الإعلانات التجارية في الفقه الإسلامي
Loading...
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
"ملخص:
تحتل العملية الإعلانية المكان الأبرز في الجهود التسويقية والترويجية لأي منشأة أو مؤسسة،كما وتعكس هذه العملية المنظومة الثقافية والقيمية لأي مجتمع عبر ما تختز له في ثناياها من إيحاءات ثقافية وفكرية ونفسية ، ومن خلال ما تثيره الإعلانات من جدل مستمر بين التسويقين والفقهاء في الضوابط الشرعية لصحة الإعلان وقد حاولت هّذه الدراسة تسليط الأضواء الكاشفة على مختلف جوانب العملية الإعلانية من خلال التعريف بالإعلانات التجارية ونشأتها وتطورها، والتطرق إليها كذلك من حيث الأنواع والأهداف التي يسعى المصمم إلى تحقيقها والأركان وتقييم ذلك من الناحية الشرعية، وقد رسمت هذه التوجهات الأحكام و الضوابط الشرعية الواجب توافرها في مكونات الرسالة الإعلانية والهدايا الإعلانية، إضافة إلى الأسس الفنية والعلمية للإعلان و وقياس فاعليته وقد اشتملت هذه الدراسة على دراسة ميدانية تمثلت في مقابلة شخصية مع إحدى المؤسسات المتخصصة في تصميم الإعلانات التجارية وذلك من خلال بعض الاستفسرات والتساؤلات وفي الأخير ختمت هذه الدراسة بمجموعة من النتائج والتوصيات تم التوصل إليها من خلال هذا البحث.
الكلمات المفتاحية: الدعاية ،الإعلان، التسويق، الإعلانات التجارية.
"
"
The advertising process occupies the most prominent place in the marketing and promotional efforts of any establishment or institution. This process also reflects the cultural and value system of any society through its cultural, intellectual and psychological implications.
And through what the advertising raise of the ongoing controversy between marketers and jurists in the controls of legitimacy of the validity of advertising, and has tried this study to shed light on the various aspects of the advertising process through the definition of commercials and their inception and development
And to address it in terms of the types and objectives that the designer seeks to achieve and the pillars and evaluate it in terms of legitimacy
These guidelines are based on the legal rules and regulations that should be used in the components of the advertising message and advertising gifts, in addition to the technical and scientific bases of the advertisement and measuring its effectiveness. This study included a field study that was in a personal interview with one of the specialized institutions in the design of commercial advertisements. Through some inquiries and questions and finally this study concluded with a set of findings and recommendations reached through this research
Key words:
Hype,advertising,marketing, commercial advertisement
"
Description
مذكرة ماستر تخصص معاملات مالية
Keywords
": الدعاية ،الإعلان، التسويق، الإعلانات التجارية., Hype,advertising,marketing, commercial advertisement"