العوامل الذاتية للتلميذ وعلاقتها بالتسرب المدرسي في المدرسة الجزائرية

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين العوامل الذاتية للتلميذ والتسرب المدرسي للمدرسة الجزائرية وذلك من وجهة نظر التلاميذ المتسربين وقد تم تخصيص الدراسة على التسرب الذي يتعلق بالتلميذ بصفة عامة. وقد أجريت الدراسة على متربصين التكوين المهني البشير لعمامرة بولاية الوادي، وقد قدرت العينة ب 60 تلميذا. وقد تم اعتماد المنهج الوصفي في الدراسة كما تم الاستعانة على تقنية الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات. وقد انطلقنا من التساؤل التالي: - هل توجد علاقة بين علاقة بين العوامل الذاتية للتلميذ والتسرب المدرسي حيث يتمحور البحث حول التساؤلات التالية: - هل للعوامل الفيزيولوجية للتلميذ دور في التسرب المدرسي لدى تلاميذ المدرسة الجزائرية. - هل للعوامل النفسية للتلميذ دور في التسرب المدرسي لدى تلاميذ المدرسة الجزائرية. وباستخدام بعض أساليب الإحصاء الوصفي: النسب المئوية، التكرارات...توصلنا إلى عدة نتائج أهمها: - توجد علاقة بين العوامل السيكولوجية للتلميذ والتسرب المدرسي بما فيها الصحة النفسية. - توجد علاقة بين العوامل الفيزيولوجية والتسرب المدرسي بما فيها الصحة الجسمية للتلميذ. Résumé : انجلزية The study aimed to reveal the relationship between the subjective factors of the student and the school dropout in the Algerian school from the point of view of the dropout students. The study was devoted to the dropout that relates to the student in general. The study was conducted on trainees for vocational training, Bashir Lamamra, in El-Oued Valley, and the sample was estimated at 60 students. The descriptive approach was adopted in the study, and the questionnaire technique was used to collect data and information. We started with the following question: Is there a relationship between the subjective factors of the student and school dropout? The research revolves around the following questions: Do the physiological factors of the student play a role in the school dropout of the Algerian school students? Do the student’s psychological factors have a role in the school dropout of the Algerian school students? By using some descriptive statistics methods: percentages, frequencies... we reached several results, the most important of which are: - There is a relationship between the psychological factors of the student and school dropout, including mental health. - There is a relationship between physiological factors and school dropout, including the physical health of the student

Description

مذكرة ماستر علم اجتماع تخصص علم الاجتماع التربية

Keywords

مفهوم الذات، التسرب المدرسي, Concept de soi, décrochage scolaire, Self-concept, school dropout

Citation

العوامل الذاتية للتلميذ وعلاقتها بالتسرب المدرسي في المدرسة الجزائرية . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2022 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط