تعليمية نشاط التعبير الكتابي لتلاميذ السنة الأولى ثانوي ــ دراسة لسانية تقويمية ــ

No Thumbnail Available

Date

2022-09

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Univesity of El-Oued

Abstract

الملخص: التعبير بصفة عامة والتعبير الكتابي بصفة خاصة محصلة ما تعلمه التلميذ من النشاطات اللغوية الحافة كــ( القراءة ، النحو ، الصرف ، وغيره ...) فهو وسيلة لإخراج تلك الامكنيات وتوظيفها في سبل إخراج ما يدور في الأذهان من أفكار، وقد وقع الاختيار في بحثنا على التعبير الكتابي وتحت عنوان ً تعليمية نشاط التعبير الكتابي لتلاميذ السنة الأولى ثانوي ـ دراسة لسانية تقويمية ـ ً ولقد جمعنا بين الجانبين النظري والتطبيقي في فصلين سبقتهما مقدمة وتلتهما خاتمة ، في الفصل الأول وبعنوان (أبجديات في تعليمية اللغات ) وقفنا على المفاهيم العامة حول التعليمية ذاكرين لأركان التعلم المتمثلة في ( المعلم والمتعلم و المنهاج ) كما وقفنا على تعليمية اللغة العربية في جميع المراحل ،ذاكرين أهداف تدريس اللغة العربية . وفي الفصل الثاني بعنوان( تعليمية نشاط التعبير الكتابي في المرحلة الثانوية) وقفنا على مبادئ تعليمية نشاط التعبير الكتابي في المرحلة الثانوية ( جميع المستويات ) ، وتطرقنا الى كيفية ممارسة نشاط التعبير الكتابي في مستوى الأولى ثانوي وخلصنا إلى الدراسة الميدانية عن طريق الاستبيان لنصل إلى رصد الصعوبات المشتركة المتعلقة اقتراح الحلول الكفيلة بحل مشاكل التلميذ في التعبير الكتابي . Expression in general and expression in particular is the sum of what the students have learned from other linguistic activities (reading, grammar, morphology, and others...) as it is a way to bring out those tools and use them in ways to bring out what is going on in the fat and the mother of ideas. In our research, this decree was chosen as an educational activity of written expression for first year secondary students - an evaluation linguistic study.We have combined the theoretical and practical aspects, embodied in two chapters preceded by an introduction and a conclusion The first chapter bears the title “Abjadat in Teaching Languages” that embodied in the general concepts about education, and branched into small titles represented in the definition of educational language and terminology. Within the teaching of the Arabic language at all stages, and we knew the Arabic language in a comprehensive way, and we talked about the objectives of teaching the Arabic language, and they were in two sections, private and general, and we put the most important basic competencies for the activities of the Arabic language in written expression. Through which the individual communicates with society. In the second chapter, it falls under the title of teaching written expression activity in the secondary stage, and we divided it into titles, including principles about teaching written expression activity in the secondary stage (all levels). And we touched on how to practice the activity of written expression at the first secondary level, and we expanded on the objectives of the activity. In the second section, it was about the problems and difficulties of teaching the activity of written expression, and the study was a questionnaire field study, and we monitored the results of the written expression. Suggested in the course of avoiding mistakes when teaching. And the conclusion of the research monitored the most important results, and we concluded that expression is a linguistic skill that serves the individual in his life, and the role of the teacher towards the learner in order to know the activity of written expression and the duty of teaching towards his teacher are the most important problems that he faces during expression.

Description

Keywords

التعليمية ــ نشاط ــ التعبير الكتابي ــ تلاميذ السنة الأولى ثانوي, Construction - Sibawayh - a deliberative study

Citation