JMRHS_Vol 05 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 21
  • Item
    الإرسالية التبشيرية الأمريكية ورواد النهضة الفكرية العربية في بلاد الشام خلال القرن 19 م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) فرحات, الكاملة
    The Christian missions in the Levant are considered as one of the most important western penetration means inside the Ottoman Empire during 19th century, in order to expedite the division of its legacy under the name of the sick man; here in our article we focus on the American missionaries which started realizing their aims through education, translation and publishing books using Arabic language as a bridge , and standing on educated personalities like : El- CHIDIAC , ElYAZIGI, who were appeared in the field of knowledge . This interchange leads to the development of intellectual life and the increase of conscience level by dint of the journalism and the movement of authoring, what is worth mentioning is that enlightenment which had spread in Levant, expanded to the neighboring countries and Egypt .
  • Item
    الحياة الأدبية في الجزائر الحفصية 982-625 هـ/ 1228- 1574م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بن عمر, علال
    summary. The literary life in Algeria Hafsid dynasty. (625-982 AH /1228-1574 CE) We tried through this study for to clear the dust from our literary heritage, then we follow the most important scientific production of our ancestors, also their literary influence which influenced the literary treasury in the Maghreb area, as well as entire Islamic world. Throughout the Hafsid period there were unstable political events, as a result of internal problems and the power struggle by many princes, in addition to appearance of the Christian Recovery Movement which began to align the southwestern coasts of the Mediterranean sea. So the problem asks itself: Did those disturbances have a role in relation to the breakdown of literary life?, is it possible to emerge a scientific or a literary movement in such a situation? , and at that time, have the writers, the poets and the linguists appeared to lead the literary life ?. We discussed the problem with three broad points: 1- The literary heritage of the region before the Hafsid era. 2- The rise factors of literary life in the region. 3- Aspects of The literary life in the region. (With a brief introduction of many famous writers and poets).
  • Item
    نحو محاولة لتحديد مفهوم الصحافة المحلية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بلحوسين, نصيرة
    إن الأدبيات التي تتناول مفاىيم الصحافة المحلية تشنً إلى أنو ليست ىناك أراء موحدة فيما يتعلق بهذه الدفاىيم .ويرجع تعدد ىذه الآراء إلى اختلاف الابذاىات التي ينظر منها الباحثون إلى الدوضوع .لذا لصد أربعة مصطلحات وىي : " الصحافة المحلية"، "الصحافة الإقليمية"، "الصحافة الجهوية"،"الصحافة الجوارية". فما ىو الدصطلح الأنسب لاستخدامو ؟ وما ىي أىم الفروقات الدوجودة بنٌ ىذه الدصطلحات ؟. résume: Dans le cadre de notre tentative de définir le concept de journalisme local, nous avons rencontré plusieurs difficultés, y compris le chevauchement Les concepts et les termes, d'une part, et la convergence des significations qu'ils indiquent d'une part Il nous est également difficile de choisir le bon concept pour notre étude, ainsi que l'absence d'un accord holistique Presque comme un accord entre chercheurs arabes sur le terme approprié, Ils utilisent le terme «journalisme régional» et se réfèrent à leur tendance à l'école Anglo-Saxons, et les chercheurs marocains utilisent les termes «local» et «géographique» Pour leur tendance à l'école française, et cette différence dans la perspective de ces chercheurs nous a fait Cet article décrit les termes "local", "régional", régional, "et" Enfin, nous concluons que cela signifie le même concept, nous avons donc choisi d'utiliser dans cet article un terme La presse locale, pour laquelle nous avons défini le concept d'audit, avec les différences entre eux .
  • Item
    دور الأسطول الجزائري في إنقاذ مسلمي الأندلس 1529 م 1609 م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) سحابات, زهيرة
    The fall of Granada in 1492 was the last stronghold of Muslims in Andalusia, a decisive turning point in the history of Mediterranean relations and issues. It is a renewal of the Christian-Islamic conflict between the Spanish Kingdom and the Ottoman Empire, Since then the Spaniards have sought to rid the Muslims of all forms of intimidation , And with the beginning of the sixteenth century AD turned balances and emerged actors active and changed the course of history in the Western Basin of the Mediterranean, Algeria, which emerged as the Lady of the Mediterranean since its accession to the Ottoman Empire and thanks to the Navy and its rulers and Such as Al-Rays Khairuddin, Alij Ali and others. The Algerian undertook the task of rescuing their Muslim brothers, the persecuted Andalusians fleeing the Spanish Inquisition and the oppression and injustice of the Spanish rulers. This is because of the religious link they collect on the one hand and by virtue of the neighborhood and The proximity to the other side and also bearing the emblem of Islamic solidarity in the western basin of the Mediterranean, where they quickly responded to the appeal and did not spare the Muslims to help them, either with life or equipment and equipped the emergency situation all the necessary equipment and ships available at the time to bring them to Algeria safely , And did not waver for a day even of Algeria lives in the worst conditions.
  • Item
    ضريبة الباريا في الأندلس في عصر ملوك الطوائف خلال القرن 5 هـ/ 11 م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بوالصوف, فضيل
    Andalusia during the 5th century AH / 11 CE was a complete collapse in its political unity following the dissolution of the Umayyad state into emirates and independent kingdoms. This led to a major reversal in the balance of military power among them and between the Christian kingdoms in the northern Iberian Peninsula. Which was defined by the rulers as the kings of the sects - under the pressure of the Spanish Christians. These pressures were translated into the imposition of the stronger party on the weaker party and the payment of the tax of parity or tribute at the core of these conditions. This tax, which has been employed in the service of the project. The project was initiated by Ferdinand I of Castile. It was also a major factor in the intervention of the Almoravids in Andalusia to stop. It was also a major factor in the intervention of the Almoravids in Andalusia. This intervention, which also revealed the extent of disagreement between these kings and the extent of their desire to return to the situation that preceded the crossing of yuseph Ibn Tashfin. But the concerns of the kings of the sects and their fears of the ambitions of the Almoravids turn into alliances with the King The Christian who gave Almoravid justification for the overthrow of their rule and termination and their descendants.
  • Item
    مؤتمر آكرا الأول أبريل 1958والثورة الجزائرية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بلبالي, عبد الكريم
    The first Accra African Conference was held in exceptional international and local circumstances that has overshadowed the conference and has represented one of the most important reasons that led to its organization, as well as it has great impact on its decisions. The independent Arab African countries were invited to attend the conference, in addition to Algeria represented by the National Liberation Front. The conference has a focus on two main issues; the African unity and the Algerian issue, while the revolution of liberation in Algeria was ongoing and had its impact over the general situation in Africa.
  • Item
    واقع اللغة العربية في الجزائر ومسألة ترقيتها عند الدكتور محمد ابن أبي شنب
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) دهاش, الصادق
    The French occupation authorities several hellish attempts to be behind, humiliate and subjugate Algerians by restrictions on the Arabic language, as a matter of accents and dialects, and so the Arabic language was considered a foreign language, strange and exotic language among his family, while becoming the French language treating and teaching of language and conversation city natal. almost winning the French occupation authorities in eliminating the characteristics and forms of identity and Algerian nationality, and not for the strong giveaway by some intellectuals unattended Algeria to address the Westernization of Algerian society project, and it is they Dr. Mohamed Ibn Abu Cheneb, who stood lookout for French ification and naturalization and integration of Algerians and finally enough to say that he was the first doctor in the Arab Algerian literature and French literature is not, then the work of the son of the plague abouCheneb and dissemination of Algerian heritage all its rich components and themes.
  • Item
    حرب يوغرطة ودورها في بزوغ نجم القائد ماريوس الرجل الجديد في روما
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بوصبيع, عمر
    عرفت روما منذ نهاية القرن الثاني ق م وبداية القرن الأول ق م أخطارا خارجية عجز قادة الجيوش من النبلاء على التغلب عليها وتمثلت تلك الأخطار تحديدا في حرب يوغرطة في إفريقيا وكذا محاربة قبائل الكمبري والتوتون الجرمانية المنهمرة على إيطاليا من الشمال، في تلك الظروف سنحت الفرصة لرجل من من طبقة الفرسان يدعى كايوس ماريوس ليبدي قدرة على قيادة الجيش وأفكارا جديدة حول تنظيمه وكيفية الانخراط فيه. ونظرا للنجاح الذي حققه في حرب يوغرطة استطاع الوصول إلى منصب القنصل في روما وتم التجديد له وإعادة انتخابه مرات متتالية ليواصل حربه ضد قبائل الكمبري والتوتون شمال إيطاليا التي سرعان ما أنهاها وانتصر فيها. وقد عرف ماريوس بلقب الرجل الجديد في روما لكونه لا ينتمي إلى طبقة النبلاء ولا إلى الحزب الارستقراطي المهيمن على مقاليد السياسة في روما بل كان يناصر الشعبيين وطبقة العامة لذلك فتح الصراع من جديد بين العامة والنبلاء ليتحول من صراع سياسي إلى حروب أهلية خلال القرن الأخير من عمر الجمهورية الرومانية. The abstract: Since the end of the 2 nd century BC, Rome had known external dangers even the armies’ noble leaders couldn’t got overcome .These threats were represented specially in Africa with Yugurtha’s war as well as the fighting against the Germanic tribes - Cimbri and Teutons – which flowing out at the north of Italy . In those conditions, a knight man called Caius Marius had got the opportunity to show a capability of leading the army and also new ideas about army’s organization and how to engage in it. As a result to his success in Yugurtha’s war, Caius Marius was able to reach the post of consul in Rome and he was re-elected many times to continue his war against the tribes of Cimbri and the Teutons in northern Italy, which quickly ended and won. Caius Marius was named in Rome as The New Man, because he wasn’t belong to nobles or to aristocratic party which was dominated on politics in Rome. He was a supporter the public class, so he opened again the conflict between the public and the nobility to turn from political conflict to civil wars during the last century of The Roman Republic’s era.
  • Item
    الحركة الاصلاحية في الجزائر بدايات القرن 20 م. "المولود ابن الموهوب انموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) حفيان, رشيد
    يتناول المقال جانب مهم من تاريخ الجزائر المعاصر المتمثل في العمل الاصلاحي الذي جاء كرد فعل من طرف النخبة الجزائرية المثقفة لحماية الهوية الوطنية من الذوبان في الحضارة الغربية التي مثلها الاستعمار الفرنسي ، ومن هذه النخبة اخترت شخصية المولود بن الموهوب(1866-1939م) الذي أرسى الى جانب مجموعة من النخبويين اللبنات الأولى للحركة الإصلاحية الجزائرية ،التي ستواصل جمعية العلماء المسلمين الجزائريين فيما بعد عملية بنائها و تكوينها في صورة حركة إصلاحية منظمة تعمل على مواصلة محاولة تغيير واقع المجتمع الجزائري المزري، على عكس ما تذهب إليه أغلب التوجهات العلمية عند تسليطها الضوء على الحركة الإصلاحية الجزائرية خلال العشرينات و الثلاثينات من القرن الماضي، إذ تغفل عن ذكر تلك الشخصيات و تُعرض عن مجهوداتهم ،بل و تجعل من شخصيات أخرى دون غيرها منطلقا لتلك الحركة!. وبذلك حاولنا الكشف عن الجهود المبذولة لهذا المصلح الجزائري بدءا بالتعريف به من خلال سيرته الذاتية الى الانتقال الى جهوده الاصلاحية .This article examines important in the history modern of Algeria of correctional labor, which came as a reaction by the Algerian elite educated to protect the national identity of the melt in the Western civilization represented by French colonialism, and this elite chose a personal Mouloud Ben Mouhoube (1866-1939) which laid to by a group of elitist first reformist movement Algerian building blocks, which will continue to Algerian Muslim scholars Association later construction process and composition in the form of a reform movement organization that works to continue to try to change the reality of the miserable Algerian society, contrary to what you go to most of the scientific trends when Highlighting the movement Algerian reform during the twenties and thirties of the last century, as it omits to mention those figures and exposure for their efforts, and even makes the other characters without other platform for that movement !. And so we have tried to detect the efforts of the Algerian reformer starting definition him through his autobiography to move to his reform efforts in the cultural and religious sphere.
  • Item
    التطور السياسي في السودان الغربي قبل القرن 5ه " مملكة غانة " أنموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) عطية, عبدالكامل
    This essay treats the polotical development of one of the oldest islamic kingdooms on the african westren""kingdoom of ghana". The ghanian trial on hypecracuity is known as the earliest polotical kingdoom that witnessed the west of africa. Through this study ,we shad light on the principle stages of this glory expriment and we focuse also on the polotical practices on it's period without neglacting the arabic resources that historicizing well about it.
  • Item
    مدارس التعليم القرآني في الجنوب الجزائري ولاية ادرار نموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) جرادي, محمد
    التعليم القرآني كاحد من أشهر الوظائف في المجتمعات الدسلمة، تعددت مقاصد التعليم القرآني بتُ طلب الفضيلة كإثبات الذات، كالمحافظة على اللغة كالذوية، كغتَىا. اختلفت بذارب التعليم القرآني بتُ البلداف الإسلامية، بل تنوعت في البلد الواحد، كإذا اتفقت في موضوعها فإف الدناىج كالوسائل كالنتائج متباينة. كالمجتمع الجزائرم ما فتئ ينظر بكثتَ من التقدير للتعليم القرآني كيُسخر لخدمته شتى الوسائل. وقد عرف التعليم القرآني في مرحلة الاحتلال الفرنسي للجزائر 1830 ، كمرحلة ما بعد الاستقلال 1962 ازدىاران في الدناطق الجنوبية خاصة )الصحراء(، ىذا كتعد كلاية ادرار كاحدة من كلايات الجنوب الجزائرم رائدة في التعليم القرآني.Abstract: Teaching Qur’an is one of the most famous jobs and professions occupations in Muslim societies. The concern for Quranic teaching was not for the seek of virtue, but for many purposes, among which self-affirmation, preserving language, identity and others. The experiences of Quranic education differ in the Muslim countries, moreover, we can find varied experiences in the same country. Even If they agreed on the subject, the methods, the means and results are different. Algerian society has always been very appreciative of Quranic education and has used various means to serve it. The Department of Adrar, one of the southern departments in the south of Algeria, is a pioneer in Quranic education with regard to three indicators: 1 - the widespread of Qur’anic schools gathering not only local learners but also from the neighbouring African countries. 2 - Abundance in the teachers of the Qur’an both under the state regime and private.3 - the important numbers of Qur’an custodian
  • Item
    الشرفاء في المجتمع المغربي خلال القرنين 3 و 9ى/ 41 و 45 م
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بن داود, نصرالدين
    يعافً ىذا البحث موضوع طبقة الشرفاء ومنزلتهم في المجتمع الدغربي خلال القرنين 8و 9ى/ 14 و 15 م ليبرز طبيعة وميزة ىذه الدكانة التي حظي بها الشرفاء من خلال كتاب "إسماع الصم في إثبات الشرف من قبل الأم" للمراكشي القسنطيني الأكمو الدتوفى سنة 807 ى/ 1404 م ويليو "إسماع الصم في إثبات الشرف للأم" لابن مرزوق الحفيد التلمساني الدتوفى سنة 842 ى/ 1439 م.وقد حققتو الباحثة الدغربية الأستاذة مريم لحلو من جامعة وجدة بالدملكة الدغربية. لقد أخذت نازلة النسب الشريف من قبل الأم جدالا علميا بين فقهاء حواضر بلاد الدغرب، فمنو من أنكرىا، ومنهم من أثبتها، ومنهم من وقف بينهما، وىذا ما يدل على الحراك العلمي والتواصل الفكري بين لستلف حواضر الدغرب. إلا أن الإمامين الدراكشي الأكمو وابن مرزوق الحفيد قد فصل فيها بتقديم حجج أحقية النسب الشريف من قبل الأم من الكتاب والسنة وآراء العلماء وأدلة الرأي والعقل. وكانت ىذه الدنزلة الخاصة للشرفاء تقتضي حقوقا ذات أبعاد أخلاقية واجتماعية، ناىيك عن الأبعاد السياسية، خاصة بعد انهيار الدولة الدوحدية وقيام ورثتها من الدرينيين والزيانيين والحفصيين. وىذا التأليف يدل على إحياء مكانة ىذه الطبقة في المجتمع. the saints on the society of maghreb during the8 9 th century H/14 15thcentry N Y on the bouks «Ismae alsom fi itbate al charaf min qabeale el oum » by al morakshi al qasanetini al akmah and «Ismae al som fi itbate al charaf lil oum » par ibno marzouk el hafid tilimsani by ibn marzouk tilimsani This research highlights on the subject of saint class and its role on the society of maghreb during the 8 and 9 th century H Y /14and 15 th centure N Y one with an emphisis on the book witch run as follows - «Ismae alsom fi itbate al charaf min qabeale el oum » By al marakchi al qasanetini who in 807m.c/1404cc - «Ismae al som fi itbate al charaf lil oum » by ibn marzuouk died in 842 mc/1439cc The problématic of the saints had pawed the way for a huge scientific lebate between the versatib thinkers of the main city of maghreb. some of them had rejected this phenomen; others had been for it and the others had taken the middle of the road. this means that the scientific progress was seeing its glorious times on this region on the other hand , Al Murakshi and Ibn Merzuk had sent the last word on this affair rebying on strong argements The « saints » affair demanded some social moral and political rights.This research tries to show the importance of the class on this society.
  • Item
    علاقة علماء العصر السلجوقي بسلاطين و وزراء عصرهم
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) قنيفي, عبدالرزاق
    Abstract The migration of the Seljuk great Turks tribe considred as the most important migrations of the Beyond river and central Asia, from which emerged the most powerful and Independent Emerates ever in the time of the decline of the Abbassid caliphate and maintained the continuity of the Islamic rule in the person of the Abbassid state after the elimination of the influence of the Shiite Buyid. All the Islamic sources agree that the political and military role of the Seljuks was strong which was confirmed by the number of their subjected territories, thus the civilizational side of them must not be neglected thanks to the importance they gave to the intellectual and scientific life as well , that can be seen through the cultural construction which was like a turning point in the prosperity of that side in the person of the famous regular schools, the efforts of the famous minister Nizham Elmulk Tossy must be taken in consideration . The distinction that was made by the Seljuks in the political, military domination and the flourishing in the intellectual and the scientific sector comes side to side with the juristic studies which was contributed to the prosperity of the Sunni Islam and the decline of influence of Shiit due to the strong relationship between the ministers and sultans of the Seljuk state and the scientists of their time which granted the development of the intellectual and scientific life in the orient , central Asia and beyond the river through the formation of a generation of students served for the continuity of public life significated the heavy production of works considred as resources and references conserved the flourishing of different sciences which was in the regular and private schools . Moreover the activities of intellectual debates which were held in the councils of scholars in both schools and in the ministers or sultans courts. All these facts expressed the importance in the scientists and the relationship with the ministers and sultans in.the Seljuk era of the orient specifically the thing that made a point of strength for the rule of the Seljuk family during the Abbassid caliphate.
  • Item
    الفكر والثقافة في حاضرة تلمسان خلال العهد الزياني
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) طوهارة, فؤاد
    شهد المغرب الأوسط خلال العهد الزياني حركة راقية ونشاطا متميزا في لرال الفكر والجقافة تعكس درجة الوعي السياسي و الأخلاقي الذي وصل إليو خلفاء الدولة ، بما خصصوه من عناية فائقة ورعاية دائمة لفئة العلماء والفقهاء ، وما بذلوه من جهود مضنية في إقامة الدؤسسات والدعاىد الدينية والتعليمية ، ولساطبة أىل العلم والفقو من لستلف حواضر العالم الإسلامي لإستقدامهم إلى حاضرة تلمسان ، كل ذلك كان لذا تأثنً إيجابي في عقد المجالس العلمية و تفعيل الدناظرات الفقهية والأدبية و تنشيط الحركة التعليمية بشكل خاص مع زيادة في الانتاج الفكري والجقافي . Abstract : Tlemcen emerged as cultural capital during the Islamic era, where its distinct activity appeared in the field of thought, culture and science, thanks to the sultans of the State,, I took care of a lot of scientists and scholars, and made great efforts in building institutions and religious institutes Tutorials, and contacting scientists and scholars from various countries of the Islamic world to come to Tlemcen, all these factors had a positive impact in holding scientific boards and activate the debates and stimulate production and educational cultural and intellectual.
  • Item
    سياسة حمودة باشا الخارجية 1782 - 1914
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) محمدي, رزيقة
    Résumé : Le but de cet article vise a démontrer les différentes relations (diplomatique, politique, commerciale ) qui étaient entre la régence de Tunis et quelques pays européens et spécialement ( Venis, Danemark ,les iles Italiennes, Napoli, Sécile, Livourne , Autriche, Hollande, Portugal ). D’où cet article que nous mettons a votre disposition ainsi qu’a la disposition de notre lecteur, vise à démontrer les relations euro-tunisiennes à l’ère de Hammond Pacha ( 1782-1814) qui se caractérise par une période de paix et des périodes de guerre. 225 20 العدد En fonction des évènements. Nous découvrirons par la suite la répercutions de ses relations sur la situation interne de la régence et la tendance du Bey à les gérer à son profit et par conséquent relever le défit à un niveau externe et placer sa régence a haut niveau.
  • Item
    الطريقة الفقرية في مملكة غرناطة: تأثيراتها على الحياة الاجتماعية وموقف الفقهاء منها
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بعلي, زوبير
    تعتبر دراسة تاريخ مملكة غرناطة من الأهمية بمكان نظرا لأنّهاتمثل الحلقة الأخيرة من الوجود الإسلامي بالعالم الغربي والذي امتدت تأثيراته إلى اليوم، وقد التقت في غرناطة جملة من التيارات الفكرية التي كان لها أثرها على الحياة الاجتماعية، ولعلّ أهم تلك التيارات هو طريقة البعض لمن ينتسب للفقر والتصوّف، ويبدو أن طريقة الفقراء التي شاعت في غرناطة وكثر مريدوها لم تكن لتلق قبولا لدى الطبقة العريضة من فقهاء ذلك العصر، فاتّم منتحلوىا بالبدعية والتحليل وانتحال صفة الدتصوفة لأغراض دنيوية خسيسة فكاف الصراع بتُ الفقهاء والفقراء كبتَا امتدّت تأثتَاتو إلى المجتمع الغرناطي، ىذا ويهدؼ البحث إلى إظهار أفّ الفقهاء لم يكونوا ضدّ التصوّف الصحيح بل كاف الكثتَ من الفقهاء متصوّفة كأبي البركات البلفيقي، والإما الدواء، وغتَىم، وإنّا كانوا ضدّ من ينتحلوف التصوّف ويدخلوف فيو ما ليس فيو، كما يهدد البحث إلى إظهار دور فقهاء غرناطة في توحيد الدرجعية الدينية بدا فيها الفقو والتصوّف لدا في ذلك من أهمّية في الحفاظ على قوّة الأمّة والحفاظ على وحدة نسيجها الاجتماعي، ويظهر ذلك جليّا من خلاللستلف الفتاوى والنوازل التي كاف يستفتى فيها الفقهاء. The study of Granada kingdom’s history is considerably important due to the fact that it represents the last corner of Islamic rulein the western world which impact lasted till today. Granada was a hub for so many intellectual currents that influenced its social life. Among the most important currents is an approach adopted by some of ‘Faqr’and ‘affiliates’.This ‘Tariqat Alfoqara’, whichhad become widespread and had got so many affiliates, hadn’t got the consent of the significantly large class of contemporary jurisprudent who regarded them as cultists and sufiimpersonators for mere despicable material purposes. The controversy between the ‘Foqara’ and the jurisprudents was sobig that it had been affecting the whole Granadian society. The purpose of the actual research paper is to prove that the jurisprudents were not against the right sufism- since many of them were sufis, too, such as Abi Albaraqat Albalfiqi and Alimam Almawwak and so many others,yet they were against sufism intruders and impersonators. This study also aims at highlighting the significant role of Granada’s jurisprudents in unifying the religious references of both of Jurisprudence and Sufismin order to maintain the nation’s power and the unity of its socialfabric. The variant ‘fatawa’and ‘nawazil’which the jurisprudents were often asked about show many influence points of this denominationon society, taking into consideration that these fatawa had been always carrying realistic connotations since jurisprudence was in the center of daily life.
  • Item
    الإيالة التونسية والسلطنة العثمانية ... مظاهر التبعية، وتجليات الانفصال
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) عقيب, محمدالسعيد; قدع, محمدالعيد
    إن علبقة الدولة العثمانية بإيالاتها مثار جدل كبتَ بتُ الدؤرختُ، فمن قائل أنها علبقة التابع بالدتبوع، ويقابلها الرأي الذي يقول بالندّية بتُ الطرفتُ، ومن الولايات العثمانية التي طالذا ىذا الجدل ولاية تونس، التي أسالت الكثير من الحبر، وقامت لأجلها مهاترات جّّة، خاصة بتُ الدولة العثمانية التي تقول بأن تونس جزء من أملبكها، وترتكز في ذلك على النظرة التارنسية، وفرنسا التي رأت بعتُ استعمارية أن تونس دولة مستقلة بذاتها. وفي ىذا الدقال سنتتبع ما تيسّر لنا من الشواىد والأحداث، والأدبيات التارنسية الدتناولة للموضوع، لزاولتُ بسحيصها وبرليلها والاحاطة بجوانبها، حتى يتستٌ لنا الخروج بنتائج أقرب للموضوعية، وفي ىذا الإطار تظهر لنا أكبر صعوبة في البحث، نظرا لديول الكتّاب الذين يتعاطفون مع الدولة العثمانية، فيتناولون الجانب الذي نسدم توجههم، أو أصحاب الديول الدعاكسة الذي يؤكدون عكس آراء الكتّاب الأُوَلِ، وبتُ ىذا وذاك يصبح الباحث داخل دوّامة ليس من السهل الخروج منها، إلا بالقراءة الدتأنية الدمحّصة لأفكار الطرفتُ، والنظر للشواىد، ولزاولة التوفيق بتُ كل ذلك، للوصول إلى أحكام تلبمس بعض جوانب الحقيقة. Abstract: It's plain enough, that the relationship between the Ottoman empire and its belonging states was a matter of a great controversy discussions among historians, some claimed it’s a mere relation of the master and his slave others however, said it’s a competitive relationship. Among the Ottoman states that raised a fierce argument was Tunisia; this later was the subject matter of many disputes. in one hand, the Ottoman empire insisted that Tunisia is a part of its own property basing on a pure historical background, and in the other hand France basing on a colonial consideration claimed that Tunisia is a free and independent state.
  • Item
    مصير الأوقاف الجزائرية في ظل الاحتلال الفرنسي أثناء القرن التاسع عشر
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) حميدي, أبوبكر الصديق
    كانت الأوقاف ظاىرة عريقة بُ المجتمع الجزائر ، وزاد انتشارىا بُ العهد العثماني ، وكان لذا دورا اجتماعيا وثقافيا مهما، وبدجيء الاحتلال الفرنسي أصاب الأملاك الوقفية تغيرات عميقة وىَدَمَ بنيتها من حيث الدلكية والوظيفة. وقد راىنت فرنسا على تقويض ىذا القطاع الدهم بُ حياة الناس واعتبرتو مصدرا لتمويل التعليم والثقافة الوطنية ، ورافدا مغذيا للثورات الشعبية . ولذلك سلكت سياسة لشنهجة من خلال سلسلة من القرارات والدراسيم من : تضييق ،ومصادرة وحيازتها برت مصلحة أملاك الدولة الفرنسية ، حتى براصر الدؤسسات الدينية ، وتستولي على مزيد من الأراضي ، وبرقق الاستيطان. ولتحقيق ىذا الذدف استخدمت بصلة من الوسائل : القوة العسكرية ، وسيل من القرارات والدراسيم طيلة القرن التاسع عشر، لشا انعكس ىذا الأمر بشكل سلبي وعميق على المجتمع الجزائري بُ لستلف مناحي الحياة . Les biens habous ou ouakfs constituent une institution tout à fait originale la société Algérienne et existait depuis fort longtemps ; elle était déjà bien connu et élargie du temps de la régence turc, le habous occupait à cette époque une place de premier choix dans le système de la propriété, elle a un rôle primordiale pour prendre en charge nombres de cas sociales, éducatives et économiques. C’est donc leurs utilités financières fort importante qui était ,à l’origine de leurs annexion par l’administration coloniale française, qui a provoquer une destruction totale des biens de habous par la domanialisassions qui va s’étaler sur toute la période coloniale, par des législations foncières depuis l’occupation, et par des séquestres des biens religieuses et les biens fonciers des Algériens, pour assurer les fondations de la colonisation, en appuyant sur la force militaire et les multiples lois qui on pu faire de conséquences négligeables et dramatiques sur la société algérienne dans tout les domaines de vie.
  • Item
    التراث الثقافي الجزائري المغربي " القرن 11 ه/ 17 م أنموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) بيض القول, تركية
    The theme of Algerian-Moroccan cultural relations is one of the subjects of particular interest in Maghreb an historical studies in the Ottoman period, since the two poles share almost the same cultural and cultural heritage, for lack of disagreement and differences of opinion of political order that spoil harmony in this political space. This situation of instability, which manifests itself in the high and permanent tension between the two territories, was not without effect on the cultural actuality in the two countries. Fact that stirred the problematic of our study. Then our survey will look at the cultural factor of communication between the two countries. We will precede to the identification of the common cultural elements that co-create the Maghrebi identity, and we will determine the role they play in the formation of an Algerian-Moroccan cultural heritage.
  • Item
    جهود الثورة الجزائرية في تثوير القارة السمراء عبر مؤتمرات الشعوب الإفريقية ديسمبر 1958
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-03) مسعود سيدعلي, أحمد
    En raison du manque d'intérêt pour le travail diplomatique en Afrique au début de la révolution, la plupart de ses pays ont été colonisés et jusqu'à la création du gouvernement il n'y avait que huit Etats africains indépendants. Le Maghreb arabe et les Etats arabes Cependant, toutes les chartes de la révolution ont souligné l'importance de l'environnement historique et géographique du continent africain et le besoin de solidarité et de coopération entre leurs peuples pour éradiquer la colonisation occidentale ancrée dans le continent. Le gouvernement a fait tout ce qui était en son pouvoir pour bénéficier des rassemblements africains afin d'obtenir solidarité, soutien et soutien populaire à la cause algérienne et bloquer la propagande et les manœuvres de la France en Afrique visant à séparer la révolution algérienne de son environnement géographique naturel.Le gouvernement a également suivi les diverses conférences et conférences africaines des conférences officielles des pays africains indépendants aux conférences des peuples africains, à cet égard, nous passons en revue les principales conférences africaines auxquelles le gouvernement a participé et leurs résultats en soutien à la révolution algérienne.