JPES_Vol 06 N 03

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 22
  • Item
    Gender Identity: Transgender
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) Korichi, Abderrazak
    Third gender people include individuals whose gender identity, gender expression or behavior do not typically conform to the sex they were assigned at birth, While the term “Transgender” is commonly accepted, not all gender-diverse individuals self-identify as transgender, Since researches have been found out, transgender’s visibility and community have grown considerably, This paper, therefore, seeks to shed light upon how gender identity, sexual orientations, and their interactions are represented in the lived experiences of the transgender people, and which attempts to establish the reliability and the validity of the gender identity disorder, starting by providing with a full literature review about the concept of transgenderism followed by a section of research methodology based on quantitative method and relied on a questionnaire submitted to this specific social category of people in order to collect data and then formulating a discussion about the results gained by using SPSS program for the analysis of the findings and finally, drawing a general conclusion.
  • Item
    The Effect Of University Education On Developing Learners
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) Abdaoui, Fatima; Grine, Nadia
    ة لإنتاج طلبة أكفاء قادرين على حل مشاكل العمل بسهولة. في ظل هذه الإصلاحات، تتحرى هذه الدراسة تأثير البرنامج الدراسي على تنمية مهارات التفكير النقدي لدى طلبة اللغة الانجليزية كلغة أجنبية بجامعة قالمة من خلال استعمال اختبار واطسن غلازر للتفكير النقدي. تهدف الدراسة الى قياس مهارات طلبة السنة الأولى خلال الفصل الدراسي الأول وطلبة السنة الثالثة خلال الفصل الدراسي الاخير. بعد التحليل الاحصائي باستخدام اختبار العينات المستقلة، كشفت الدراسة أن الدروس المقدمة في الجامعة في اطار نظام ل.م.د. ليس لديها تأثير إيجابي على تنمية مهارات التفكير النقدي للطلبة. نتائج طلبة السنة الثالثة جاءت أدنى من نتائج طلبة السنة الأولى بالرغم من أن طلبة السنة الأولى أظهروا غياب كلي للوعي تجاه مفهوم التفكير النقدي مقارنة بطلبة السنة الثالثة الذين يمتلكون فكرة عامة عنه. بناء على النتائج المحصّلة، تمّ تقديم بعض الاقتراحات لتحسين تعليم التفكير النقدي.Abstract: The Algerian educational system has witnessed decisive reforms in the last decade to graduate competent students who can easily solve problems in workplaces, In light of these educational reforms, this paper aims at investigating the effect of the educational program on developing the critical thinking skills of learners of English as a foreign language (EFL) at the University of Guelmathrough the use of the Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal. The study measures the skills of 28 freshmen in their first semester and 27senior EFL learners in their final semester, The age of participants ranges between 18-25 years. After a statistical analysis using an independent-sample T-test, the study reveals that the courses given at the university under the LMD reforms do not have a positive impact on developing learners’ critical thinking skills, The scores of senior learners are lower than freshmen ones though freshmen showed total lack of awareness of the concept of critical thinking in comparison to senior learners who have a general idea about it. Some recommendations to enhance teaching critical thinking are suggested based on the results reached.
  • Item
    معنى الحياة عند مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) زكري, نرجس; بوعيشة, أمال
    تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن معنى الحياة عند مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي بجامعة محمد خيضر بسكرة، وتكمن أهمية الدراسة في كونها تمس فئة عريضة ضمن المجتمع وهم مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، وكذا متغير حديث من متغيرات علم النفس الإيجابي وهو معنى الحياة، وقد قمنا بالدراسة على 90 طالب وطالبة أختيروا بطريقة قصدية وباعتماد المنهج الوصفي الاستكشافي، وتم تطبيق اختبار معنى الحياة لــ"هارون توفيق الرشيدي" 1996 والذي قام بتقنينه "بشير معمرية"، وذلك بعد التحقق من ملائمة الأداة للتطبيق على المجتمع المحلي بمنطقة بسكرة من خلال قياس بعض الخصائص السيكومترية له، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بطرح التساؤلين التاليين: ما مستوى معنى الحياة لدى الطلبة الجامعيين من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي؟ هل يوجد فروق بين الجنسين في إدراك معنى الحياة لدى الطلبة الجامعيين مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي؟ ومن خلال المعالجة الإحصائية لفرضيات الدراسة عن طريق الحزمة الإحصائية الطبعة20، تم التوصل إلى أن معنى الحياة إيجابي لدى مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي وهو بين المرتفع والمعتدل، وانه هناك فروق جوهرية بين الجنسين في معنى الحياة لصالح الذكور. Abstract: The objective of this study is to show the meaning of life for the Facebook site users at the University of Mohamed Khidr Biskra. The importance of the study lies in the fact that it includes a wide category within the community. Although a new positive psychology Variable "the meaning of life". 90 male and female who selected randomly for the study by adopting the descriptive exploratory approach. meaning of life test was applied by “Haroun Tawfiq AlRashidi” 1996, which was codified by “Basheer Maamariah”. Verifying tool convenience to apply on the local Biskra region community by measuring some of its psychometric properties, to achieve the studygoals the following questions were asked : What is the level of meaning of life among university students from Facebook users ? Are the regender difference son understanding the meaning of life for university students Facebook users? Through the study hypotheses statistical treatment by the statistical package SPSS edition 20, it was concluded that the meaning of life is positive for Facebook users, between high and moderate, and it exists fundamental differences between genders for the meaning of lif.
  • Item
    نحو بناء معايير سيكومترية لمقياس الاجترار الاكتئابي لدى طلبة الجامعة
    (2020-06) محمود علي شعيب, علي; مصطفى محمد رسالن, هند
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الابعاد السيكومترية لمقياس الاستجابات الاجترارية إعداد ترجمة الباحث الحالي للاجترار الاكتئابي لدى عينة من طلاب الجامعة؛ وتكونت عينه الدراسة من (٤٩٨) طالب وطالبة من طلاب كلية التربية- جامعة المنوفية بلغ متوسط العمر 25.5 عاما. وتوصلت نتائج الدراسة. لمعايير سيكومترية تشير لصلاحية مقياس الاجترار الاكتئابي في تشخيص الاكتئاب لدى طلاب الجامعة المصرية. Abstract: The study aimed at constructing psychometric indices of the Depression Rumination Response Scale (D-RRS) of( Nolen-Hoeksema & Morrow, 1991) modified into Arabic by present researchers. Sample of 498 university postgraduate students, mean age is 25.5, and Sd(5.12) was used. Results showed that D-RRS is reliable by alpha (0.913) and split half reliability (0.891). Internal consistency showed significant correlations range (0.247 and 0.735). Mean was 53.64 (Sd.15.57). Exploratory factor analysis followed by confirmatory factor analysis showed that two factors of D-RRS.
  • Item
    مدى إدراك معلمي المرحلة الابتدائية لمفهوم بطء التعلم
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) دبابي, بوبكر
    الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على ما يمتلكه معلمي المرحلة الابتدائية من معلومات ومعارف حول اضطراب بطء التعلم الذي يعاني منه العديد من التلاميذ حسب ما أكدته الدراسات وقد تكونت عينة الدراسة من (150) معلما ومعلمة من معلمي المرحلة الابتدائية بمدينة ورقلة للموسم الدراسي 2016/2017، وقد استخدم الباحث استبانه مفتوحة لجمع المعلومات وتوصلت الدراسة إلى أن اغلب المعلمين لا يفرقون بين اضطراب بطء التعلم واضطرابات أخرى مشابهة، كما توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد للمعلمين استراتيجيات محددة للتعامل مع هؤلاء الأطفال بغية إلحاقهم بزملائهم من الأطفال العاديين، وفي الأخير ختمت الدراسة ببعض المقترحات والتوصيات ثم قائمة المراجع. Abstract: The study aims at identifying the primary school teachers' knowledge and knowledge about the disorder of slow learning experienced by many students as confirmed by the studies. The study sample consisted of (150) teachers and teachers of the elementary stage in the city of Ouargla for the academic year 2016/2017، The researcher used an open questionnaire to collect information; The study found that most teachers do not differentiate between slow learning disorder and other similar disorders. The study also found that teachers do not have specific strategies to deal with these children in order to infect them with their peers ، Finally، the study concluded with some suggestions and recommendations.
  • Item
    مدى توافر معايير جودة الأداء التدريسي لدى معلمي الرياضيات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) عبد الله أحمد القحفة, أحمد; أحمد مرشد القواس, محمد
    هدف البحث إلى تحديد مستوى توافر معايير جودة الأداء التدريسي لدى معلمي الرياضيات بمديرية النادرة، تكونت بطاقة الملاحظة من (120) معيارً موزعة في ستة عشرة محور، تم تطبيق أداة البحث على عينة تكونت من (100) أستاذ وأستاذة من مدرسي الرياضيات، وبعد الانتهاء من تطبيق أداة البحث تم جمع البيانات وتحليلها، وقد أسفرت النتائج عن تحقيق (7) معايير المستوى (عال جدً)، و(55) المستوى (عال)، و(52) المستوى (متوسط)، و(5) المستوى (مقبول)، ومعيار واحد المستوى (ضعيف)، وهذا يعني أن المحاور جميعا قد حققت مستوى متوسط وما فوق، وأن جودة أداء الكفايات التدريسية لدى معلمي الرياضيات متوسطة توزعن بين متوسطي(4.53 – 1.56)، وقد أوصى الباحث بحاجة معلمي الرياضيات إلى تطوير الأداء التدريسي بشكل عام، واقترح تنفيذ دراسات أخرى مشابهه. Abstract: The research aimedatdet ermining the level of the availability of quality standards of teaching performancequalityamong Mathematic steachers in Al-Nadira District. The researchtool, (observation card) which was made up of (120) standards distributed in sixteen axes, was applied on a sample consisting of (100) teachers (males and females) of Mathematics ,After the completion of the application of the researchtool, data was collected and analyzed. The results have shown the achievement of 7 standards the level (veryhigh), 55 the level (high), 25 the level (intermediate), 5 the level (accepted) and one standard the level (weak). This meansthat all the axes have achieved an intermediatelevel and aboveintermediate, and that the quality of teaching performancecompetenciesamongMathematicsteacherswasntermediatedistributedbetween the averages (1.56-4.53). The researcherrecom mended the need of Mathematic steachers to develop the teaching performance in general, and the ysuggested the implementation of other similarstudies.
  • Item
    دور معلم التربية الخاصة في تحقيق أهداف التربية الوجدانية للتلاميذ المعاقين سمعيا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) عادل, محمد
    هدفت الدراسة الحالية التعرف على مدى قيام معلم التربية الخاصة بدوره في تحقيق أهداف التربية الوجدانية للتلاميذ المعاقين سمعياً بسلطنة عمان، والتي تعد من أهم الأدوار التي يضطلع بها معلم التربية الخاصة، ويسعى لإشباع الحاجات الوجدانية للتلاميذ كالحاجة إلى الأمن والمحبة والقبول والتقدير الاجتماعي، والاستقلال، والقدوة، وغيرها، وهذه الحاجات تدفع الفرد إلى الأمام بقصد الوصول إلى تحقيق ذاته، ولتصبح حياته غنية، وثرية، وجدانياً، واجتماعيا، وشملت عينة الدراسة 50 معلم تربية خاصة (إعاقة سمعية) في ثلاث محافظات من محافظات السلطنة هي محافظة مسقط، ومحافظة شمال الباطنة، ومحافظة ظفار من خلال استبيان تم توزيعه على عينة الدراسة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها ضعف قدرة بعض المعلمين على توظيف الأنشطة التعليمية؛ لتلبية الاحتياجات الوجدانية للتلاميذ المعاقين سمعيا في برنامج الدمج نتيجة ضعف الإعداد الأكاديمي الذى يتلقاه المعلمون بالإضافة إلى أن الإعداد الأكاديمي لم يكن بالدرجة الكافية في تعليم معلمي التربية الخاصة كيفية توظيف برامج الإعاقة السمعية التي تفي بالاحتياجات الوجدانية للتلاميذ المعاقين سمعيا، وأوصت الدراسة بضرورة العمل على رفع مستوى الخريجين من معلمي التربية الخاصة من خلال توفير إعداد أكاديمي يشتمل على التربية الوجدانية وسبل تعزيزها لدى الأشخاص ذوى الإعاقة . Abstract: The present study aimed to identify the extent to which the teacher of special education in turn to achieve the goals of emotional education for students with hearing disabilities in the Sultanate of Oman. One of the most important roles played by the teacher of special education to achieve the objectives of emotional education for the hearing impaired is satisfying the emotional needs of students such as the need for security, love, acceptance, social appreciation, The study sample included (50) special education teachers (audio disability) in three governorates of the Sultanate, Muscat Governorate, North Batinah Governorate and Dhofar Governorate through a questionnaire distributed to the study sample. The results of the study were the weakest ability of some teachers to employ educational activities to meet the needs of students with hearing disabilities in the integration program due to poor academic preparation received by teachers. The study recommended the need to raise the level of graduates of special education teachers by providing appropriate academic preparation for them.
  • Item
    الحاجات الإرشادية للتلميذ العدواني بالمرحلة الثانوية
    (2020-06) بلعربي, جموعي; خنيش, يوسف
    ملخص: تسعى هذه الدراسة إلى كشف الحاجات الإرشادية للتلميذ العدواني بالمرحلة الثانوية والمتعلقة بالمجال النفسي والاجتماعي والتربوي. تم الاعتماد على المنهج الوصفي من خلال بناء استبيان تقدير الحاجات الإرشادية والذي يحتوى على 39 عبارة موزعة على المحاور الثلاثة. والذي تم توزيعه على عينة الدراسة التي يبلغ عددها 34 تلميذا عدوانيا بالمرحلة الثانوية على مستوى ثانويات سيدي عقبة بسكرة. خلصت نتائج الدراسة إلى حصر مجموعة من الحاجات الإرشادية للتلاميذ العدوانيين حيث كانت معظم حاجاتهم تنتمي إلى المجال النفسي والاجتماعي والتي جاءت استجابة عينة الدراسة عليها بدرجة كبيرة. وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بإشباع الحاجات النفسية والاجتماعية والتربوية للتلميذ المراهق لتحقيق تكيف جيد والمساهمة في الحد من السلوك العدواني. Abstract: This study aims at identifying the indicative needs of the aggressive student in the secondary level that is related to the psychological, social and educational field. The descriptive approach was adopted, based on constructing a questionnaire of the indicative needs assessment, that contains 39 words distributed on the three axes, This questionnaire was distributed to the study sample of 34 aggressive students of secondary level at the secondary schools of SidiOkba,The results of the study concluded that a set of extension needs of aggressive students were identified, where most of their needs were in the psychosocial field, which was highly responsive to the study sample; The study recommended the need to pay attention to satisfying the psychological, social and educational needs of the adolescent student to achieve good adaptation and contribute to the reduction of aggressive behavior.
  • Item
    التوظيف النفسي لمستأصلات الرحم
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) بن زيدان, كنزة; مخلوف, سعاد
    ملخص: تناولنا في هذا البحث موضوع "التوظيف النفسي لمستأصلات الرحم"، بهدف معرفة نوع التوظيف النفسي لدى المرأة مستأصلة الرحم، تحديد نوع البنية لدى المرأة مستأصلة الرحم، التقرب من المريضة ومعايشتها، ولدراسته اخترنا حالتين قد تم إجراء عملية استئصال الرحم لهما بسبب السرطان، وكان ذلك ذلك في المستشفى الجامعي بالبليدة على مستوى مصلحة مكافحة السرطان بجناح الجراحة، واستندنا في دراسة هذا الموضوع على المنهج العيادي، وعلى هذا الأساس استخدمنا الأدوات التالية: الملاحظة العيادية، المقابلة العيادية والاختبار الإسقاطي "رورشاخ"، وبعد تحليل معطيات هذا الموضوع بناءا على الاتجاه السيكودينامي. وقد توصلنا إلى ما يلي: اشتراك الحالتين في انعدام القدرة التعبيرية والانفعالية، الحرمان العاطفي، وجود مشاكل جنسية تمثلت في انخفاض القوى الليبيدية، قلق على الصحة، التمركز حول الذات، والنرجسية. أما الاختلاف بينهما فيكمن في أن الحالة الثانية تبد بعض العدوانية على عكس الحالة الأولى التي تقوم بكبتها مما يفسر شخصيتها التبعية، انطلاقا من هذه النتائج يمكن تصنيف الحالة في إطار بنية عصابية يميزها الاكتئاب الأساسي . summary : In this research, we dealt with the subject of "psychological employment of hysterectomy", in order to know the type of psychological employment in women hysterectomy, determine the type of structure in the woman hysterectomy, approaching the patient and living, and to study we have selected two cases have been hysterectomy because of cancer, and that was At the university hospital in Blida at the level of the cancer control department in the surgical ward, we were based on the study of this subject on the clinical approach, and on this basis we used the following tools: Clinical observation, clinical interview and projective test "Rorschach", and after analyzing the data of this topic A on the psychodynamic direction. We found the following: the two cases involved in the lack of expressive and emotional ability, emotional deprivation, the existence of sexual problems represented in the decline of Libyan forces, concern for health, self-centered, and narcissism. The difference between them is that the second case shows some aggressiveness, unlike the first case that represses it, which explains its dependency personality, based on these results can be classified into a neurological structure characterized by the underlying depression.
  • Item
    قلق الامتحان وعلاقته ببعض المتغيرات لدى تلاميذ الثالثة ثانوي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) بوترة, فايزة; الأسود, الزهرة
    ملخص: هدفت الدراسة للتعرف على مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ الثالثة ثانوي في ضوء المتغيرات التالية: الجنس، التخصص الدراسي، الإعادة حيث استخدم المنهج الوصفي وتم تطبيق مقياس قلق الامتحان إعداد الباحثة حنان دبار2018 على عينة من التلاميذ الثالثة ثانوي وقد بلغت عينة الدراسة 200 تلميذ وتلميذة، تم اعتماد البرنامج الاحصائي لمعالجة البيانات، وأسفرت النتائج التالية: مستوى قلق الامتحان مرتفع جدا، توجد فروق في مستوى قلق الامتحان تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث و توجد فروق في مستوى قلق الامتحان تعزى لمتغير التخصص الدراسي لصالح التخصص الأدبي ولا توجد فروق في مستوى قلق الامتحان تعزى لمتغير الإعادة. Abstract:The study aimed to identify the level of exam anxiety for the third secondary pupils in the elaborate Karakubiya Khalifa -Al-Rabah- Valley in the light of the following variables: gender, academic specialization, and repetition (Dabbar,2018) and for statistical treatment, the researchers used the relative importance of the individual, and the(T) test to find the differences, where the results showed: That the level of exam anxiety in the study sample is high, with differences in the level of exam anxiety in favor of females and literary academic specialization, and there are no differences in the level of exam anxiety due to the return variable .
  • Item
    ظاهرة تضخيم نقاط التقويم المستمر في التعليم المتوسط وأثره على التوجيه المدرسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) عزوز, حمزة
    تناولنا في هذه الدراسة ظاهرة تضخيم نقاط التقويم المستمر في التعليم المتوسط وأثاره على المسار الدراسي للتلاميذ. ولتحقيق هذه الدراسة، اعتمدنا المنهج الوصفي وذلك لمعرفة ما إذا كانت هذه الظاهرة موجودة فعلا في مؤسساتنا التعليمية. كما وظفنا المنهج الإحصائي للكشف عن حدتها. كأدوات لجمع البيانات، اعتمدنا المقابلة نصف الموجهة للتعرف أكثر على ميدان الدراسة. أخيرا وظفنا الاستمارة للكشف عن أسباب اختيار التلاميذ للجذع المشترك الذي يزاولـون الدراسة فيه، رغم تعـرض علاماتهــم في التقويم المستمر إلى التضخيم في التنقيط وضعف نتائجهم في المواد الأساسية المشكلة لمجموعة التوجيه في امتحان شهادة التعليم المتوسط. النتائج المتوصل إليها أفضت إلى تأكيد وجود ظاهرة التضخيم في في علامات معظم المواد المشكلة للملمح الأدبي وحتى بعض المواد المشكلة للملمح العلمي. ما قد يؤثر سلبا على المسار الدراسي لهؤلاء التلاميذ في مرحلة التعليم الثانوي و ينجر عنها إخفاق في امتحان شهادة البكالوريا. Abstract:This study deals with the phenomenon of overnotation continuous evaluation at the intermediate level and its effects on students' academic background. Initially, to verify the existence of this practice in our colleges, we used the descriptive method. Then, to measure the extent of this phenomenon, we used the statistical method. To collect the information needed for this research and to better understand the field of study, we used semi-directive interview as a tool. Finally, we used a questionnaire, the purpose of which was to discover the reasons that led students to choose a particular common core, despite the over-rating on the continuous evaluation t and the low results in the main subjects that make up the orientation group in the final junior exam. The results obtained confirmed the existence of the phenomenon of overnotation in almost all the subjects that make up the literary profile, and in some subjects that make up the scientific and technological profile. This could have a negative effect on the school curriculum of these pupils in secondary education and lead to failure in the baccalaureate.
  • Item
    دور إستراتجية العصف الذهني في اكتساب مهارات التعلم الإبداعية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) خوازم, عائشة; تيعشادين, محمد
    لقد أصبح الاعتماد على التدريس بإستراتيجية العصف الذهني شائعا ومستخدما بكثرة في المواقف التعليمية/ التعلمية، ذلك لكونها تمثل إستراتيجية متكاملة تساهم فعلا في تحسين مستوى التحصيل المعرفي لدى التلاميذ بصفة عامة، ولعل لهذه الإستراتيجية التدريسية الأثر الإيجابي في تمكين التلميذ من استخدام سلوكات ومهارات التعلم المختلفة، وهذا هو الحال في حالة انتهاج هذه الإستراتيجية مع التلاميذ الموهوبين، وعليه نهدف من خلال هذه الدراسة إلى التأكد من دور إستراتيجية التدريس بالعصف الذهني في اكتساب التلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم الابتدائي لمهارات التعلم الإبداعي, ولقد اعتمدنا في بحثنا هذا على المنهج الوصفي, باستخدام شبكة الملاحظة, وخلصت النتائج إلى أن التدريس وفق إستراتيجية بالعصف الذهني تساهم في استخدام التلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم الابتدائي، لمهارات التعلم الإبداعي في الموقف التعليمي. Abstract: Accreditation has become a teaching strategy brainstorming using common and frequently in educational situations / learning, because they represent an integrated strategy actually contributes to the improvement of the level of achievement of knowledge among students in general, Perhaps this teaching strategy positive impact in enabling the student to use the behaviors of different learning skills, and this is the case in the case of pursuing this strategy with gifted students, and the aim of this study to ensure strategic role of teaching brainstorming in the acquisition of talented pupils in primary education Creative learning skills, We have relied in our research on the descriptive approach, using the observational network, and the results concluded that teaching according to a brainstorming strategy contributes to the use of talented students in the primary education stage, for creative learning skills in the educational situation.
  • Item
    الأداء الوظيفي من خلال بعدي الرضا الوظيفي والولاء التنظيمي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) عيسى مزغيش, سمية
    الملخص: تهدف الورقة البحثية الحالية للتطرق للأداء الوظيفي من خلال بعدي الولاء التنظيمي والرضى الوظيفي . فلطالما شكل هذين البعدين أحد أهم البؤر في تحديد مدى أداء وجودة العاملين . فإذا اعتبرنا أن الأداء هو المخرج السلوكي العملي أو أنه ذلك الجهد الذي يبذله العامل في المنظمة الذي يسعى من خلاله لتحقيق أهداف المنظمة. فإن الولاء التنظيمي والرضى الوظيفي يحدد المعالم الرئيسية والأساسية للأداء وجودته. وعلى هذا سيكون الهدف من هذه الورقة هو المقاربة النظرية بين بعدي الولاء التنظيمي والرضى الوظيفي كعاملين مؤثرين على جودة الأداء وتحديد معالمه . Abstract:The current research paper aims at addressing job performance through organizational loyalty and job satisfaction. These two dimensions have always been one of the most important foci in determining the performance and quality of workers. If we consider that performance is the practical behavioral output or that effort by the worker in the organization in which he seeks to achieve the objectives of the organization. Organizational loyalty and functional satisfaction define key and fundamental milestones of performance and quality. Therefore, the aim of this paper will be the theoretical approach between post-organizational loyalty and functional satisfaction as factors affecting the quality and characterization of performan.
  • Item
    واقع تطبيق مشروع البوابة الإلكترونية المدرسية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) عزام عوض, فارس; عفونة, سائدة; عطير, ربيع
    الملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى واقع تطبيق مشروع البوابة الإلكترونية المدرسية في المدارس الحكومية في مديريات محافظة جنين، وتكونت عينة الدراسة من (148) مدير ومديرة، و(352) معلم ومعلمة أي ما نسبته (11%) من مجتمع الدراسة، واستخدم الباحث الاستبانة كاداة للدراسة. وتوصلت الدراسة إلى: أن الدرجة الكلية لواقع تطبيق مشروع البوابة الإلكترونية كانت متوسطة، كما أظهرت عدم وجود فروق تعزى لمتغير الجنس، ومتغير العمر فقد كانت الفروق على المجال الثاني والخامس لصالح الفئة العمرية (31- 40)، والمؤهل العلمي فقد كانت الفروق للمجال الثاني لصالح حملة دبلوم فأعلى، والخبرة فقد كانت الفروق على المجال الرابع لصالح من لديهم خبرة أكثر من (6) أعوام، والدورات التدريبية فقد كانت الفروق على الدرجة الكلية والمجال الثاني لصالح الفئة التي حصلت على أكثر من (3) دورات، والوظيفة كانت الفروق على المجال الأول والثاني لصالح المدراء. وكانت اهم التوصيات، أن تقوم وزارة التربية والتعليم العالي بالإعلام والتوعية بأهمية البوابة الإلكترونية. Abstract: The study aimed to identify the reality of the implementation of the E-school project in the public schools in the directorates of Jenin Governorate. The sample of the study consisted of (148) principals and 352 teachers (11% of the study population). The researcher used the questionnaire as a research instrument. The study found that the overall score of the reality of the implementation of the E-school project was moderate. There were no significant differences due to the variable of gender. Differences in age in the second and fifth area were in favor of the age group (31-40). differences in qualifications in the second area were in favor of a diploma and above. Differences in experience in the fourth area were in favor of more than 6 years. Differences in training in the total score and the second area were in favor of those who attended more than three courses. Differences in the job in the first and second areas were in favor of principals. The study recommended that the Ministry of Education should raise awareness of the importance of the E-school.
  • Item
    مشاكل النرجسية عند المرأة ذات الإجهاض التلقائي المتكرر
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) رحال, سامية; عجرية, أسماء
    ملخص تهدف الدراسة الحالية الى تسليط الضوء على على التوظيف النفسي عند المرأة مركزين في ذلك على مشاكل النرجسية لدى المرأة ذات الإجهاض التلقائية المتكرر، وذلك بالكشف عن مشاكل الهوية (صورة الذات) ؛ وكذا فحص حالة الإحباط والاكتئاب ،و معرفة مدى عدوانية المرأة ذات الإجهاض التلقائي المتكرر اتجاه الذات. تم الاعتماد على المنهج العيادي وأدواته (المقابلة العيادية البحثية نصف الموجهة واختبار الروشاخ,حيث طبقت الدراسة على حالة واحدة، وقد تم التوصل إلى النتائج التالية: يتميز التوظيف النفسي النرجسي لدى المرأة ذات الإجهاض التلقائي المتكرر بالخصوصية ومن أبرز مظاهرها هي: تعاني المرأة ذات الإجهاض التلقائي المتكرر من مشاكل في الهوية، احباط واكتئاب، عدوانية اتجاه الذات، بالإضافة إلى وجود مشاكل في التكيف الاجتماعي (العزلة) لدى حالات الدراسة. Abstract: In the current study, the subject was the psychosocial employment, focusing on narcissism for women with spontaneous recurrent miscarriages, the purpose was, Detection of identity problems (Self-image) in women with spontaneous recurrent miscarriages, Examine the state of frustration and depression in women with spontaneous recurrent miscarriages, Reveal the extent of the aggression of women with spontaneous recurrent miscarriages. in order to test this hypothesis a clinical approach was used, using clinical observation and structured clinical interview and Rorschach test. One case were chosen according to preconditions, the following results have been reached: narcissistic employment in women with spontaneous recurrent miscarriages is characterized by privacy, women with spontaneous recurrent miscarriages suffer from problems in identity, frustration and self-aggression, In addition in social adjustment difficulties.
  • Item
    فوبيا المدرسة وعلاقتها بالتوافق الدراسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) عون, علي; لهزيل, محمد
    تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين فوبيا المدرسة و التوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، والتعرف على الفروق بين الذكور والإناث و الفروق بين السنوات الدراسية في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي وقد استخدم فيها المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (100) تلميذا وتلميذة من المدارس الابتدائية بولاية الجلفة. تم استخدام استمارة فوبيا المدرسة لسلوى السيد سليمان ومقياس التوافق الدراسي ليونجمان ، وتم التأكد من صدقهما وثباتهما بتجريبهما على عينة استطلاعية، وجرت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي . وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد علاقة دالة إحصائيا بين فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية كما أسفرت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي حسب الجنس وحسب المستوى الدراسي على التوالي وأسفرت عن وجود فروق دالة إحصائيا في فوبيا المدرسة والتوافق الدراسي حسب المستوى الدراسي والجنس على التوالي. Abstract: The current study aims to know the relationship between school phobia and academic compatibility among a sample of primary school pupils. The current study also aims to identify the differences in school phobia and academic compatibility by gender variable and academic years. The researchers used in this study the descriptive approach, and the study was conducted On a sample consisting of (100) male and female students from primary schools in the Wilaya of Djelfa. As for the study tools, they were represented in the school phobia form for Salwa AlSayyed Suleiman and the Leungman academic compatibility scale, and their validity and reliability were confirmed by experimenting with an exploratory sample, and statistical treatment was carried out using the SPSS statistical program. The primary stage, as well as the absence of statistically significant differences in the school phobia and academic compatibility by sex and by level of school, respectively, and resulted in the presence of statistically significant differences in school phobia and academic compatibility by academic level and Straight ns.
  • Item
    دراسة السلوك العدواني لدى الطفل الأصم في ظل بعض المتغيرات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) بن خليفة, زانة; مكي, محمد
    هدفت الدراسة إلى التعرف على السلوك العدواني لدى الطفل الأصم، والكشف عن الفروق في درجات هذا السلوك بين فئة الصم في ظل متغيرات العمر الزمني، ودرجة الإعاقة السمعية، ونظام الإقامة (داخلي ونصف داخلي). ولتحقيق هذه الأهداف تم اتباع المنهج الوصفي واستخدم مقياس السلوك العدواني الذي أعد خصيصا لهذا البحث بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، على عينة مكوّنة من (42) طفلا أصما، تراوحت أعمارهم بين 3 و12 سنة واختلفت درجة الإعاقة بين "متوسطة وحادة وعميقة". تمت معالجة البيانات ببرنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية ) spss) الإصدار 20، وتوصلت إلى النتائج التالية: (1) وجود فروق دالة احصائيا في درجة السلوك العدواني لدى الأطفال الصم لصالح الفئة العمرية من 9 إلى 12 سنة. (2) عدم وجود فروق دالة احصائيا في درجة السلوك العدواني تعزى إلى درجة الإعاقة السمعية. (3) عدم وجود فروق دالة احصائيا في درجة السلوك العدواني تعزى إلى نظام الإقامة (داخلي ونصف داخلي). Abstract: The study aimed to detect the differences in the degrees of the aggressive behavior between the deaf category under the variables of age, the degree of hearing disability, and the residence system. To achieve these objectives, the descriptive approach was followed and the aggressive behavior scale, on a sample of (42) deaf children, aged between 3 and 12 years, and the degree of disability varied between “moderate, severe and deep”. The data was processed by the Statistical Package for Social Sciences (Spss) version 20. The current study results indicated: (1) There are statistically significant differences in the degree of aggressive behavior in deaf children in favor of the age group from 9 to 12 years. (2) There were no statistically significant differences in the degree of aggressive behavior attributable to the degree of hearing impairment, and of the residence system.
  • Item
    تمثل قيم المواطنة لدى عينة من الطلاب الثانويين والجامعيين
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) زقاوة, أحمد
    هدفت الدراسة إلى التعرف على تمثل الشباب لقيم المواطنة، كما تسعى الدراسة إلى الكشف عن تصورات الطلاب لخصائص المواطن الصالح والمواطن غير الصالح. طور الباحث إستبانة قيم المواطنة طبقت على عينة من (150) طالب وطالبة من التعليم الثانوي (63) والتعليم الجامعي (87). وأظهرت نتائج الدراسة مايلي: دلت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية عن تمتع أفراد العينة بدرجة عالية من تمثلات قيم المواطنة وعلى جميع أبعاد الاستبيان. كما أظهرت الدراسة عن استقطاب التمثلات نحة بعد الانتماء والواجبات. عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تمثل قيم المواطنة تعزى الى الجنس والمستوى التعليمي. أظهرت الدراسة عن وجود تصورات نظرية وعملية لمفهوم المواطن الصالح والمواطن غير الصالح لدى عينة الدراسة. وفي ضوء هذه النتائج طرح الباحث عدد من التوصيات والمقترحات ذات صلة بموضوع الدراسة. Abstract:The study aimed at identifying the youth's representation of citizenship values. The study also seeks at revealing students' perceptions of the characteristics of good citizens and citizens. The researcher developed a questionnaire of the citizenship values applied on a sample of (150) students from secondary education (63) and university education (87). The results of the study showed the following: Arithmetic averages and standard deviations showed that the sample members enjoy a high degree of representations of citizenship values and all dimensions of the questionnaire. The study also showed a polarization of sculptural representations after belonging and duties. Lack of statistically significant differences in the values of citizenship attributed to sex and educational level. The study the existence of theoretical and practical perceptions of the concept of good citizen and invalid citizen among the study sample.
  • Item
    اختبار تكافؤ القياس عبر المجموعات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) عثماني, عابد
    تسعى الدراسة الحالية إلى تقديم الاستراتيجيات التحليلية المتعلقة بفحص تكافؤ القياس عبر المجموعات، حيث نركز في هذه الورقة على أربعة خطوات أساسية للتأكد من تكافؤ القياس. والتي تتكون من التكافؤ التكويني، التكافؤ المتري، والتكافؤ السلمي، وتكافؤ تغايرات الأخطاء. ثم نقدم إستراتيجية التأكد من تكافؤ القياس باستخدام التحليل العاملي التوكيدي متعدد المجموعات من خلال مثال يوضح كيفية تطبيق وفحص تكافؤ القياس عبر المجموعات، مع اتخاذ القرارات التحليلية في كل خطوة تمت فيها مناقشة تطبيق تكافؤ القياس عبر المجموعات المتعددة. The present study seeks to present the analytic strategies of measurement invariance. In this paper ، we focus on four basic steps to ensure measurement invariance ، consisting of configural invariance، metric invariance، scalar invariance، and error invariance.Strategy of measurement invariance was introduced based on multi-group confirmatory factor analysis. The article also provided a case example illustrating how to apply and examine measurement invariance، with detailed analytic decision-makings in each step.
  • Item
    اثر استخدام برنامج مقترح بالألعاب الحركية في تنمية الجانب الخلقي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06) بن قويدر, أحمد; حسيني, محمد أمين
    هدفت الدراسة عن كشف فاعلية البرنامج المقترح (العاب حركية) في تنمية الجانب الخلقي لدى أطفال الروضة وذلك بالعمل على توجيه أو تعليم الاطفال،حيث يقع على عاتقنا غرس القيم الأخلاقية المهمة في أطفالهم منذ الصغر، ومن أهم المبادئ الأساسية في الأخلاق التي ينبغي تسليط الضوء عليها، وتعليمها للأطفال وتعويدهم عليها نذكر منها النظافة الاحترام الطاعة الأدب المسؤولية الصدق، الأمانة العدل، التواضع ....حيث استخدم الباحثان المنهج التجريبي لملاءمته لطبيعة البحث، تكونت عينة البحث من (40) طفلا وطفلة بواقع (20) ذكرا (20) أنثى، توزيعو على مجموعتين (20) طفلا وطفلة لكل مجموعة منهم(10) ذكور و(10) إناث، واجري التكافؤ بينهم، طبيق برنامج على المجموعة التجريبية، واستخدم الحزمةالإحصائية spss، وقد استنتج الباحثان ما يأتي: 1.يعمل البرنامج على تنمية الجانب الخلقي لدى أطفال الروضة . 2. نجاعة الالعاب كطريقة و اسلوب في تنمية الجانب الخلقي لدى أطفال . Abstract: The study aimed to uncover the effectiveness of the proposed program (movement games) in the development of the moral side of kindergarten children by working to guide or educate children, where we have to instill important moral values in their children since childhood, and one of the most fundamental principles in ethics that should be highlighted , And educated children and accustom them to them mention hygiene respect obedience literature responsibility honesty, honesty justice, humility ... Where the researchers used the experimental method to suit the nature of the research, the research sample consisted of (40) boys and girls (20) males (20) females, and distributed to two groups (20) boys and girls each group (10) males and (10) females, A parity was applied between them, applying a program to the experimental group. The researchers concluded the following: 1. The program works to develop the moral aspect of kindergarten children. 2. The effectiveness of games as a method and method in the development of the moral side of children.