن حيث تمكنت على يد جيل تواق وطموح للتجديد أن تبرز مكانتها فعرفت انتشارا كبيرا في الساحة الأدبية، كونها تعالج القضايا الاجتماعية بطريقة فكرية ونفسية، فهي تمثل أهم الفنون والأجناس الأدبية خاصة في مجالات الفنون السردية كافة، وهي التي احتوت العديد من المميزات والخصائص والظواهر والتحولات، فكان الرّمز من الظواهر الفنية التي لجأت إليها، فهو يعد أهم وسيلة يستخدمها الروائيون في بلوغ الإتقان الفني، والقدرة على التوصيل والتأثير وكذلك لتطوير اللغة والسموّ بها وتقديم أرقى اللوحات الفنية التي تعبر عن أعماق الوجدان البشري، فقد استفاد الروائيون من إعادة النظر في التراث القديم ليجعلوا منه مصدرا للرمز في قصائدهم، وبما أن الرمز يلعب دورا فعالا في إثراء التجربة الروائية . فقد جاء بحثنا ليقف على هذه التجربة في رواية أصابع لوليتا لواسيني الأعرج، محاولين الإجابة عن بعض الأسئلة منها : ما الرّمز ؟ و ماهي أنواعه؟ وما دلالة الرموز التي استخدمها الروائي واسيني الأعرج في روايته المخصوص بالدراسة والتحليل؟ The modern Algerian novel managed to achieve a distinct artistic richness, particularly during the last period of the twentieth century and the beginning of the current century. Hence it was able, by anexcitedand ambitious generation for renew alto highlight its position and spread widely in the literary field, as it addresses social issues in an intellectual and psychological way. The most significant arts and literary genres, especially in all fields of narrative arts, which contained many features, characteristics, phenomena and transformations, so the symbol was one of the artistic phenomena that I resorted to, as it is the most important tool used by novelists to gain artistic perfection, the ability to communicate and influence, as well as to develop language and transcend it and to introduce the finest artistic paintings that express the depths of the human conscience. Therefore, the novelists have benefited from a review of the ancient heritage to make it a source of symbolism in their poems, and since the symbol plays an effective role in enriching the narrative experience. Our research aims to stand on this experience in the novel “the Fingers of Lolita” by Waciny Laredj, attempting to answer some questions, including: What is the symbol? What are its types? What is the significance of the symbols used by the novelist Waciny Laredj in his novel for study and analysis?
  • Item
    اصناف المتلقي في منهاج البلغاء وسراج الادباء
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) فاطمة, جوادي
    الملخص بالعربية يهدف هذا البحث الى تسليط الضوء على اصناف المتلقي في منهاح البلغاء وسراج الادباء لحازم القرطاجني.هو واحد من الذين كان لهم ااهتمام واسع بالمتلقي ;ويظهر ذلك في ربطه بين الشعر والتلقي في معظم القضايا التي تناولها فيه. بحيث اراد من خلال مدونته ان يخلص ما لحق الشعر من ضعف وهوان ويعيد الاعتبار للذي يوجه اليه الابداع وهو المتلقي وجعله اساسا في العملية النقدية بعدما تراجع التلقي للشعر في زمانه. Abstract this research aims at shedding light in the different types of Receiver in Minhadj EL Boularaa wa Siradj ELoudbaa by Hazim El K artajani. He is one of those criticisms who were deeply interested in poetry and talked reception in almont .all his dealt with netters.Any sort of weakness and reconsider creativity .By means the receive who is core part of any discourse in the field of critics.
  • Item
    فاعلية الحجة في الحوار التعليمي بين التنظير ولإجراء
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03-15) السعيد, قاسمي
    فاعلية الحجة في الحوار التعليمي بين التنظير والإجراء The effectiveness of the argument in the educational dialogue between theoretician and the procedure يعد الحوار من بين أهم الاستراتيجيات التواصلية التي تضمن التفاهم والتواصل؛ باعتباره استراتيجية مباشرة وفق ما يقتضيه الموقف وخصوصيته، والخطاب التعليمي واحد من هذه المواقف التواصلية التي تعد الحجة أحد أهم ركائزه، باعتباره حوارا تآزريا إقناعيا يساير فيه المعلم متعلّميه وفق سياقات تواصلية خاصة. بواسطته يمارَس الفعل التعليمي ويحقق هدفه، من أجل توجيه مسارات الفكر وصناعة الرأي. ولمعالجة هذا الموضوع، وجب الإجابة عن الأسئلة الآتية: - ما هي أهم خصوصيات الحوار التعليمي؟ - كيف تساهم الحجة في تحقيق أهدافه؟ - ما الدور المنوط بطرفي هذا الحوار؟ Dialogue is one of the most important communication strategies that ensure understanding and communication as a direct strategy, as required by the situation and its specificity, and the educational discourse is one of these communicative positions, which is one of the most important pillars of the argument, as a synergistic dialogue in which the teacher follows his teacher in accordance with special communication contexts. By doing so, he practices the educational act and achieves its goal, in order to guide the paths of thought and opinion-making. To address this issue, the following questions must be answered: - What are the most important peculiarities of educational dialogue? - How does the argument contribute to its objectives? -What is the role of both sides in this dialogue?